Bilder av syk fisk - Legg inn ditt bilde! (side 2)

Denne kvisen mener jeg er hul-i-hodet-syken i akutt oppblomstring.
Etter at "kvisen" ramlet av var det bare et dypt krater igjen.
Fisken fikk flere slike over en tidsperiode på ca en måned, og virket såpass svekket at jeg valgte avliving.
Fisken til Petter`n lider nok både av hvitprikk og oodinium. Siden begge parasitter vil kverkes på samme måte, er det ikke alt for kritisk med 100% korrekt diagnostisering
Fisken til Liz er ikke en fisk, men en enhjørning ser det ut til

Kan være som Liz sier, at det er hullsyke. Kan også være at det er noe annet, akkurat dette tilfellet kan være mer enn en ting.
Bukvannsott?
Her er et bilde av en guppy jeg antar har bukvannsott. Den har vært tynn og slapp en stund, og har klemt finnene sammen. Nå i dag er den helt oppsvulmet, ser "høygravid" ut, men skjellene strutter. Skal avlive denne fisken nå.

Bildet er dessverre ikke det helt store, det skorter litt på både utstyr og fotokunnskap her.

Denne tråden er viktig mtp sykdomsbase, men herregud for en deprimerende tråd..
Ja huff, der fikk du sagt det.
Muligens en type munnvirus. Vanlig på skjørtetetra. De kan leve lenge med dette (ca ett år her hos meg) uten problemer og det virker ikke som om det er noe særlig smittsomt.
Henriflette
Her er et bilde av en guppy jeg antar har bukvannsott.
Stemmer, her er det bukvannsott så det holder. 4. stadie, avliving var ett fornuftig valg
MC Darup
Denne tråden er viktig mtp sykdomsbase, men herregud for en deprimerende tråd..

Hvis du synes dette er deprimerende, så ta en titt her.
NB! Ikke noe for sarte sjeler. Jeg blir kvalm når jeg titter på den.
Dyrehagen
Hvis du synes dette er deprimerende, så ta en titt [URLBLOCK1]. NB! Ikke noe for sarte sjeler. Jeg blir kvalm når jeg titter på den.


De bildene var ILLE!
Stakkars fisk
MC Darup
Denne tråden er viktig mtp sykdomsbase, men herregud for en deprimerende tråd..


Ja, og værre skal det bli!
Send inn egne bilder så vi får vår egen, fortreffelige sykdomsbase.
I lengden kan det spare mange fisk for lidelse, og akvarister for frustrasjon!
Henriflette
Her er et bilde av en guppy jeg antar har bukvannsott. Den har vært tynn og slapp en stund, og har klemt finnene sammen. Nå i dag er den helt oppsvulmet, ser "høygravid" ut, men skjellene strutter. Skal avlive denne fisken nå. Bildet er dessverre ikke det helt store, det skorter litt på både utstyr og fotokunnskap her.
Jeg vil bare si at bildet ditt var bra. Man ser godt hva som feiler fisken.
Heidi Ingdal
[QUOTE=Henriflette]Her er et bilde av en guppy jeg antar har bukvannsott. Den har vært tynn og slapp en stund, og har klemt finnene sammen. Nå i dag er den helt oppsvulmet, ser "høygravid" ut, men skjellene strutter. Skal avlive denne fisken nå. Bildet er dessverre ikke det helt store, det skorter litt på både utstyr og fotokunnskap her.
Jeg vil bare si at bildet ditt var bra. Man ser godt hva som feiler fisken.

Takk skal du ha Man ser det godt, ja. Er vel ikke like sylskarpt som fotokonk-bildene, men det duger
Symptom; spiss hale/finneklemming
Apistogramma hunn som antas å være svekket av alder. Halen ble spiss og sammenklemt, og hun snek seg rundt i karet. Etter ca to uker håvet jeg henne ut og avlivet den.

Antagelsen om at det skyldes alder, er fordi det er en Apistogramma og de blir som kjent ikke særlig gamle. Denne kjøpte jeg som voksen, ung hunn. Den var da kanskje et halvt år gammel. Så har jeg eid dem i 1½ år... det vil si at den må være rundt to år gammel. En brukbar alder på en Apistogramma, og særlig en hunn som har hatt yngelkull (jo flere kull, jo tidligere blir de "utslitt" har jeg lest).

Altså; diagnose antatt å være alderdom.

Ingen andre fisk med samme symptom i karet, alle ved fin helse. Så om diagnosen min var feil, var det iallefall ikke smittsomt.


[External Image]
Væskefyllte bobler med synlig mark inni!
Denne tetraen ble plutselig angrepet av disse merkelige tingene i oktober 2006.

Da den ble rammet, hadde jeg hatt den i fire mnd i samme kar og uten gjennomtrekk av fisk.
Så en dag, rett ut av intet, dukket disse væskeboblene opp - med en synlig, hvit mark (parasitt) inni. Flere steder på kroppen, både haken og ved en del andre punkter som finnene, fikk den disse væskefyllte boblene. En mark ved halen satt rett under huden, og ikke inni en boble.

Siden ingen visste hva det var, valgte jeg å avlive fisken. Jeg våget ikke å sette den tilbake i karet, i tilfelle det gikk hull på boblene og markene svømte ut og lette etter en ny vert å formere seg på eller noe sånt....

3 av 5 bilder:

[External Image]



[External Image]



[External Image]
De 2 siste bildene til innlegget ovenfor.


[External Image]


[External Image]
Har en fisk inne nå som jeg ikke vet hva feiler, men kan iallefall legge inn et bilde av en helt utrolig tynn ancistrus sp oppdrettsvariant. For en måned siden var denne fisken bollerund. Da var jeg bekymret fordi hun var så rundt. Regner kanskje med hun er blitt kvitt noe rogn, men denne forandringen synes jeg er skremmende.

[External Image]

Ellers har jeg hatt en gullfisk som var misdannet, og en gullfisk som trolig fikk noen svulster. Har dessverre ikke et bilde av fisken der svulsten vises så godt som den burde, men man tager hvad man haver. Se til venstre på gullfisken. Der kan man se en antydning til kul. En kan iallefall se hvor synd gullfisken synes på seg selv. Det som var morsomt å se var de to andre gullfiskene som strøk seg inntil den syke gullfisken. De var ikke ekkel på noen som helst måte, men holdt seg som regel i nærheten av den syke fisken.

[External Image]
Cryptobia?
Dette er er kanskje symtomer på parasitten Cryptobia.
Fiskene får små, svarte prikker / flekker på kropp og finner.
Spesielt mager fisk har dette, som jeg har sett.
Se også tråden
Svarte flekker
1: Golden
2: Blå ahli-hun
3: Nærbilde
[External Image]





[External Image]





[External Image]
Svarte flekker
Se forrige innlegg.
Har fått informasjon om at de svarte flekkene / prikkene er melaninceller, og det igjen er immunceller. Disse produserer fisken når f.eks parasitter av noe slag plager den.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap