Bilder av syk fisk - Legg inn ditt bilde! (side 11)

Jeg har en guppy som virker litt utilpass.
Holder seg mye i ro oppe ved pumpen, men tar seg en svømmetur i ny og ne. Noen som vet om denne er syk, evt hva jeg bør gjøre med den?
Trenger hjelp! svarteflekker på gullfisk.
Hei, vår 12 år gamle gullfisk har fått svarte prikker. Er det noen som vet hva det er? Hva bør vi gjøre?
Har fått målt vannverdier, de var fine bortsett fra litt mye kalk.

Den har også begynt å få en liten pukkel på ryggen. Eller er den aktiv, spiser bra og oppfører seg normalt. Har hatt det i noen uker. Men i det siste har det blitt verre.

Var i to dyrebutikker som ikke visste hva det var. Takknemlig for svar.

Hei! Hva er det med guppyene mine? Har prøvd behandling til hvit prikk.. men blir ikke bra. Er 5 ukersiden.
Plussmedlem
Vanillje
Hei! Hva er det med guppyene mine? Har prøvd behandling til hvit prikk.. men blir ikke bra. Er 5 ukersiden.


Hei!

Det er nok ikke hvitprikk de har.

De to øverste bildene viser fisk med bukvannsott.
Det er en samlebetegnelse for tilstander som alle gir de samme symptomene med oppblåsing av buk og utstående skjell. Starter ofte med at fisken blir mer sky, vil ikke spise og det den eventuelt spiser, spytter den ut igjen. Kan se ut som fisken hoster.
Veldig ofte er det et tegn på at vannverdiene ikke er bra (ammonium/nitritt i vannet, feil pH, feil saltbruk, feil temp osv.), stress, feil temperatur eller også feil ernæring over tid. En del bakterier og virus kan også gi disse symptomene, men dette er sjeldnere.

Dessverre er det lite annet å gjøre enn å avlive fiskene så snart man ser symptomene. Sykdommen(e) får fiskens innvoller til å gå i oppløsning og dette er ikke en reversibel tilstand.
Den beste måten å forhindre dette på er å være nøye med mat, temperatur og vannbytter. Det finnes anekdotisk hold for at man kan berge fiskene om man medisinerer umiddelbart etter at man ser de første symptomene, men dette har ikke jeg erfart.

Heldigvis er det ikke spesielt smittsomt, så om man avliver hurtig og er flink med akvarieholdet så burde ikke flere fisker lide samme skjebne.

Det nederste bildet kan være flere ting, men ofte er det innvollsparasitter, enten i form av små mark eller bakterier. Jeg antar det er bakterielt. Det er i så fall langt mer smittsomt enn bukvannsott, så jeg vil anbefale deg å medisinere. Esha 2000 er mye brukt til dette.

Stor svart flekk på ancistrus snow white
Denne unge fisken har hatt en stor svart flekk i siden sin i tja, et par måneders tid. Har god matlyst og oppfører seg som normalt.

Noen som vet hva dette er for noe?


[External Image]
Plussmedlem
Hei, Fredrik.

Jeg er ikke 100% sikker på hva det er, men føler meg rimelig sikker på at så lenge vi snakker om bare en flekk og ikke flekker som sprer seg så er det neppe sykdom.
Vil tro det her gjelder en harmløs pigmentflekk.
Jeg har også tenkt at det er en pigmentflekk. For den viser liksom ikke noe tegn til sykdom sånn ellers. Men hvis noen andre ser dette og vet at det er noe annet: meld fra!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap