Bilder av syk fisk - Legg inn ditt bilde! (side 5)

mona o
[IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_080130192744_3.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_080130192740_1.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_080130192742_2.jpg[/IMG]


Noen som nå vet hvilken sykdom dette er?

Behandling? Avliving?
Hull-i-hodet
Dette er en Aulonocara (Malawi-ciklide) med flere problemer.
Det jeg TROR har skjedd er:
En filtermodul hadde delvis gått tett og produserte giftstoffer til akvarievannet. I tillegg er det noen yngre hanner i karet, og han blir nok litt stresset av dem.

Så får han "Hull-i-hodet". Det danner seg små kratre. Først på hodet der han har sine sanseorganer, så på resten av kroppen.

Han spiser normalt, men begynner å sture baki karet (litt apatisk). Klør seg ikke.
Jeg renset opp i filteret, og tok sikkert 50% vannskifte. Medisinerer så med Esha Hexamita.
Det går en uke eller to, men han blir hverken bedre eller sykere. Dvs: Han får ikke flere hull, men det setter seg hvite dotter i de hullene han allerede har fått. Ikke bare på hodet, men på hele kroppen. ser ut som melk eller bomullsdotter.
Antagelig har han blitt "frisk" fra "hull-i-hodet", men det har satt seg bakterier (eller sopp?) i sårene i stedet.
Så prøves "Saltbad": 20 minutter i 5 liter vann tilsatt 6 ts salt. Så gradvis tilvenning til normalt akvarievann igjen. Ingen forskjell neste dag.
Så begynner jeg en kur med Esha 2000 (mot bakterier og sopp), men etter to dager begynner den å få bloduttredelser i huden, og viser at den er plaget (vrir seg).
Da blir den avlivet.
Ser ikke at de andre fiskene har lignende plager som denne.

Link til artikkel:
http://cichlids.dk:Hul-i-hovedet sygdom

7. september:
[External Image]

25. september:
[External Image]

1. oktober og avlivet: Røde flekker i huden på kroppen:
[External Image]

Et bilde til (bakterier?):
[External Image]
Lymphocystis virus
Uff, nå må jeg bidra med noe til "sykdomsbasen" igjen. Ille å ha syk fisk, men håper bilder her inne kan hjelpe andre. Oppfordrer andre til å legge inn bilder og info også!. Om det ikke blir en sykdomsbase så er det jo greit å ha en bildetråd og se igjennom om man er usikker på hva som feiler en fisk.

Altså: En malawi-ciklide har antagelig fått Lymphocystis (virus).
Den har fått bittesmå hvite, rosa og orange kuler ved roten av ryggfinnen (på begge sider), ved roten av en sidefinne og på nesen. Det begynte et sted og så sprer det seg på fisken sakte, over flere uker. Disse kulene vokser også veldig sakte og det blir sår der. På ryggfinnen går flekkene igjennom finnen.
Har lest at sårene gror etter hvert, men hvis det setter seg sopp eller bakterier i såret så kan fisken dø av det, men den dør ikke av selve virus-angrepet. Viktig med godt pleie, ekstra rent vann og lite stress for å berge fisken (-e) gjennom dette.
Kanskje medisinere mot sopp/bakterier om nødvendig, men ofte vannskifter hjelper vel best.
Fisken min virker ikke plaget av dette. Den spiser og flørter som normalt. Klør seg ikke.
Viruset kan smitte annen fisk.

Link til artikkel:
Lymphocystis Disease of Fishes


Flekker og sår på ryggen og ryggfinnen (begge sider) og på nesen:
[External Image]

Det setter seg lett sopp/bakterier der den er angrepet:
[External Image]

Sidefinnen: Her er det bittesmå, orange kuler:
[External Image]
Virus
No begynner denne tråden å bli lang og informativ, men flere bilder kan legges inn

Ser forresten at den bør flyttes til "Sykdom" i forum, og ikke ligge under "Foto & Film og Bildetråder" som nå. Kanskje klistre den også så det er bare å bla igjennom hvis noen er ute etter bilder av fiskesykdommer...

Angående virus-problemet i forrige innlegg:
Etter at noen av de andre fiskene begynte å få enkelte, hvite prikker også (og en ny Maylandi-hunne døde) så medisinerte jeg med 4-dagers Esha Exit-kur i tilfelle de hadde "Hvitprikk". Tror det hjalp litt, men måtte skru av UV-filteret pga kuren.
Hvite prikker ble borte, men Jaloen i forrige innlegg ble bare nesten symptomfri.
Nå har han fått tilbake de hvite, små kulene som vises på begge sider av ryggfinnen, men er ellers bra.
Så i dag at en Aulonocara har fått en sånn virus-kul på siden. Skal ta et vannbytte og sette på UV igjen. Skal også ta vekk kulene med en Q-tips i håp om at de ikke sprer seg (i følge artikkelen sprer virusen seg når det går hull på kulene).
mona o


Jeg har slike symptomer på kardinaltetra nå! Hva er dette. Vanskelig å finne ut altså. Noen som vet?

Corydoras spilurus med parasitter
Vi kjøpte en gruppe Corydoras spilurus og de hadde hvite parasitter på finnene og i bartene. De ble behandlet med Kusuri Wormer Plus og ser ut til å være kvitt uhumskhetene nå.

Er det noen som vet hvilke parasitter dette er?

[External Image]
Rita Revestrek
Er det noen som vet hvilke parasitter dette er?


Kan det være ankerorm?
Guppy m/sår
Hadde tidligere en guppy med sår rundt hode, Ser egentlig ikke ut som verken virus eller sopp, Men denne ble bare mer og mer sliten, Så den er avlivet, Men sagen etter den er fjernet dukker samme problemet opp på den andre hunnen jeg har, Denne er nå isolert i egen tank for og se om det blir bedre, Har en rimelig ivrig hann guppy så det kan jo være han som driver på. Godt vann hver dag fra annet kar, Så får vi se. Ps: Det er ikke gjort noen forandringer i karet som skal ha noe betydning.Har øket temp til 29 grader. Fra 27
HvemErJeg?
[QUOTE=Rita Revestrek]Er det noen som vet hvilke parasitter dette er?


Kan det være ankerorm?

Jeg tror ikke det, de har ikke y-formen.
Guppy m/sår
Idag var den død, Såret som var litt hvitt bak hodet er blitt rødt, det kunne se ut som om noen hadde tatt en bit av ho men kan ikke forstå hvem det skulle vært, hun stod i karantene kar fra igår når jeg merket hun var syk, Dette går virkelig unna, Fra jeg merket hun var syk til hun var død gikk det ca et døgn!jeg har fått tatt noen bilder av henne etter hun var død, Er det noen sykdom som går på gravide guppyer? Det er den eneste fellesnevneren her, bortsett fra at de går i samme kar seff. Det ser ikke ut som om det er noe mer i karet nå men dette skjedde så utrolig fort,
Rita Revestrek
Vi kjøpte en gruppe Corydoras spilurus og de hadde hvite parasitter på finnene og i bartene. De ble behandlet med [URLBLOCK1] og ser ut til å være kvitt uhumskhetene nå. Er det noen som vet hvilke parasitter dette er? [img]http://akvaforum.no/images/forum/22286_493927_1.jpg[/img]


Jeg fikk svar fra en på corydorasworld.com i går ang de hvite parasittene, han skriver at det er Flukes, og søker man på Flukes finner man dette: "The term flukes are used for a number of different about 1 mm long flat worms that all can be treated and diagnosed in the same way".
Jeg er uerfaren med akvarier, men har hatt et i et års tid og synes det er veldig hyggelig. Nå har det derimot kommet noe rart på tre av fiskene mine. Det er hvite prikker, men det ser ut som kuler. Har lest litt om det her inne og lurer på om det kan være sopp? Bildet er av den som er absolutt værst angrepet.

En annen av fiskene er helt slørete på det ene øyet, men slik har hun vært en stund. Hun spiser bra, men regner med at hun er blind, virker sånn på oppførselen.

Kan noen svare meg på hva de hvite flekkene er, og hva jeg bør gjøre?
Har slitt med rare svulster ved finnefestene til noen av fantomtetraene mine. Det rammer bare denne arten...

Fisken på bildet hadde også hvit masse inni buken.
[External Image]
Shiramor
Ser forresten at den bør flyttes til "Sykdom" i forum, og ikke ligge under "Foto & Film og Bildetråder" som nå. Kanskje klistre den også så det er bare å bla igjennom hvis noen er ute etter bilder av fiskesykdommer...


Nå har jeg flyttet tråden til Sykdomsforumet Shiramor
Sebrafisk
Hei!

Her er et bilde av den ene Sebrafisken min som har knekt rygg eller noe.
beklager at bilde er så dårlig
Rita Revestrek
Nå har jeg flyttet tråden til Sykdomsforumet Shiramor :)


Tusen takk Rita. Fine greier. Håper noen kan få nytte av den etter hvert, og kanskje flere sender inn bilder med info også.
Fiskene har frynsete finner, what to do?
Fiskene er ikke så lette å ta bilder av, for de veiver jo med finnene hele tiden.
Den ene Honningguramien har fått delt den ene armen sin i to (se bilde).
På Ancistrusene har deler av hale partiet blitt borte.
Man kan se bitte små prikker i finnene på Rubinguramiene i hale partiet. Ikke sikker på om de skal være der for jeg har tydeligvis ikke studert de så nøye før.
Jeg ble obs på resten av fiskene etter at scalare-parret begynte å krangle, noe de ikke har gjort før. Oppdaget da at den ene hadde skade etter noe skarpt tittet nøyere og ser en prikk i den ene finnen på høyre side (sett på fisken, se bilde)
Ancistrusen L-144 har hatt sorte prikker en stund, men dette kan jo være pigmentfeil. Lagt ved bilde av den minste prikken i munnviken hans. Ikke sikker jeg har ikke anelse hvorfor de kom her tidlig i sommer. Begynte med en liten prikk på halen som nå er nesten like stor som en 10'øring. Den har fått en prikk til i munnviken også. Denne har vokst litt, men ikke mye. Omtrent i samme fart som den andre prikken.

Det skal sies at alle sandsneglene som lå i sanna ikke bor i sanna lengre men har trukket opp og åler seg rundt på sandoverflaten.

Hva kan være galt og hva slags sykdom er dette og hva medisinerer man med?

Poster fler bilder i neste innlegg.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap