Syk danio

Vi har nå en leopard-danio som er mye tykkere enn vanlig (ser ut som michelin-mann-danio), og den er lodden på partier.
Har holdt øye med den når den økte i størrelse, i dag var den økt + at det lodne kom fram. Det lodne gjør at vi tenker på sopp, men det at fisken er hoven, gjør at vi lurer på om det er noe mer.
Ser ikke at de andre i karet har det samme. En av danioene hadde loddenheten uten å være oppsvulmet, for et par mnd siden. Den ble tatt ut, og døde etter et par dager. Den gangen var Dessamor eneste tilgjengelige medisin. Etter det bestilte vi Esha og Exit, som vi heldigvis ikke har hatt bruk for i mellomtiden.
Vi har dermed satt den i eget lite kar, og medisinert med disse to medisinene.

Den har gått i et kar på 125 l med 5 halvvoksne scalarer , 2 ancistrus, 6 korallplaty (2voksne), og 6 neontetra. Det er rikelig med planter og gjemmesteder.

Er det noen som vet hva dette kan være? Er det noe som gjør det påkrevd å medisinere i hovedkaret? Vi har ikke lyst til å gjøre det om vi kan la være, for i høst da vi fikk noe i et av de andre karene med en gruppe svart molly vi kjøpte, medisinerte vi det karet, og da strøk så mye planter med. Er det tegn vi skal se etter, bortsett fra akkurat de samme symptomene som danio'en har?

Legger ved noen bilder, men de er ikke gode. Får ikke fram det lodne, men man ser jo at daniofasongen er feil. Dette er jo av Aggi's gode stamme.
Syk danio
Ingen av de andre i karet den kom fra, viser lignende symptomer (eller andre sykdomstegn).
Den syke virker ikke sopp-lodden nå, men skjellene strutter på rygg og buk. Den svømmer, men virket ikke ivrig da jeg hadde i et par flak for nå i morges. Vanligvis farer jo danioene som nyopptrekte snurrebasser når det kommer for i karet.
Er det ingen som vet noe?
Det var da voldsomt så oppblåst den var... Jeg har ikke hatt noe slikt blant mine, så jeg vet ikke hva det kan være. Det som kan være lurt er å ta vare på den etter avlivning. Man avliver den i isvann, og deretter fryser den ned. Kokende vann kan ikke brukes, da blir det ikke lett å dissekere den, tenker jeg...
Hvis flere fisker blir syke på samme måten uten vellykket behandling, så burde det være mulig å få noen til å se på fisken i microskop.

Jeg ville kikket i sykdomsbasen, og sett etter om f.eks bukvannssott eller
Ichthyosporidium hofferi kan passe til symptomene...

Lykke til!
Syk danio
har lest i sykdomsartikkelen til Frank, men fant ikke noe som passer helt.
Den syke danioen har ikke hatt noe spesielt med avføring, og har heller ikke hatt bevegelser som ligner hosting.
Den svømmer, men har blitt roligere enn danio vanligvis er. Den kan vel sies å være kommet ned på normalt bevegelsesmønster for andre akvariefisk... Den har ikke stått i ro i en krok og sturet, men gått i rolig tempo rundt i akvariet, av og til framme, av og til inni grønnsværet.

I artikkelen om fisketuberkolose sto det om mørkere partier på kroppen, og under Ichthyosporidium hofferi sto det at symptomene kunne ligne. En annen danio har et par mørkere partier på kroppen (i tillegg til leopardflekkene). Dette har han hatt i lengre tid, men uten at han har hatt noen sykdomssymptomer, han spiser godt, svømmer fort, stimer med de andre, er verken avmagret eller hoven, men jeg har nå tatt ham ut også. Dette for å gi ham behandling i tilfelle han skulle være bærer / spreder av sykdomen uten å ha utslag ut over flekkene.

I bruksanvisningen for esha + exit sto det om full dose første dag, og så to dager med halv dose. Dette skulle kunne forlenges ved behov. Jeg har nå tatt full dose to dager på rad, siden fisk nr 2 ikke var med på første dose. Jeg kommer så til å ta 2 dager med halv dose etterpå. Slik sett får fisk nr 2 normal behandling, mens fisk 1 får ekstra dose.

Jeg kommer ikke til å avlive noen fisk enda, men følger med, for å lære.
Jeg er ikke i stand til å se om det er noe skjell-reising på fisken?
Den lider trolig av bukvannsott, det er desverre ikke en uvanlig sykdom på disse.
Det er da en ting å gjøre; raskest mulig avliving.

Har ikke tall på alle danioer jeg har avlivet på grunn av at de så ut som de hadde vært på ballongferd i stratosfæren
Hos meg var det hele en svak stamme, trolig var de syke\svekket ved kjøp.
Avkommet deres, de er friske og fine, og har ingen slike oppblåst-tendenser.
Hvis det er genetiske svakheter som oppstår, så er det mulig å forbedre dette ved å kjøpe inn noen som ikke er i slekt med de dere har... Husk at hvis dere avler på fisker som bare kommer fra meg, så har de et visst slektskap...
Er enig i det Frank skriver, ser ut som bukvannsott. Det er nok meget liten sjanse for at denne overlever!
Frank Angell
Det er da en ting å gjøre; raskest mulig avliving.

Bukvannsott er altså 100% ukurerbart? Når det har kommet så langt som til "ballong-stadiet"?

Hva er egentlig bukvannsott? Og hva er det som skjer som fører til at fisken eser?
Død danio
michelin-danioen er nå avgått ved døden, esha 2000 og Exit hjalp altså ikke.
Den andre som jeg tok ut på mistanke om evt smittebæring (den med fargeflekker) er kvikk som en vanlig propelldanio.
Den får gjennomgå kuren og går et par dager i karantene.
Ingen andre i karet har struttende skjell eller hoven kropp slik den første hadde.
Rekner med du har kontroll på at GH bør være >4.

Her er et utdrag fra sykdomsbasen:
"Bukvannsott forårsakes vanligvis av bakterien pseudomonas, eller virus. Også tarmflagellater kan gi sykdommen. Sykdommen er mest vanlig på ciklider. Bukvannsott opptrer i fire stadier, men de fleste fisker dør før de kommer til 4 stadie.

1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
2. stadie: Fisken ser ut til å hoste, som om den prøver å få ut noe som sitter i munnen\ svelget.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gatåpningen lenge.
4. stadie: Fisken eser opp, og skjellene strutter langs hele buken. Fisken dør.

Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider.

Behandling av bukvannsott: I stadie 3 og 4 er fiskene så hardt skadet av denne infeksjonen, at de vil dø uansett om man greier å stanse smitten eller ikke. Avliv slik fisk, de vil ellers gå en smertefull død i møte. Behandle gjerne akvariet, for å forhindre eventuell smitte på andre fisker.

Om du oppdager problemet tidligere, skal eSHa 2000 ha god effekt på å stanse ytterligere spredning av smitte, samt kurere fiskene.
"
Bukvannsott?
hvis det er bukvannsott den led av, må den omtrent ha hoppet direkte til stadie 4.
Som jeg skrev tidligere:
"Den syke danioen har ikke hatt noe spesielt med avføring, og har heller ikke hatt bevegelser som ligner hosting.
Den svømmer, men har blitt roligere enn danio vanligvis er. Den kan vel sies å være kommet ned på normalt bevegelsesmønster for andre akvariefisk... Den har ikke stått i ro i en krok og sturet, men gått i rolig tempo rundt i akvariet, av og til framme, av og til inni grønnsværet."

Det første jeg oppdaget med fisken, var at den så rognstinn ut. Så ble den enda tykkere /oppblåst, og dagen etter virket den "lodden". Da tok jeg den ut, og satte i gang esha 2000 +exit kur.

Forhåpentligvis blir dette et engangstilfelle vi aldri mer får erfaring med.
3 og 4. stadie er ikke mulig å kurere. Noen få ganger kan en greie dette om en oppdager sykdommen så tidlig som i 1 og deler av 2. stadie.

Det største problemet er at mange fisk utvikler symptomene fra 1. til 4. stadie mer eller mindre over natta. Andre kan gå med sykdommen i 2-3 uker (har faktisk opplevd at fra jeg så symtomer på 1. stadie, tok det 23døgn før fisken så ut som en ballong med pigger).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap