Spyttekar/yngelkar for malawi.

Har et spyttekar/yngelkar som jeg har satt opp for malawiene mine.

Har innredet med noen lavasteiner og slikt, men lurer litt på hvordan dere har deres kar. Ser jo både positive og negative ting med å ha / ikke ha innredning i karet.

Hva sier dere ???

Mvh LInka
Jeg må nok innrømme å ha sluttet med spyttekar for en god stund siden, da jeg synes det er mye greiere å riste yngelen ut av mora. Men for å svare på spørsmålet ditt, ville jeg nok hatt en gråstein eller 2 oppi der, slik at den nybakte mor kan gjemme seg bak. Ho blir fort skremt når ho nettopp har fødet, og samler ungene fort sammen igjen om hun føler det utrygt. Av den grunn, kan hun bli litt voldsom i bevegelsene for å få samlet ungen opp så fort som mulig, og da kan skarpe lavasteiner fort gi ho et kutt eller 2. Jeg ville heller ha plukket opp et par gråsteiner uti blomsterbedet og lagt oppi.
Så flott Petter`n. Gjorde akkurat det igår. Samlet inn noen små runde og avlange steiner og tok ut all lavasteinen. Pluss at jeg satt inn en skiferhule. Ser ut til at mor foretrekker hulen.

Mvh Linka
Riste eller ikke
Hei!

Hun har nå gått med fisken i snart tre uker. Dette er hennes første gang.

Hva mener du med å riste? Hun er tynn, stor i kjeften og relativ passiv.

Hjelp?
Hold ho å hånda og press lett rundt gjellelokka, mens ho har munnen i vann. Når du presser rundt gjellelokka vil ho åpne kjeften og spytte de ut.
ca 3 uker er helt vanlig.
Det funka
Vi har nu ca 18 små fisker....veldig morro!
Her er bilde av mitt spytte/oppfostringskar.

Det er satt opp med biltemasand, noen runde lavasteiner, noen vanlige steiner og skiferhuler. I hulene bor ancistrus pappa med ynglene sine.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap