Bilder av syk fisk - Legg inn ditt bilde! (side 10)

Plussmedlem
1. Mener det står referert i pakningsvedlegget om hvor lang nedbrytningstid Nematol har, uten at jeg husker dette. Skal også forsvinne fortere ved karbonfiltrering.

2. Jeg satte inn fisk ca. 2 måneder etter avsluttet behandling. Disse lever ennå. Jeg kjøpte så 10 stk kirsebærreker ca en måneds tid etterpå, men disse døde innen 3 dager. Gjorde det vanlige og testet akvarievann og kranvann for ph, nitrogen i ymse former og kjøpte også en kobbertest, uten utslag.
Dermed tok jeg tiden til hjelp og bare vedlikeholdt karet som normalt de neste månedene. Da jeg så forsøkte med reker enda en gang, lyktes det.
Jeg kan ikke være sikker på at virkningen av Nematol varer så lenge, men jeg tok ingen sjanser.

3 Jeg hadde kun et frafall under behandlingen, og det var nok av svekkelse og ikke selve behandlingen. Fisk virker ganske upåvirket av Nematol og for de som var minst berørt/ikke angrepet av ormen, gikk livet som normalt - noen ynglet også midt oppe i dette.

4. Camallanus kommer nesten alltid fra nye fisk, med mindre man henter levende for fra vann med fisk i. Den kan ikke dukke opp sånn uten videre i karet, da den som parasitt er avhengig av en vert. Guppyene dine er en sannsynlig smittevert da de er spesielt utsatt for dette.

Så lenge fiskene er friske nok, vil de være desperate etter mat, mer enn vanlig. Det er først når energireservene er oppbrukt at du ser de tydeligste tegnene på svekkelse.


Det er nærliggende å anta at det finnes arter som er motstandsdyktige mot parasitter, og otocinclus er en klar kandidat. Har også hørt at bunnlevende fisker er mer motstandsdyktige enn fisk som lever i andre vannsjikt. Om dette er sant vet jeg ikke, men det som er sikkert er at mange bunnlevende FÅR camallanus.

Jeg skal driste meg til litt gjettverk her:
Camallanus i akvarium dreier seg i hovedsak om to arter, selv om det finnes mange flere, og felles for alle er at de lever i flere stadier. Hos mange arter kreves det en mellomvert for at camallanus skal smitte til fisk. Altså må fiskene spise et annet vesen som er infisert av denne - eksempelvis cyclops eller annen syk fisk.
Oto'er ser jeg ikke for meg at spiser særlig mange cyclops og de er heller ikke spesielt hissige på døde fisk i min erfaring.
Jeg tror nok at de kan få parasitten, men deres lille størrelse kombinert med måten de tar til seg føde på er med på å i hvert fall forsinke denne prosessen.
Sykdom på diskus?
Kan noen hjelpe?

Skal kjøpe noen flere diskus, men når disse skulle hentes la jeg merke til en detalj som gjorde meg skeptisk. Kanskje ikke det beste bildet, men på ene diskusen var det en hvit utvekst på siden av hodet. Utveksten er hvit og kan skimtes på bilde. Dette var eneste fisken med symptom, men tenkte det kunne være første tegn på et sykdomsutbrudd. Det jeg kjenner til er en forholdsvis stabil akvarist med gode rutiner for vannbytter. Kjenner ikke nøyaktige verdier, men de er iht til kravene diskus stiller. Har også vært hos vedkommende i mange år og først når det var bestemt at disse skulle selges så dukket dette opp.

Noen som kan bistå diagnostisering og evt fremgang på medisinering eller andre alternativ?
Kanskje du kan prøve ta noen nye bilder?
Hei, tenkte å høre etter noen med kunnskap om Corydoras. Har nemlig et par igjen som er ca 5 år gamle. Oppdaget at den ene av de har fått en markert innhuling i høyre "kinn". Dette har den ikke hatt tidligere, det er noe som har kommet siste dagene. Noen anelse om hva den plages med, evt om det er noe å gjøre med? Vet ikke om det er en sykdom, eller om den bare har fått seg "en på trynet"?
@Møresild : Går ikke an å se noe ut fra de bildene...de er både for langt unna og for uskarpe.
Samme fisk som i forrige innlegg ?
Er det sopp, ser du at det er flekkene består av trådaktige filamenter.
Nei det er en annen, en ungfisk..
Tre platty, 3 sykdom ?
- ingen mage
- stor mage
- hvite prikker

p.s. En Ancistrus på snart 8-9cm lever i beste velgående.
Syk ildbuk
Kan noen fortelle meg hva som er galt med min Ildbuk?
Har en slags utvekst rett over munnen, hvit med litt tråder som stikker ut.
Howard1
Kan noen fortelle meg hva som er galt med min Ildbuk? Har en slags utvekst rett over munnen, hvit med litt tråder som stikker ut.


Soppinfeksjon, kanskje?
Kuledrøm
[QUOTE=Howard1]Kan noen fortelle meg hva som er galt med min Ildbuk? Har en slags utvekst rett over munnen, hvit med litt tråder som stikker ut.


Soppinfeksjon, kanskje?

Ja,var nok det. Kjøpte inn medisin, men rakk ikke å redde den desverre.
Er dette typisk hvitprikk på scalare?
Den ene scalarene har en "hud" avskrapning øverst v finnen. Pluss en liten prikk øverst. Se bilde. Den er i fin form, spiser og jakter. Har behandlet en runde med protozin og to runder m esha exit. Pause på ca en uke til to uker mellom hver behandling. også hatt salt i vannet mellom kurene. Har ancistrus så det ble halv saltkur.

Den andre scalaren har ingen prikker og ancistrusene har fått yngler midt i alt.Hann ancistrusen ligger og ruger igjen nå. Jeg begynner å tvile på at det er hvitprikk siden ingen av de andre fiskene er syke og den med prikk også er i fin form.

Scalaren har vært sånn siden begynnelsen/midten av desember. Noen som har noen idé om hva det kan være?
Dette er "bestefar" ungenes navn på fisken da de fikk hver sin fisk fra sine besteforeldre.
Han og "Bestemor" var svært aktive for 1 år siden og la i flere runder egg, men dette ble det såpass mye styr utav så jeg valge å ikke legge tilrette for flere runder med egglegging. I løpet av høsten observerte jeg at "Bestefar" var blitt mindre en "Bestemor" men han spiste godt. Temp i vannet har ligget jevnt på 27 grader. pH 6,5-7, NO2

I karet har jeg følgende fisker: "Bestefar og Bestemor", 4 ungskalarer ( fra eget kull), 1 perlegurami, 2 øksefisk, 7 guppy, 1 black molly, 3 glassmaller og 2 ancitrus. Karet er på 180l og utvendig filter tetratec ex 1200. Rutinen har vært vannbytte på ca 20% hver 7-14 dag. Filter renses ca hver 3. mnd.

"Bestefar" har vært glupsk i matfatet, men ser nå at han er blitt svært tynn og rufsete i finner. Han er også mere rød ved gjeller enn tidligere (mulig fordi han er blitt svært tynn) se på bildet. Har nå satt han i eget kar med temperatur rundt 30 grader. Han ligger stortsett på bunn under pumpa. Han orker nesten ikke å svømme, og tar han turen opp for å smake på mat (flakfor) spytter han det bare ut igjen. Har også prøvd med frossne røde mygglarver (uten hell) og nyklekkede artemia. Her er det vanskelig å vite hvor mye han har fått i seg.

Har lest om både bukvannsott og finneråte men synes ( sikkert som dere) at det er vanskelig å vite hva årsaken er.
Kan ikke se andre tegn til sykdom i karet.

Noen som har en formening eller kjenner igjen tilstanden? Finnes det håp, eller må jeg avlive?
Syk kardinaltetra
Hei noen som kan hjelpe meg med hva disse lider av? De er kjøpt for 2dager siden. Den første døde etter Ca 8timer. Som dere ser av bildene får de ett hvit område litt bak midten på fisken. Alle verdier i vannet ser gode ut.
Noen som kan hjelpe meg med hva dette er? Har lett og googlet men uten hell.
Finnråte?
Hei! Er dette finnråte? Vil ikke behandle før jeg er sikker på hva det er... et annet akvarie jeg har hadde nettopp hvitprikk, men dette der annerledes ut. Han har også litt misfarging på kroppen.
Revet opp
Jeg vet ikke hva det er, men fant den sånn idag. Den ser ellers fin ut. Ser ut som blod synes... Prøver å finne ut hva dette er.
Syk kampfisk
Noen som vet hvilke sykdom dette kan være? Magen er oppblåst og fisken flyter opp, han ligger for det meste i ro under et blad/pumpen, han har enda matlyst. Fastet han i 2 dager da jeg trodde han hadde swim bladder disease pga forstoppelse, ga han så erter i 4 dager men han har ikke blitt bedre. Har vært slik i 1 uke.
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap