Gurami og sykdom/død

Jeg kjøpte meg to dverg-guramier før jul, fra før hadde jeg to vanlige guramier. De to dverg-guramiene døde med noen timers mellomrom uten at jeg hadde registrert noen sykdomstegn. Nå har de to vanlige guramiene fått noe røde øyne og jeg har funnet ut at dette kan være tegn på infeksjon. Noen som har noen tips i denne anledning???
Var du nøye med aklimatisering? Nitritt i karet? Bytta vann? Masse som kan ha skylden her
Dvergguramiene, levde de lenge i karet før de takket for seg? Dette er svake fisk, som lett sliter med tilvenning i nytt kar.

At de "gamle" guramiene har fått røde øyne, tyder på at de sliter med bakterielle infeksjoner. Ser ingen relasjoner uten mer info mellom at dvegene tok kveld, og at gamlingene har fått problemer med øya.

Jeg hadde selv behandla karet med eSHa 2000. Denne bør ta infeksjonen.
Om ikke dette har effekt, ville jeg gått for noe sterkere, enten JBL Furranol eller Sera bactozym direct.
Begge er medisiner som er ekstremt ødeleggende for bakteriefloraen i karet, og er derfor mitt sistevalg.
Dvergene
De levde hhv 10 og 14 dager (kjøpt med 4 dager mellomrom), har en snikende mistanke om at den siste kan ha vært syk ved kjøp (kjøpt i butikk på travelt senter.....). Ser nå antydning til rødlighet ved "finnerota" på sidene av den ene vanlige guramien og hos en ciklide. Av og til er den ene guramien noe "stressa" i oppførselen. Etter det jeg kan lese ligner det på en infeksjon av noe slag.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap