Forslag til fiskeart?

Jeg vil gjerne ha et forslag til fisk som kunne passe i dette akvariet.

Det må være en fisk som trives under relativt kraftig belysning, og som lar plantene mine være i fred

Det er litt artig med inspill og ideer fra andre innimellom også vet dere
Er det virkelig ingen som har en fiskefavoritt de ønsker å framheve? :0
En stim moskito/peru tetra som en kontrast til det grønne Pent kar forresten.
Hmm... synes egentlig de så relativt lite spennende ut jeg..... :S
(Men takk for forslaget, selvsagt!)
Hva med en god stim av disse da ?

[External Image]

Inne blant plantene dine vil de antakelig leke og formere seg helt av seg selv.

Og de går fint sammen med A. cf. eunotus (hvis du har de der enda).

Hehe Tom - glimrende forslag, dette! En aldeles nydelig tetra. Lommeboka mi er dessverre ikke helt enig.....

A. cf. eunotusene går ikke i dette karet lenger - de så ut til å mistrives og har fått flytte i et mørkere akvarium.
Liz H
.....Lommeboka mi er dessverre ikke helt enig..... :(

Disse kan lommeboka tåle vel ?

[External Image]

[External Image]

Begge artene vil formere seg ved naturmetoden blant plantene, det gjør de her.

Amandaene er jo knøttsmå, så de bør du eventuelt ha en god del av.

To spennende forslag dette, Tom *notere*

Er den amandaen i leksdrakt, eller er de slik hele tiden?
Plussmedlem
Tom C
Hva med en god stim av disse da ? Inne blant plantene dine vil de antakelig leke og formere seg helt av seg selv.

Ikke meningen å "kuppe tråden", Liz...

Men, Tom C, helt av seg selv... Hvordan klarer du det? Har 23 flotte mortenthaleri selv. Går sammen med 9 c. metae som yngler jevnt.
Tar gjerne mot noen små "smykkebarn" i dette karet også, jeg
galaxyrasbora eller killi
Liz H
....Er den amandaen i leksdrakt, eller er de slik hele tiden?

Her hos meg er amandaene slik hele tiden. De går imidlertid her i torvfiltrert, surt vann. Noen som nå går i et kar med betydelig mer lys enn de vanligvis har i halvmørke apisto-kar med flyteplanter, beholder også den flotte fargen.

Men når jeg ser på fisken i fiskebasen, er det tydeligvis mulig for denne også å bli blek under sterkt lys, så sannelig om jeg vet......

En annen liten perle er jo den enda mindre Axelrodia riesei fra Colombia. Det rare med denne arten er at blant importert viltfanget fisk er det noen som beholder fargene i sterkt lys (som den avbildede), mens andre individer blir en god del del blekere.

Hvis du beveger deg til Asia, finnes det jo også noen perler blant Boraras-artene:

Boraras brigittae beholder fargene utmerket hos meg.

[External Image]

Boraras maculatus og Boraras merah er andre flotte representanter for famlien, de beholder fargene fint hos meg disse også.

Loomis
.....Men, Tom C, helt av seg selv... Hvordan klarer du det? Har 23 flotte mortenthaleri selv. Går sammen med 9 c. metae som yngler jevnt. Tar gjerne mot noen små "smykkebarn" i dette karet også, jeg :)

Det er jo egentlig ikke noe å klare. Jeg har skrevet litt om det [URL=http://tomc.no/fish.aspx?fishIndexID=2190&Slekt=]her[/URL].
Forutsetter at du vet at du har begge kjønn ?

Plussmedlem
Takk for det, Tom C
Leste på hjemmesiden din tidligere, men leita vel på feil sted etter info

Har begge kjønn blant de 23. Mest hanner dog...
Og pH på på 6,5. Kanskje prøve å senke denne.
Takk igjen.
Loomis
.......Har begge kjønn blant de 23. Mest hanner dog... Og pH på på 6,5. Kanskje prøve å senke denne. Takk igjen.

I tillegg mener jeg bestemt at å gi levendefor i form av nyklekket artemia har hjulpet på leksvilligheten til mange andre arter innenfor slekten Lebiasinidae......

Lykke til !
Tom C
Det er jo egentlig ikke noe å klare. Jeg har skrevet litt om det [URL=http://tomc.no/fish.aspx?fishIndexID=2190&Slekt=]her[/URL]. Forutsetter at du vet at du har begge kjønn ?

Ah, den siden om Nannostomus mortenthaleri smekket jeg rett inn under bokmerker på pc'en Takk, takk.

Leste litt på siden din nå, og vi ser ut til å ha ulike erfaringer. Eller erfaring og erfaring, jeg har ikke hatt N. mortenthaleri særlig lenge da
Men noe har jeg merket meg; Apistogramma panduro ble for aggressiv å ha sammen med denne tetraen (eller noen andre fisk overhodet), spesielt når de danner par og skal leke... noe de gjør hele tiden hos meg. Da blir det jo umulig å ha dem sammen med andre. De tok kål på noen av disse lekre tetraene dessverre.

Jeg er helt sikker på at de gjorde det, for jeg så hvor stresset tetraene ble, og hvor mye Panduroene var etter dem hele tiden.
Så først fant jeg èn død, deretter en til, og så en til. Da tok jeg ut Panduroene, og ingen flere tetraer har dødd...

Jeg har faktisk opplevd at Nannostomus har brådødd av noe som ser ut som hjertestans (av skrekk og stress) tidligere! Det høres rart ut, men hva skal man tro da, når en Nannostomus som skal fanges inn og jages rundt i karet med håven, plutselig bråstanser midt i spranget, vipper rundt med buken i været og flyter opp til overflaten...steindød?
Dette skjedde da jeg skulle fange inn ca 20 N. marginatus i en 250 liter en gang. Først en, så to, og deretter tredjemann dauet på samme vis. Midt i farta så bare stanset de opp, fløt til værs døde.
Jeg trodde ikke det var sant, så jeg tappet litt akvarievann i en bøtte på gulvet og håvet de "døde" over i den. Hadde et ørlite håp om at de bare besvimte av skrekk, men.... Ventet og ventet, men da kvelden kom, var de fremdeles like døde. Så da døde de altså av skrekk som sikkert ga dem hjertestans.

Jeg er nå på jakt etter flere N. mortenthaleri. Jeg har lyst å sette av 112 literen som et artskar til disse. Det hadde vært herlig!
Plussmedlem
mona o
Jeg er nå på jakt etter flere N. mortenthaleri. Jeg har lyst å sette av 112 literen som et artskar til disse. Det hadde vært herlig!

Artskar, du...hmmm...havner vel noen cory "oppi" der også, tenker jeg
Dette er "kupping" av tråden helt etter min smak! Bare fortsett

De mortenthaleriene er fanastisk vakre altså... *sukke*
Har hatt lyst på dem en god stund, men de må nok vente litt til. Førsteprioritet når det gjelder kostbare fisker i heimen for tide er å utvide stimen med Puntius denisonii(og selv det må vente litt).

Boraras-forslagene er også knall! Har en stim på kanskje 15 Boraras micros her - og synes denne lille fisken er nydelig. B. birgiittaen er jo enda vakrere!

Men den Axelrodia riesei'en fanget ikke helt interessen hos meg. Synes fargen ble litt for "kunstig" på en måte. Ikke for det - det trenger ikke være noen utpreget farget fisk jeg ender opp med heller. 30 pristella kan definitivt også være et vakkert syn

Liz H
Men den Axelrodia riesei'en fanget ikke helt interessen hos meg. Synes fargen ble litt for "kunstig" på en måte.

Ja, den gjør seg kanskje best i litt mørke kar, da ser den ut som dette.

Du kunne jo også hatt en gjeng med Apistogrammoides pucallpaensis oppi der. De trives godt blant masse planter, tåler mye lys og relativt høy pH, og som en av de få overflateorienterte dvergcichlidene, vil de kunne legge egg på planteblader, eller aller helst noe hulelignende som f,eks, en tom filmboks, helt oppunder overflaten.

mona o
....Leste litt på siden din nå, og vi ser ut til å ha ulike erfaringer. Eller erfaring og erfaring, jeg har ikke hatt N. mortenthaleri særlig lenge da :-) Men noe har jeg merket meg; Apistogramma panduro ble for aggressiv å ha sammen med denne tetraen (eller noen andre fisk overhodet), spesielt når de danner par og skal leke... noe de gjør [I]hele tiden[/I] hos meg. Da blir det jo umulig å ha dem sammen med andre. De tok kål på noen av disse lekre tetraene dessverre.

Jeg har Nannostomus mortenthaleri nå i flere kar, og sammen med bl.a. Apistogramma elizabethae, A. sp. "Schwarzbust", A. agassizii "Flamenco"(Rio Tigre), A. cf. eunotus (Nauta), A. cf. huascar, og til og med den beryktede krutt-tønna A. nijsseni. Jeg har til dags dato ikke sett en eneste alvorlig aggresjon fra noen av cichlidene mot tetraene, selv om samtlige av disse cichlidene har lekt mens tetraene har vært i karene.
Jeg har mange A.cf. panduro (A184) sammen med masse Pyrrhulina zigzag, heller ikke der er det noen aggresjon mellom cichlider og tetraer.

De A. panduro'ene dine må lide av tetrafobi, og være noen skikkelig aggressive beist, Mona !

mona o
....når en Nannostomus som skal fanges inn og jages rundt i karet med håven, plutselig bråstanser midt i spranget, vipper rundt med buken i været og flyter opp til overflaten...steindød?

Ingen tetra bør derfor "jages rundt" når den skal fanges. Har sett tetra i naturen som blir så stresset av å havne i et garn/en håv at de dør før jeg rekker å få de i pose og vann.
Det er litt synd at jeg har fått Nannostomus mortenthaleriene på hjernen nå.... :o
Plussmedlem
Synd, Liz? Det er vel ikke synd. Det er vel et vakkert bilde, antar jeg ;o)
Synd...det er at de er så sjeldne å se i butikken...snufs...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap