Hjelp 3 snegle slag

Hei!

Jeg postet opp et innlegg i går men det ser ut som noen har slettet det... derfor skriver jeg det på nytt.

Jeg har skaffet meg et 285l akvarium og regner med at jeg kommer til og få en del dam snegler, ettersom jeg skal skaffe meg nye planter.

Jeg skal ha sand i akvariet så jeg har hørt at det er lurt og ha sandsnegler som snur på sanden, slik at det ikke blir gasslommer.

Jeg skal i tilegg ha eplesneglene mine i karet, + en del fisk (ikke snegle spisere)
Så da lurte jeg på om det kom til og bli villd vest oppe i karet og at sneglene kommer til å overta?

Vil eplesneglene spise andre snegler og gjøre at de er mest dominerende?

Om det blir alt formye snegler i karet kommer jeg til og kjøpe meg noen botia som spiser de, men jeg vil bare at den skal spise damsneglene. Er eplesneglene for store til og bli spist eller går de løs på alle størrelser?
Greier sandsneglene og gjemme seg for botian slik at de ikke blir utryddet og i sånnefall hvor mange cm med sand burde jeg ha da?

takk for alle svar, håper noen har hatt erfaring med disse tre sneglene i samme kar
TaxDog
Jeg skal ha sand i akvariet så jeg har hørt at det er lurt og ha sandsnegler som snur på sanden, slik at det ikke blir gasslommer.

Når det gjelder sandsnegler, består akvarister av to grupper: de som liker sandsnegler, og dem som hater dem. Jeg hører til den siste av de to gruppene. Årsaken er at sandsnegler formerer seg som pesten. Hos meg tettet de temmelig ofte igjen filteret mitt, og holdt på å ødelegge det. Jeg har nå sand i nesten alle karene, og greier meg helt fint uten sandsnegler. Grunnen til at sandsnegler er en fordel, er det du sier, at de vender sanda. De hjelper forsåvidt mot gasslommer, men at gasslommer dreper fisk, er en myte. Dermed ser jeg ikke poenget med at det er så farlig. Det positive sandsnegler derimot gjør, er at de er bra for plantene, ved at de vender sanda, slik at denne ikke blir så kompakt. Men ved slamsuging vi du få noe av den samme effekten. I tillegg vil de ganske snart fjerne død fisk o.l. som blir liggende på bunnen.

Jeg skal i tilegg ha eplesneglene mine i karet, + en del fisk (ikke snegle spisere)
Så da lurte jeg på om det kom til og bli villd vest oppe i karet og at sneglene kommer til å overta?

Kanskje, kanskje ikke De aller fleste akvarister greier å holde det unna når det gjelder snegler. Men man må nok plukke en del hvis man får pestsnegler i karet. Det er den kjedelige sannheten.
Vil eplesneglene spise andre snegler og gjøre at de er mest dominerende?

Ikke hos meg, ihvertfall. Her lever de trygt, side om side.

Når det gjelder botiaene, får noen andre svare. Jeg anskaffet botiaer for å utrydde sandsneglene hos meg. Men pga. medisinering greide jeg å ta livet av dem selv. Jeg vil forresten tro at de aller fleste snegler lever utrygt med botiaer i samme kar.
okej takk! noen som vet noe mer om botia?
Botiaene er ganske glupske og opportunistiske. De vil nok om ikke annet nappe på eplesneglene og skade/plage dem dersom de er sultne. Sandsnegler er ganske flinke til å gjemme seg nedi sanden, men de vil nok bli spist når de våger seg opp i øvre lag.

Mine praktbotiaer ble litt for god vant etter en stund og skiftet kost til å spise opp foret til de andre fiskene. Sneglene fikk gå i fred. Men det kan godt være at jeg fikk en lat liten gjeng

Det er verdt å huske på at praktbotia kan bli noen svære drog og bør holdes i grupper, skal jeg ha noen botia-arter igjen blir det noen mindre arter.
Hvor mye sand må jeg ha da? så de kan gjemme seg litt... om det iheletatt er bra å ha mye sand da?
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap