Hva heter plantene mine?

Hei,

Jeg har akkurat startet opp med et akvarium og lurer på hvilke planter jeg egentlig kjøpte i butikken? Noen som kan si meg det?

Noen som evt. kan si meg om det er noe i veien med plantene mine? Bare tenkte på at bladene på noen er litt brune... Det er kanskje ikke så ille som jeg tror?

mvh
Vegar
...og den siste planten
Og den siste planten, siden det ikke går an å legge ut fler bilder enn 3 om gangen...
Den første ligner en Echinodorus, muligens en bleheri.
Den andre synes jeg ligner overvannsformen av Rotala rotundifolia.
Den tredje er en Vallisneria spiralis 'tiger', tror jeg.
Den siste var vanskelig, gjetter Echinodorus uruguayensis.

Du må nesten gå til plantebasen og sjekke opp disse der, og se om de kan ligne, for jeg er dessverre ingen plante-ekspert

Ser at det er noen brune blad på den første planten, men hva det kommer av er vanskelig å si. Vet ihvertfall at Echinodorus-artene gjerne vil ha gjødsel i bunnlaget. Mulig du finner ut mer ved å lese i plantebasen om dem. Ligger også noen artikler om planter her øverst.
Takker for svar.

Skal se på de i plantebasen jeg Men godt å ha noen tips hvertfall... Er litt håpløst å ikke ha peiling i det hele tatt. Blir litt mange planter å bla gjennom, hehe...
Jeg tror den andre der er en Bacopa. Eller muligens en Ludwigia.


Det er egentlig ganske enkelt å finne frem i plantebasen. Du trenger ikke bla gjennom hele basen for å finne den planten du leter etter.

Se først nøye på planten du har, hvordan den ser ut. Vokser den i rosett, eller er det en stengel? Er det en flyteplante, eller har den Rizzom(horisontal rotstokk)

Du kan velge en av disse kriteriene på søkesiden, og få opp bare for eksempel stengelplanter, om det er det du leter etter.
Da blir det ikke så mange å lete blandt.
Takk, det var noe jeg trengte å vite. Da kan det bli enklere å finne frem ja. Har liksom ikke helt skjønt hva det er, men det er jo logisk da...

Hva definerer egentlig en flyteplante da? Jeg mener, hvis du ikke vet at det er det du har, også "planter" du den i grusen så den holder seg jo nede?

Og hvor mye er lite lys? Måles det i watt per liter eller? Ca hva er lite og hva er mye lys?
Den øverste er en Wchinodorus, men ikke en bleheri=)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap