Oppblåst mage og hvite prikker?!

hei, mine to black mollyer har fått oppblåst mage og hvite prikker hva er det med de?. hva skal jeg gjøre for å stoppe dette?
oppdaget det for ca 1 dag siden, er det farlig?
mvh Bernard
Inaktiv bruker
Hvite prikker
hei bernie

Hvis du har hvite prikker så er det det som kallen prikkesyke. prikkene kommer fra nylig innførte fisker og planter eller andre ting du har fått oppi karet ditt. det kan være lurt å skru opp temperaturen til 32*C, men husk å skjekke om alle fiskene dine tåler dette. du må bare ha denne temperaturen i en uke. hvis du ikke blir kvitt prikkene da, må du gå igang med medisinering. dt er en medisin som er beskrevet her på akvaforum i fora : sykdom. stikk inn der og les:P
tusen takk for svar.
men hva med de andre fiskene tåler de 32 grader? jeg har scalare,ancistrus,kobbertatra og black molly.

og hva er det med magen på mollyene mine den er jo helt oppblåst?
hva skal jeg gjøre med det?
Fisk som kan være i temperaturer opp til 26 grader til vanlig, overlever varmekuren. Sjekk i Fiskebasen.

Har de oppblåste fiskene struttende skjell på magen? I så fall er det bukvannsott, og fisken kan (og bør) avlives. Dette er sjelden smittsomt.
Kesol
Fisk som kan være i temperaturer opp til 26 grader til vanlig, overlever varmekuren. Sjekk i Fiskebasen. Har de oppblåste fiskene struttende skjell på magen? I så fall er det bukvannsott, og fisken kan (og bør) avlives. Dette er sjelden smittsomt.

nei fiskene har ikke struttende skjell på magen, men det med prikkesyken hvordan skal jeg gjøre det uten å skade de andre fiskene?

er denne prikke syken smittsom? eller skal jeg vente til imorgen og kanskje kjøpe medisiner? jeg vil jo ikke at alle fiskene dør etter varmekuren.
Inaktiv bruker
Prikker
hvite prikker er dødelige etter en stund, ja. det er også smittsomt gjoennom vannet, så de aller fleste fiskene dine kommer nok til å ligge med buken i været hvis du ikke tilsetter medisiner straks. det er ikke noe gøy med denne sykdommen, men de aller fleste akvarister har hatt den opp gjennom tidene. du bør kjøpe medisiner på din lokale dyrebutikk imorgen ja. spør dem om råd og tips.
Kjør varmekur. Medisiner som faktisk fungerer må sannsynligvis bestilles.
scalarene mine har lagt egg kan eggene dø av medisiner eller for høy varme i vannet?

og hvilke medisiner trenger jeg?
Akkurat det er jeg usikker på. Jeg tror ikke det. Jeg vet i alle fall at yngel tåler varme svært bra.

Om du kjører varmekur trenger du ikke medisin. Om du heller vil medisinere, kan du bruke Esha Exit. Den finner du på Webzoo og Tropefisk.
tusen takk for alle svar, håper det går bra med fiskene.

Varmekuren har liten påvirkning av egg\ frittsvømmende yngel. Mye mindre enn hva medisin har.

Men jeg er litt skeptisk her; er det bukvannsott, vil fiskene ennå fortere daue med varmekur enn ellers. På den andre siden; er det bukvannsott, er fiskene trolig mer happy med å daue raskt, enn at de skal pines ihjel over tid
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap