Sliter med å holde maller i livet, trenger råd

klare ikke holde live i maller:S
gir dei tabelttfor jeg kjøpte på dyrbutiikken som jeg gir dei før jeg legger meg når lyset er av så andre fisker ikke skal stjele dei.
hva mer kan jeg jør? er det andre ting som "dreper" dei?
vannkvaliteten er bra, har testet dette andre fisker trives.

Trenger også tips. har 2store scalarer fra før og kjøpte meg 2 litt større enn en femmer ca. men har nå tatt dei store på fersken i å jakte på dei!!
Hva kan jeg gjøre? har ingen andre plass å ha dei i heller..så slå av lyset i akvariumet i håp om dei andre ikke finne dei. hva mer kan jeg gjør?Hvil ikke finne dei død iløpet av mårra dagen
Kanskje du skal fortelle noe om hvilke maller det dreier seg om, og hvor store disse er\ karet er?
Bruker du noen form for salt i vannet?
Hei
tror d e 65l.
vet ikke hvilken type malle.altid når jeg har spurt dei på butikken har dei ikke navn på dei.men har som regel kjøpt sann typisk jeg altid ser i butikker. Må 2 små "horn" litt mørk. veldig efektiv på alger mens dei lever da.
Foresten
dei bruker å vær en 4-7cm kansje
Kanskje du kan fortelle litt om hvilke verdier vannet i akvariet har?

Har du bilde av mallene dine?
Jeg tipper det er enten en vanlig Ancistrus sp. Oppdrettsvariant, eller evt en av de andre to som absolutt alle akvariebutikker har; gibbiceps og pleco. Ancistrus merkes ofte bare som "algespiser"...

Det ville hjulpet om du la ut et bilde av akvariet ditt, Simpsons. Da ville man sett om f.eks. filtreringen kunne vært forbedret o.l. Små maller på bunnen merker oksygenmangel først.

Små Ancistrus er dessuten veldig ømtålige for endringer i vannverdier.

Hvor lenge pleier du å klare og holde dem i live før de stryker med? Er det snakk om dager, uker eller hva?
simpsons
altid når jeg har spurt dei på butikken har dei ikke navn på dei.

Høres ut som det som på min lokale butikk selges som "Algespiser, vanlig"
Sann
da har jeg tatt flere nye bilder!.. vann tem ligger på en 26-27grader, noe det altid jør.
Første malla jeg hadde levde i maaaange månder å koste seg, så putselig flaut den p åtoppen etter dette har jeg hatt flere.siste kjøpte jeg 22.11.07 å fant den død noen dager siden..

før prøvde jeg å hive oppi nutron staples green tabbeltta, men alle andre fiskene gikk beherske å spiste den.så prøvde jeg fore samtidi men andre fisker tok tabeltten allikavel. så fikk jeg et tips å slå av lyset så dei andre fiskan e ikke fant den. men kansje den egentli ikke har fått mat da? for da kan jeg jo heller ikke se hvem som spiser dei..huum..

ang. scalarene så fant jeg et lite "akvarium" lille bror min på 4brukte å ha små krabber i isommer.fant ut sjøl om det er lite er det bedre en å bli spist.iværtfall fram til jeg får svar her om hva jeg kan jøre for å få dei store scalarene ikke napper på å dreper dei.. så at ene rubinguramin var også borti litt..dei nye scalarene er jo ikke så små heller..

vet ikke så mye om forjellige vann verdier. har ikke for å teste sjøl men bruker å få ei vennine som jobber i zoo butikk å gjør det en gang i blant for meg. eneste jeg har fått beskjed om er at det ser bra ut.
Flere bilder
flere bilder

-----------------------------
1bilde: (fra komentar over) - ene store scalere me pumpa i bakgrunn
2bilde fra komentar over) - ene nye scalare prøve å gjømme seg
3bilde: (fra komentar over) - oversikt over akvarium.dårli bilde

4bilde: - har var første forsøk på å redde ene scalaren som ikke hadde gjømt seg bra nåkk. stakkars. får vondt i hjerte mitt.
5bilde: -pumpa.er den som fulgte med i akvariumet.
6bilde: - akvariet

7bilde: (fra komentar under) - dei stakkars småe scalarene bor lite
Hvis det er små ancistrus så takler de svært dårlig vannbytte der temperaturen avviker mye i forhold til temperaturen i akvariet.

Hvordan tek du vannbytte?
Hum
når jeg bytter vann bytter jeg 1/3 ved hjelp av bunnsuger (eller va d kalles)
så fyller jeg ei bøtte vann med samme tempratur som akvarium ( bruker temp. måler). og flytter dette til akvariumet å jør det samme til akvariet er fult av vann. så bruker jeg riktig mengde div. mot riktigvann som jeg har kjøpt på dyrebutikken, og har oppi en 4-5salt tabelter..

Maller er såvidt jeg husker veldig sensitive mot salt.. Så jeg vil anbefale deg og slutte med det. Du bør heller ikke ta varmtvann fra kranen da dette inneholder metallstoffer som kan være farlig for fisken. Ta heller og fyll kaldtvann i bøtter og la det stå over natten før for å få romtemperert seg. Og jeg vet ikke helt hvilke andre greier du bruker i vannet fra dyrebutikken, men det meste er unyttig og kan ganske sikkert trygt sluttes og bruke.
Da kom Trond meg i forkjøpet,salt mener jeg også ikke er spesielt bra
Panser maller tåler salt svært dårlig. kan henne disse ikke liker salt å
Litt utenfor spørsmålet men.....
Siden ingen har sagt det må jeg poengtere at 4 scalarer i en 65liter nok ikke er noe å satse på. De blir fort store og kommer til å plages før du vet ordet av det. Selg scalarene og kjøp noe som passer bedre til et lite akvarium.
Grunnen til at jeg spurte om bilder av akvariet ditt, var blant annet for å ta en kikk på plasseringen av filteret/pumpen. Og som jeg trodde... den står altfor lavt, i tillegg til at den faktisk ser for liten ut til den akvariestørrelsen. Det er vel kun fordi du ikke har overbefolket akvariet at den holder.

Den bør uansett plasseres slik at filterets utblåsning skaper bevegelse i vannspeilet. Det skal bli krusninger i vannoverflaten, med andre ord. Det er nemlig på det viset gassutvekslingen i et akvarium skjer; Co2 luftes ut, og oksygen kommer inn via vannspeilets bevegelser. Dersom filteret er plassert så lavt som ditt er, er overflaten stille. Det kan rett og slett bli for oksygenfattig vann, og da er det gjerne fiskene på bunnen (som maller) som stryker med først.

Uansett bør du vurdere å skaffe deg en ny og bedre pumpe. Den så for liten ut, og rommer ikke nok filtermateriale, synes jeg det ser ut som. Og med den merkelige plasseringen av utblåsningsrøret på det (midt på filteret), må jo halve filteret være over vann for å få laget bevegelse i vannoverflaten. Utblåsningsrøret på et filter bør være på toppen av filteret.

Bytter du filter, flytter du over det filtermaterialet du har i det gamle filteret og blander det med filtermaterialet i det nye filteret. Da har du et ferdig innkjørt filter på et blunk, og du vil ikke få nitritt.

Du skriver at du aldri har testet vannet selv, men sendt avgårde en vannprøve og bare fått beskjed tilbake at "den var bra". Dette er ikke godt nok, synes jeg. Mange butikker bruker strips, fordi det tar to sekunder å dyppe den i vannet. Men strips er fullstendig ubrukelige og viser ikke de faktiske forholdene i det hele tatt! Mange akvarister har kontrollert nøyaktigheten av disse med andre instrumenter og tester, og funnet at de overhodet ikke greier å vise noe særlig riktig. Dråpetester er det som må brukes, og jeg synes egentlig du skal ta tak i saken og lære deg å teste vannet selv. Alle som holder kjæledyr, enten de har vinger, pels eller finner, bør vite hvordan de sjekker at de har det bra og får det miljøet de trenger.
Anbefaler deg å kjøpe de to viktigeste testene:
Ph test
Nitritt test

Still gjerne spørsmål her på forumet dersom du ikke får til testene, men det er veldig enkelt. Veldig!
Takk
for mange tips
høres ut som jeg må slutte å høre på dei i dyrebutikken:P
der fikk jeg beskjed om at jeg MÅTTE ha salt i. og MÅTTE ha i ting til vannet.
ting til vannet= aqua sana water conditioner ?
Så trenger jeg ikke tilsette vannet noe?

jeg trodde jeg trengte dette for å få vannet bra for fiskene:S
off blir så forvirra..:P hehe

Og ja vet scalarene skal ha større plass. det får dei snart å

DA skal jeg i mårren bestille meg Ph test og Nitritt test =)

vil jo bare det beste for fiskene mine.Dei e jo barne mine:P omtrent da. dere sjønner vel hva jeg menere
Bare hyggelig å kunne hjelpe.
Men vet du, jeg reagerte på produktnavnet du nevnte der...
"Aqua Sana water conditioner"... det er Prodac, ikke sant? Jeg har nå lest såpass mange tilfeller av fiskedød og rekedød ved bruk av det der, at jeg kan garantere deg at det der bør du kaste! Prodac er og blir et søppelmerke. Jeg ville aldri brukt noe av det. Det gjør mer skade enn nytte, er mitt nntrykk. Spesielt ille er altså den såkalte "water conditioner" flasken deres, den virker slett ikke sunn for livet i et akvarie.

Vel, neste gang butikken prøver å prakke på deg salt og sier du MÅ ha det, så spør du "HVORFOR?". Legg gjerne til "Hvorfor mener du man skal ha salt i vannet til ferskvannsfisk?"
Det er helt idioti å påstå at man må ha salt i vannet til ferskvannsfisk. I områdene i naturen der mange, mange av våre vanlige akvariefisk kommer i fra, er det kjemisk fritt for salt. Det eksisterer ikke noe salt overhodet! Hvorfor skal vi da brått drive og salte dem så fort de kommer i et akvarium??

Jeg tror det der er en myte, noe som henger igjen fra riktig "gamle dager", på syttitallet og sånn. Da brukte mange salt, i den tro at de måtte det for at fiskene skulle holde seg friske.... Har du hørt på maken til tøys? Rent vann med riktig ph, riktig mat og riktige akvarie-samboere er det som trengs for å holde en fisk frisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap