Akvariebord til 312liter

Jeg holder på å bygge et akvariebord/-benk/-reol eller hva nå en skal kalle det, til akvariet mitt...
Målet på akvariet er 125x50x50

Som bildet viser under var tanken å bygge det opp i 2"x2" bord.. (ca 5x5cm)
Er det for lite?

..Dette skal klees med kryssfinèr ala 12mm og deretter males med noe vannbestandig evt lakkes
De to rommene nede til høyre blir to skap, der det ene skal inneholde et karantenekar, der nykjøpte fisker skal gå i 1-2 uker for å garantere at de er sykdomsfrie (for å unngå smitte)
Det lengst til venstre, samt det rommet over, blir ett høyt stående skap. Her skal pumpen inn...
Skapet i midten nede vil inneholde diverse andre nyttige ting...

Hele dybden på denne saken blir 50cm, og hvordan den ser ut ovenfra, er jo lett å gjette seg til. To slike "sider" som dette blir festet sammen med mange 40cm lange mellomstykker som går mellom de.

Kan jeg bruke 2x2tomms, eller vil dette være for skralt? Bør jeg bruke 2x4 tomms istedet?

Greia er at jeg har 2x2, så det vil være en kjempefordel....
Her kommer et snitt fra siden... de brede er 2"x4"
Inaktiv bruker
2x2 holder i haugevis det bordet det stod på før var bydt i det
Nye bilder
Her kommer noen av bildene fra dagens prosjekt
Inaktiv bruker
dette blir bra det her
Takk for det, Bjarne!

Er i Kragerø nå. Kommer hjem igjen idag. Hvis jeg enten finner takgrinden til bilen, eller får fatt i en kammerat med takgrind, så begynner jeg å kle bordet idag med 10mm vannfast kryssfinèr

Skal selvsagt oppdatere med bilder
Dette så jo genialt ut Blir Veldig inspirert til og bygge noe likt selv.

Jeg har et 325L akvastabil. Burde 2x4tomms være valget mitt da eller? Akvariet veier vel oppmot et halvt tonn fullt med fisk, sand, steiner, røtter, planter og fisk?
NorthHawk
Dette så jo genialt ut :) Blir Veldig inspirert til og bygge noe likt selv. Jeg har et 325L akvastabil. Burde 2x4tomms være valget mitt da eller? Akvariet veier vel oppmot et halvt tonn fullt med fisk, sand, steiner, røtter, planter og fisk?

De arbeidstegningene du ser over, er de jeg brukte når jeg snekret.
Anbefaler deg å felle inn så mye som mulig, og tenke at det er ikke skruene som skal holde vekten, det er tre som ligger på tre

Ellers må jeg jo bare si at jeg har brukt 2x2 og 2x4 samt en hobbyplate og noe 7mm kryssfiner

Ellers kan du gå inn på http://blogg.sangereid.net og bla deg frem til Akvariene mine...
ok, stilig. Jeg må ta og titte litt på den siden du gav meg.

Godt råd, det og tenke at det er ikke skruene som skal holde vekten. Hadde faktisk ikke tenkt sånn :P (Må innrøme at jeg er Ingen snekker.)

Regner med at jeg går for 2x4tomms men vist jeg 'snekkrer meg opp i et hjørne', kan jeg sende deg en mail da? Så ut som du kunne dette. hehe!

MvH Tom
NorthHawk
ok, stilig. Jeg må ta og titte litt på den siden du gav meg. ;) Godt råd, det og tenke at det er ikke skruene som skal holde vekten. Hadde faktisk ikke tenkt sånn :P (Må innrøme at jeg er Ingen snekker.) Regner med at jeg går for 2x4tomms men vist jeg 'snekkrer meg opp i et hjørne', kan jeg sende deg en mail da? :) Så ut som du kunne dette. ;) hehe! MvH Tom

Ingen problem i det heletatt....

Men se på bildene.. Så lenge en feller inn de horisontale, slik at det er de vertikale som faktisk tar belastningen, og bare bruker skruer til å holde ting sammen med, uten at disse blir belastet på noen som helst måte... og samtidig helst ikke bruker noe særlig mer enn 60cm mellom senter på de vertikale (det er standard i byggebransjen) så skal det meste gå veldig bra

Tegn noen skisser for hånd, fotografer med fotoapparat (i godt lys), og send de til meg på fullformat (så stor oppløsning som mulig). Mail: christian[a]sangereid.net
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap