Syke dvergtannkarper og kaudi?

Idag begynte noen av mine Dvergtannkarper og Kaudier å gni seg mot plantene mens di svømmer fort forbi dem, ser ut som di klør eller noe.
Jeg har aldri før hat sykdom i noen av mine kar, så kan veldig lite om dette.
Fiskene har vært i karet i ca. 3 uker.
Vannverdier: pH :7,5-8 NO2 : Mindre enn 0,3 GH: 7
Det er alt jeg kan måle av vannverdier nå.
nå ser det ut som noen av dvergtannkarperne har fått røde gjeller også!

trenger hjelp!
Hvis de ikke går i samme akvarium, så ville jeg gitt mye salt til dvertannkarpene. De tåler nesten rent saltvann ved gradvis tilvenning. Kaudi tåler ikke like mye. Den kommer fra innlandsbiotoper.

FMC er vel en medisin som tar det meste. Den kan være grei her.

Litt rart at det dukker opp sykdom etter lang tid. Har du puttet noen ny fisk i karet siste uke?

Thor
Tusen takk for svar

Di går i samme kar, men hvor mye salt tåler isåfall kaudiene?

men det ser ut som dvergtannkarpene er hardest rammet, så kansje jeg burde ta di ut og la di gå litt i saltvann, isåfall hvor lenge, helt til symtomene er borte?

Nei, har ikke hatt i noe mere fisk etter jeg fikk disse.

Igjen, tusen takk for svar
Regner med at du har en eller annen parasitt på besøk på fiskene dine. Slike kan ligge latente i fisken i mange år, før de til slutt begynner å vokne til live, med slike symptomer.

Jeg hadde selv valgt medisinen eSHa Exit her, dette er markedets uten tvil beste medisin mot enklere parasitter.
Tusen takk for svar, men kan jeg bruke eSHa Exit selvom jeg ikke vet hvilken parasitt det er, eller over hode er helt sikker på att det er parasitt?
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap