Bilder av syk fisk - Legg inn ditt bilde! (side 3)

Paleatusene mine får fra tid til annen slike røde "sår" som ikke er sår.
Jeg aner ikke hva det er, men det virker som om huden blir tynn, og at den ikke holder fisken så godt sammen.
Det går også over i løpet av kort tid.

[External Image]
Blir nesten litt kvalm... >*-*
MC Darup
Denne tråden er viktig mtp sykdomsbase, men herregud for en deprimerende tråd..


Ja, her får man se det meste.

Disse bildene får meg til å tenke på hvor mange sykdommer det er mulig for fiskene mine å få.
VELDIG skremmende.

Men er det slik, at selv om vannkvaliteten er bra og alt ser bra ut, at slike sykdommer forekommer uansett?
Se neste innlegg.
AKR
Paleatusene mine får fra tid til annen slike røde "sår" som ikke er sår. Jeg aner ikke hva det er, men det virker som om huden blir tynn, og at den ikke holder fisken så godt sammen. Det går også over i løpet av kort tid. [IMG]http://akvaforum.no/images/aquarium/thumbs500/15218_070905220327.jpg[/IMG]


Jeg har opplevd slike røde flekker gjentatte ganger på både platy og gullfisk, kan det ha noe med lav O2 evt høy konsentrasjon av andre stoffer å gjøre? På gullfisken syns jeg det bedret seg etter vannbytte, nemlig. Paleatusene mine har ikke hatt det, men platy i samme kar.

Vil bare minne om denne tråden så AF kan få egen sykdomsbase
Send inn bilder av syk / plaget fisk, med tekst om hva som feiler den, og evt behandling den har fått.

Skulle gjerne ha bidratt med flere bilder, men har "desverre" ikke syk fisk for tiden (og takk for det) :-p
Platy med strutte skjell
En av mina platy har hatt strutte skjell lenge ca. 2mnd, og det blir bare mer og mer. Det begynte under buken og det virker som om områdene ble mørkere før skjella røyste seg. Fisken spiser og er egentlig mer ivrig til det enn de andre to. Kan ikke se at han er plaget av det,men lurer på hva jeg skal gjøre med han, og hva det er. Har lest om bukvannsott,men siden han har hatt det så lenge, er det vel ikke det? Kanskje svulst? Er det beste avliving?
Vanskelig å ta bra bilder forresten, håper det viser nok...
Jervel
Dette er altså en Sort-Neontetra med "innavlsdepresjon". Medfødte defekter.
Da antar jeg at dette er en vanlig neontatra med innavlsdepresjon?
@ML:
Det er garantert ikke bukvannsott, da hadde fisken for lengst vandret til de evige fiskebanker.
Av bilde 2 ser det jo ut som fisken har en markant hevelse på siden, og mistankene dine om at det er svulst, er etter min mening svært riktig.
Selv hadde jeg avlivet denne fisken tvert.

@Allikin:
Jeg antar du mener problemet med gjellelokket, og ikke det at fisken har en noe uvanlig mage?
Gjelle-lokk problemet kan absolutt ha med genetiske ting å gjøre. Det er andre faktore som kan være aktuelle, men med akvariefisk er det mest vanlig at det er gen-materialet en må klandre.
Vet ikke helt diagnosen her, men tipper på bukvansott?

[External Image]
Rødmunntetra


[External Image]
Svart neontetra
Grått øye.
Et grått øye kan oppstå etter et ublidt møte med en stein, opphold i en plastpose, etter slåssing osv.
Blir gjerne bra av seg selv etter et par dager.
Rent vann og rette vannverdier forebygger sopp o.l. i det skadete øyet.

Dette er forresten Cop. borleyi, "Kadango Red fin"- hun.
Øyet ble helt hvitt etter jakt på en annen fisk.
Hun ble helt bra neste dag.

[External Image]
Får jeg minne alle på denne tråden?

Har du et "fint" bilde av fisk med sykdom o.l. så legg det inn her, og fortell hva som feiler den. Gjerne behandling eller utfall også.

Hadde vært fint om Akvaforum kan få sin egen sykdoms-base
Oppblåst malleyngel
Endelig fikk jeg noe å bidra med til en fremtidig sykdomsbase

Jeg får legge inn problemet med ancistrusyngelen her også.
Kort fortalt: Malleyngel tåler dårlig skiftende hardhet i vannet. Hvis de flyttes, eller hvis et vannskifte forandrer verdiene så vil yngelen få problemer med osmosereguleringen i kroppen (se artikkel linket til).
Det beste er å la de gå der de er født.
Hvis de må flyttes så ta med akvarievann også for å hindre for stor overgang.
Ta oftere vannskifter, men med små mengder vann, og med vann som har samme GH- og KHverdier.


Viser til denne tråden: Hva forårsaker slik oppblåst mage på ancistrus yngel?
Og artikkel hvor problemet taes opp i avsnittet som heter "Osmoseregulering": Nyttig informasjon om Hypancistrus zebra.

PS: Noen døde i løpet av et par dager, så da ble alle med dette problemet avlivet. De får indre skader av det her.
mona o
Denne tetraen ble plutselig angrepet av disse merkelige tingene i oktober 2006. Da den ble rammet, hadde jeg hatt den i fire mnd i samme kar og uten gjennomtrekk av fisk. Så en dag, rett ut av intet, dukket disse væskeboblene opp - med en synlig, hvit mark (parasitt) inni. Flere steder på kroppen, både haken og ved en del andre punkter som finnene, fikk den disse væskefyllte boblene. En mark ved halen satt rett under huden, og ikke inni en boble. Siden ingen visste hva det var, valgte jeg å avlive fisken. Jeg våget ikke å sette den tilbake i karet, i tilfelle det gikk hull på boblene og markene svømte ut og lette etter en ny vert å formere seg på eller noe sånt.... 3 av 5 bilder: [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_080130192744_3.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_080130192740_1.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_080130192742_2.jpg[/IMG]


jeg har fått noe som ligner veldig på dette i akvariet mitt nå. Er det noen gode råd her?
Død ancistrus hunn, trolig dødd av utmagring...

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
det bild der var kvalmt gk
Plussmedlem
Bakteriell infeksjon på L-maller. Blodutredelser som startet ved fiskens hale.
Mallene ble passive og døde etter kun få dager.
Sleit litt med dette for en stund siden.
Kun L-mallene som ble syke. (Ikke tetra, corydoras etc.)
Endte opp med Sera Baktopur Direct. Denne viste seg å være effektiv.
Behandlet fiskene i eget kar ettersom medisinen tar knekken på filterbakteriene også. (Opprinnelig kar ble behandlet med eSHa 2000 mens mallene var ute.)

[External Image]
[External Image]
Da var det min tur..

Har en 240 liter med 3 SAE'r oppi, den største av de har nå fått en rød prikk bak på kroppen. Etter litt lesing lurer jeg på om det er en svulst men er ikke sikker.

Det er ikke gjort noen endringer på karet på flere mnder..

Legger ved et par bilder av han, så kan dere se selv.

Det er som sagt den største av 3 stk og han har alltid vært den aggresive av de, men det skal visst være normalt når det gjelder SAE'r
Bukvannsott på malawi
Bukvannsott er en vanlig sykdom på malawi og annen fisk, men på malawi trenger det ikke være struttende skjell og diger buk.
De får det av flere årsaker: Feil fòr, feile vannverdier, stress, parasitter m.m.
Jeg regner med at denne Maylandia callainos "Bright blue" - hunnen har dødd av bukvannsott pga feile vannverdier.
Litt slapp på morgenen og død etter noen timer. Muligens litt utspilt buk.
I buken var det et par dråper lysebrun, illeluktende væske, som kan være et tegn på bukvannsott.
Etter litt spekulering har jeg kommet til følgende årsak:
- Hoppet over et vannskifte (bruker å skifte 30 % en gang i uka).
- De har fått mye grønnsaker (fant senere mye avføring og grønnsakrester i steinrøysa). Trodde de hadde spist opp maten...
- Nesten ikke planter i karet.
Etter å ha skiftet 40 % vann er vannverdiene:
NO2: 0,05 mg/l
NO3: 25 mg/l

Resten av fiskene ser friske ut, og jeg har tatt enda et vannbytte.
De får også lite mat et par dager (mye ungfisk).
Syke fisker
Bilde 1:
Dverggurami - har oppdaget sår på den ene siden og det ene øyet synes nesten ikke lenger, har hatt det i ca. en uke ikke blitt noe bedre.
Bilde 2: Regnbueciklide - Oppdaget i dag at han hadde noe hvitt som stakk ut, og på roten av finnen er det noe som ser ut som et "oppsvulmet" sår.
De spiser som normalt.

Noen som kan hjelpe meg om hva jeg kan gjøre?

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap