3 fisker har dødd

Siden jeg starta opp med akvarie for noen måneder siden (august el rundt der)

Har jeg mista 3 av mine fisker. 1 Molly og 2 Dverg gurami.(den siste guramien fant jeg død i dag- så ut som rygg/halefinnen var oppspist - gjelder samtlige tre fisker)

Og jeg skjønner ikke hva som kan være galt. har ikke obbservert noe unormalt. (dog jeg har en algespiser -orange en. som har vært litt fæl til å svømme etter guramiene)

(fisker jeg har forøvrig: er 20 neon tetra, ett palett ciclide par, 1 molly og ett guppy par.)

Jeg har hatt 50% vannbytte ved fiskenes død.

Jeg forer fiskene annen hver dag ca. Og bytter 10% vann en gang pr uke.
ca en til to "klyper "med for.

Jeg har pumpe på innsiden av akvariet. - elektrisk...

Og måler vannet med strips.
(NO2 er 25. NO3 er 0. GH: rødlilla, grønn, grønn, og grønn. KH: mellom 3d og 6d. PH: gul.)

Jeg bruker ikke varmekolbe - da temperaturen ligger på 25-26 grader.

Noen som vet hva som kan være galt? Kan det være algespiseren min som har tatt guramiene? (spist skinnet el)
Dvergguramier er vanskelige fisk, og algespiseren (som jeg mistenker er en kinesisk algespiser?) kan faktisk drepe guramier, eller i alle fall stresse dem til døde.

NO2 på 25? Vel... Strips fungerer ikke til noe særlig, i bunn og grunn. Anbefaler deg å kjøpe dråpetester.

Bytt 20-30 % en gang i uken.

Om du nettop har begynt med akvarium, er faktisk ikke 3 fisk på 2 måneder så ille, i alle fall ikke tatt i betraktning at det var dvergguramier. De er vanskelige, kort og godt.
Finneråte? Har du lest artikkelen om sykdom i akvariet?

Palettciklidene, kan ikke de være ganske territorielle? Spesielt ved lek? Ser du om de er borte på andre fisker?
Mulig det ganske enkelt skyldes uheldig sammensetting?.
Dvergguramier er vel svak for omtrent alle sykdommer du kan ha i et akvarium. Og er egentlig ikke noen enkel "nybegynnerfisk". Hadde jeg startet opp et nytt kar i dag, med et ønske om å ha gurami. Ville det blitt en stim med royal red eller honninggurami. Kun sammen med et par ancistrus. Enten plager guramiene de andre fiskene eller omvendt. Palletciklidene er jo også kjent som små monstere når de føler for det. Og har ingen problemer med å drepe fisk på guramistørrelse. Og ut ifra bildene er det ingen problem å se at hunnen er kjønnsmoden, og klar for å forsvare et stort territorium om nødvendig.
Men bildene av guramiene dine forvirrer meg faktisk litt: På ett bilde ligner de blå dverggurami, men på et annet mer på honninggurami. Det er vel ikke en kryssning av noe slag?
Det å miste 3 fisker på 4-6 mnd er ikke mye i et nystartet karr(egentlig ikke mye uansett).
Men de vannverdiene du oppgir må jo være helt på "tryne".
No2 på 25-stemmer det så er det rart noe lever i det helle tatt.
Eller sagt på en annen måte, hadde det stemt så hadde det ikke vært noe liv i karret ditt i det helle tatt.
No2 skal ligge på null, og alt over det er ikke bra, allerede ved no2 på 0,3 og oppover vil på sikt drepe fiskene dine(så jeg regner med at det no2 tallet du la ut er rimelig feil).
Rettelse - stripsen og resulatene
Det er 25 på NO 3 og 0 på NO 2.

( Idag tok jeg mollyen min i "karantene", den har ikke vært så aktiv på en stund, stått mye stille i vannet, svømmer opp til overflaten ved måltider, men spiser ikke noe. - svømmer også "hakkette")
Burde jeg kanskje bare avlive den? (har ett "nett" som jeg bruker ved karantene ol.)

jeg bytta 50% vann i går pga guramiens død.

Jeg har ikke observert at de har vært borte i de andre fiskene, med av og til når jeg har sluppet ned for tablett til algespiseren- så har ciclide hannen svømt henn og jaget andre intresserte fisker vekk, men den rører ikke tabletten, fiskene eller noe.

Jeg startet forresten med neon tetraene - først 10, så 10 til. Derretter kom vell cicklidene. og så gurami, molly og guppy. (da jeg ble anbefalt å vente med cicklider - siden de kan bli teriorielle)
Jeg hadde ikke stolt på test-resultatene, når det er strips det er snakk om.

Men så lenge vannverdiene er OK, og en ikke ser noe tegn til at fiskene sliter\ er syke, er det meget vanskelig å finne ut hva en gjør for å stanse dødsfallene. Faktisk så vanskelig at den vanlige "kuren" er daglige vannbytter til en enten får dette under kontroll, eller finner årsaken.
Dette for å forhindre eventuell forgiftning, og for å forhindre eventuelt smittepress.
Tilfeldig bekjentskap
© Cichlide Centret
Reklame for plussmedlemskap