Mye salt kan jeg ha i en 180 l tank??

Jeg tenker på å bruke salt som tilleggsmedisinering i et 180 L akvarium.

Men 1000 kr spørsmålet er hvor mange gram salt bør/kan jeg ha i karret?
Dette er et fiskesuppe karr med guramier, kamfisk hunner, acistruser, khuliier, sverddrager, noen reker og sandsneiler.
Maller, reker og snegler tåler ikke salt..
Tenkte bare du ville vite det.
Maks. 0,3% salt iht. vannmengde kan brukes ved sykdom.
Mallene, sneilene og rekene våre har tålt salt fint før de-men jeg vet at de kan være "vare"på salt.
Jo jeg vet også at dem sier 0,3% av vann mengden, men det jeg egentlig lurer på er hvor mye det tilsvarer i gram på et 180 L akvarium.

Så første spørsmål var litt dårlig formulert-så hvor mange gram tilsvarer 0,3 gram av den totale vannmengden i et 180 L karr. Tipper det er rundt 150-160 L vann i karret.
1L vann veier 1 kg = 1 000 gram. 0,3% salt i en liter vann tilsvarer da 3 gram salt. 100L vann trenger 300 gram .... 180 liter vann trenger da ca 540 gram eller en halv kilo salt. Husk dette er maks. grense. Du bør prøve med mindre mengde salt først før du gå til maks.
Takker så mye for hjelpen. Mattematikk er ikke min sterkeste side, som du sikkert har merkett.
He...he... Gratis vennen!
Med å tilsette 0,3% i en fei, øker man saliniteten i karet tilstrekkelig til at mer enn bare sykdom\ snegler\ reker går føyken. En øker da saltinnholdet til rett over SG 1,002, og da sier bakteriene i filteret takk og farvel.

Som støttebehandling ville jeg aldri brukt mer enn 0,1% som start, og heller økt til 0,15-0,2% etter en uke dersom det er behov for det.

0,1% tilsvarer 1g pr liter vann. Så er det lett å regne resten
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Tjernshaugen
Reklame for plussmedlemskap