Nytt prosjekt: juwel rio 400 malawi

Har nå satt igang "Prosjekt 400 liter Malawi" etter at samboeren overraskende kom hjem med et 1 år gammelt Juwel kar her rett før jul (fra flyttelasset til en kompis)
Etter kreativ tenking, ommøblering av stua, aventering og salg av de to største karene vi hadde fra før fikk vi rigget karet på plass rett over nyttår.

Gjorde reint karet for alger innvendig med filtvatt og vann, fjernet den gamle bakgrunnen, la liggeundelag i bunnen, kalkstein rett på liggeunderlaget for å holde denne nede (samt for å hjelpe til å holde hardheten i vannet oppe) og silikonerte på AquaEl bakgrunnen. Denne måtte kappes litt rundt pumpa da det er innvendig pumpe i Juwelkarene. Bakgrunnen er litt hul på baksiden, så for å få festen den mot glasset bak har vi brukt noen biter med Jacko Foam som silikonpunkter.

Har idag vært i Hellefossen i Hokksund og samlet stein i et forrykende snøvær (brøytemannen trodde vel jeg var splitter pine gal som sklei på rumpa ned mot elva på en såpeglatt,øde, nedsnødd sti i enden av en blindvei.... :S ) Hadde et svare strev med å få steinen opp stien på glatta, så ble ikke den helt store sankinga. Men legger ved et bilde; syns dere det holder, eller bør jeg jage ut samboeren imorra for å sanke mer stein..?
Har planer om å fylle karet med vann imorrakveld, tar da vannet fra 112 literen vi har i gang, det skal leveres til kjøper på mandag. Kommer også til å ta et stor vannbytte i 170 literen og bruke vannet fra vannbyttet til 400 literen.
I tillegg har filtermaterialet til pumpa nå ligget i 112 literen noen dager og forhåpentlig samlet litt bakteriekultur.

Tar gjerne imot gode råd, tips til ominnredning/endringer jeg bør gjøre før vi fyller med vann! Er 2 år siden sist vi satte opp et kar på nytt, så blir nesten som småbarn igjen, iallefall når det blir så stor plass å "boltre" seg på!
Dette blir flott, skal du se.
En tanke som slo meg var at noen steiner bør ligge rett på bunnplata som støtte for resten av steinrøysa. Blir alle liggende oppå sanden så vil de bli undergravet av ciklidene og det kan rase ned.
Noen anbefaler silikon mellom steinene også for å hindre at de faller ned, men det trengs vel bare hvis røysa blir veldig høy.
Det är gott att läsa att det finns flera av oss som gör lite galna ting så som du skriver att du gav dig ut i snöoväder.
Men visst var det värdt det?

Men detta kommer att bli bra skall du se.
Hur har du det med pumpar ?


Takk for tips Shiramor!
Gjorde som du sa og "gravde ned" noen av de største steinene, i tillegg til at alle kalksteinene ligger rett på bunnplata. (litt for å gjemme de vekk, da de ikke passer helt sammen med resten)
Av pumper Kjell, har vi det innvendige Juwel Jumbo 1000 filteret som fulgte med, i tillegg kjører vi et AquaEl Uni 750 filter som har fått kjøre seg inn i et av våre andre kar i noen uker. Har også 2 Ario4 oksygenpumper. (innvendige)
Har nå fylt opp karet med vann, og det ser ut som det sirkulerer bra
Gjett om det var verdt en tur i snøvær for å samle stein!
Det var verdt rare blikk fra brøytemannen, og artige kommentarer fra venner også
Frøya
Takk for tips Shiramor! Gjorde som du sa og "gravde ned" noen av de største steinene, i tillegg til at alle kalksteinene ligger rett på bunnplata. (litt for å gjemme de vekk, da de ikke passer helt sammen med resten) Av pumper Kjell, har vi det innvendige Juwel Jumbo 1000 filteret som fulgte med, i tillegg kjører vi et AquaEl Uni 750 filter som har fått kjøre seg inn i et av våre andre kar i noen uker. Har også 2 Ario4 oksygenpumper. (innvendige) Har nå fylt opp karet med vann, og det ser ut som det sirkulerer bra :) Gjett om det var verdt en tur i snøvær for å samle stein! Det var verdt rare blikk fra brøytemannen, og artige kommentarer fra venner også ;)


Du har full koll du !
Det lönar sig att ha pumparna så att inte alla har utblåset åt samma håll.
För då har malawin en tendens att stå alla i rikting mot strömmen ser lite trist ut om alla "tittar" åt samma håll.
Har man de lite olika så blir det lite turbolens i karet och då blir det bättre rörelse på "firrarna" .
Men det har du nog koll på
Skall följa denna tråden och se vad som händer framöver.
Skoj med Malawi

mvh Kjell
Takk for det, Kjell
Skal si det er moro dette! Hittil har vi kun hatt en 170 liter til våre voksne malawi, og den er det 2 år siden vi satt opp. I tillegg har vi 112 liter, 54 liter og 40 liter til malawiyngel, men har ikke vært bortskjemt med noe særlig plass å "ha det gøy" på hva innredning anngår.
Ja, har gjort som du sa, og satt den eksterne pumpa på motsatt side av den innebygde pumpa, slik at strømningene går mot hverandre. På det viset blir det best gjennomstrømning i karet.
Har nå også flyttet ungfiskene fra 112 literen vår over i det nye karet, så de får kjøre det inn frem til de voksne skal flytte over. Ser ut som de trives med litt plass å strekke ut på. Legger ved et bilde over hvordan det ble med vann i
Jepp, malawi er moro,- kan ikke tenke meg å bytte!
Malawi, malawi, malawi.. hvorfor hører vi så mye om malawi ??? Enkelt !! Fordi det er flotte fisker og vi elsker dem...hehehehe..

Flott kar du har fått deg. Moro at du trappet opp i snøen og plukket steiner. Vi akvarister er litt gale sånn nesten hele tiden..hihihi... Følger med videre og gleder meg til flere bilder.

Mvh Linka
Hihi, ja men jommen er det deilig å være litt gal innimellom også
Også gir det jo resultater!
Ja, ikke sant malawi er flotte fisker?? Vi forelsket oss totalt, og har nå kun malawi i alle våre kar, bortsett fra "Alfred" og "fruen" som er et ancistruspar som bor i et av ynglekarene våre sammen med 3 avkom.
Må jo si jeg ble litt inspirert av dine flotte kar da, Linka
Åååå.. tusen takk Frøya. Det varmet hjertet i disse ufyselige værdager.

Jo, man forelsker seg i malawi, det er sikkert. De er helt utrolige og har de flotteste farger. Og de har en stor personlighet til å være en så "liten" fisk.

Gleder meg til flere bilder av karet. Er en slik "bildefreak" jeg serru.

Mvh Linka
Nimbochromis venustus i dette karet da?
Ja, da må jeg vel bare legge ut et bilde av karet sånn det er nå da, med nyinnflyttede fisk Til ære for deg, Linka
Fiskene ser ut som de trives, og siden det for det meste kun er Golden (og yngelen da) som holder til i huler her hos oss, så ser det ut som det ble mer enn nok huler med de steinene som er. Fant ut det var greit det ikke var så høyt også, for foreløbig har vi sluppet den plaskinga vi hadde i 170 literen når de ertet litt på hverandre.
Ønsker oss veldig en trio med Nimbochromis venustus, men litt usikre på hvordan det vil gå sammen med det oppsettet vi har av fisk fra før.
Fra før har vi L.C.Golden, C.Moorii (delfinciklide) Aulonocara Stuartgranti, Jacobfreibergi og firefish, samt Maylandi Haijomaylandi. Og noen avkom etter disse som går i karet. Uansett kommer vi til å vente en stund med å skaffe flere fisk, siden karet er så nyoppsatt. Men er det noen som er kjent med å holde Venustus sammen med de andre artene vi har? Fikk et tips av om at Aulonocara kanskje ikke ville gå så godt sammen med Venustusen. Isåfall får det heller være tror jeg, for Aulonocaraene bytter jeg ikke ut!
Det var et flott kar og steinene gikk bra overens med bakgrunnen også. Var jo bra med steiner i karet deres så de vil nok kunne gjemme seg bra.

Flotte fisker har dere også. Malawi er noe helt spessiellt og jeg kan ikke få nok av å se bilder av kar og fisker.


Stilig !

Mvh Linka
Venustus
tror jeg ville unnngått n. venustus og andre rovfisker i et kar med mbuna og aulonocara. Men de kan nok fungere fint sammen med c. moorii.
Men detter er bare min mening
Fint kar forresten

Tips: vurdert å bruke noen større steiner? Det får gjerne karet til å virke endel større Så lenge du har isopor i bunn er det bare å lesse på:p Selv har jeg ca 100 kg i min 540 liter..

Richard
Tusen takk for kjapp tilbakemld Richard!
Har faktisk jaget ut samboeren for å samle mer stein, sammen med en kompis som også skulle ha stein til karet sitt. Han har fått beskjed om å ta med noen store steiner hjem, så får vi se om vi kanskje bytter litt rundt oppi der ved neste vannbytte. Foreløbig ser det ut som de trives godt med oppsettet. Men jeg så på karet ditt, og ser jo ha du mener med fordelen av store stein. Hulene blir jo også større.
Når det gjelder Venustus får vi nok heller la saken bero. Kanskje vi finner noen andre artige, store arter som heller kan gå med de vi har nå. Har det ikke travelt. Og liker de fiskene vi har nå veldig godt. Vil egentlig ikke ha noe særlig agressivitet oppi der. Fikk bare tips om at Venustus kunne være en av de rolige og "snille" rovfiskene. Også er de jo så vakre.
Oj! Se der! Linka, du må ha vært utrolig kjapp! Klarte jeg å overse svaret ditt? Det var da virkelig ikke meninga!

Tusen takk for tilbakemeldingen

Skal prøve å legge ut flere bilder av fiskene under karet på profilen min Men er nok nødt til å lade batteriet på Nikon kameraet mitt, for nærbildene blir visst ikke like bra med kompaktkameraet mitt.

Kjempegøy å se bilder, der er jeg enig med deg!
Tror inte du skall vara bekymrad att mbunas och Venustus tillsammans det går aldeles utmärkt men inte Aulonocara.
Venustus är en lugn Rovfisk är mest stor .
har haft Venustus tillsamns med
Labeotropheus trewavasae
Pseudotropheus tropheops tropheops
Cyrtocara moorii
för att ta några exempel.Den enda som Venustus hanen jagar är sina honor
Mer stein!
Har idag hatt det første store vannbyttet, og etter at gubben ble jaget ut på steinsanking så ble det jaggu mer stein i karet
Ble noen større stein, etter tips fra Richard, og det var det visst noen av fiskene som var svært fornøyde med. Det ble det nemlig større huler ut av! Har ikke brukt opp noe særlig mer av "grunnflata", men heller gjort om litt og bygd litt mer i høyden. Sånn at Delfinciklidene og Stuartgrantiene våre fortsatt har nok av sand å boltre seg i. Men "SvartePer",- vår Golden-hanne var veldig fornøyd med ny hule, og har styra fært der inne ikveld.
Ble ganske fornøyde selv også, karet ble liksom ikke så "flatt" lenger.

Når det gjelder spm om venustus og andre rovfisker til vårt kar har vi slått det fra oss så lenge. Gubben har begynt å drømme om nok en 400-liter, og smisker med meg om et Tangyanika-kar, så kanskje det heller blir et nytt prosjekt å styre med på vårparten.. (jeg er ganske lettlurt når det kommer til stykket.. Iallefall når det gjelder å få mer vann i hus.. Hehe)
Planter?
Flott kar!

Bare et lite tips som gjorde stor forskjell i karet mitt. Jeg satt inn noen Vallisineria. dette fikk frem fargene til fiskene enda mer. satte inn en del nå forrige helg, og jeg syns det ble mye penere. vet ikke om du har hatt det før og at de har blitt spist. men et tips da er å sette inn en god del. da lar de dem stå mer i fred.
bare et lite tips for å gjøre et flott kar enda litt flottere.


ser du har en samboer som ønsker seg nytt stort kar. er vel bare å slå til da?
skal følge med tråden din for å se hvor lang tid det tar. i løpet av februar er vel alt på plass
lykke til videre!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap