Kan dere som kan lys hjelpe meg litt?

Sitter her med to lysarmatur som jeg bruker for øyeblikket.
Det ene armaturet er det bare et lysrør i og er 15W.
Lysrøret som står i dette er et lysrør jeg kjøpte på en akvarieforetning/dyrebutikk for en tid tilbake da jeg spurte etter et lysrør som passer mine fisker og planter. Hun sa at de bare solgte standard lysrør for akvarier og jeg kjøpte det da.
På lysrøret står det: OSRAM L 15w, Lumilux Plus Eco.
Skulle gjærne fått vite om det er et bedre alternativ en dette.
Det andre armaturet er et dobbelt armatur på 18W.
Lysrørene i dette er et Sylvania aquastar 10000K, og et Sylvania Gro-Lux.
Armaturene mine er T-8.
Tusen takk for all respons
Det er mange rør som kan være det osram-røret.
Står det noe slikt som 865\ 960 eller tilsvarende ett sted på røret? Dette er den viktigste infoen du kan dele med i alle fall meg
Luminix leveres i både egnede og uegnede rør, skjønner du

Ang 18W armaturet, er rørene du har, enten noen du elsker eller hater. Kan ikke si at jeg er i kategori 1 :p

Siden lysrør er forbruksvare, er det kanskje påtide å bytte disse uansett?
Jeg selv ville valgt:
15W Life-gloII til det ene karet, og
20W Life-gloII til det andre (2 rør).
Evt kan du sette sammen to ulike rør, slik at du enten får ett gulere\ varmere lys (bruk da ett Sun-glo), eller så kan du sette inn ett rør som heter Flora-glo (planterør).
Personlig ville jeg dersom det ikke er ett kar som skal ha en varmere lysfølelse, gått for 2* Life-gloII

Her er omtale om de nevnte rørene, om det er av interesse å lese mer om de
Står 42-827 på det.

Hvor kan jeg få tak i Life-gloII rørene da?
Kunne bare finne Life-glo jeg.
Tusen takk for svar

Karret med 15w lysrør er for reker og snegle karret mitt. Det er selvfølgelig en del planter også.
I det andre karret er det div fisk og skal bli nokså beplantet dette også.
Shanny Lix
Står 42-827 på det. Hvor kan jeg få tak i Life-gloII rørene da? Kunne bare finne Life-glo jeg. Tusen takk for svar :) Karret med 15w lysrør er for reker og snegle karret mitt. Det er selvfølgelig en del planter også. I det andre karret er det div fisk og skal bli nokså beplantet dette også.


Jeg fant foresten dem po tropefisk.no.
Tusen takk for at du pekte me i rett retning
827 er ett vanlig rør som brukes i f.eks kjøkkenarmaturer - dette er alt annet en egnet for fisk\ planter.

Lyset er meget gult\ varmt, og du vil trolig syntes at nytt lys er uhyre grelt i noen dager etter at nytt rør er satt inn. Det er iike uvanlig, selv må jeg ta meg i nakken noen ganger før jeg godtar nytt lys i karene Men selv ikke da er alt spiselig.

Forresten; antar at du betalte en del for røret i dyrebutikken. Var det meg, ville jeg fortalt de ett alvorsord ved neste besøk. Røret selges for noen få kroner i en vanlig dagligvarebutikk, så du kan jo sammenligne prisen
Frank Angell
827 er ett vanlig rør som brukes i f.eks kjøkkenarmaturer - dette er alt annet en egnet for fisk\ planter. Lyset er meget gult\ varmt, og du vil trolig syntes at nytt lys er uhyre grelt i noen dager etter at nytt rør er satt inn. Det er iike uvanlig, selv må jeg ta meg i nakken noen ganger før jeg godtar nytt lys i karene ;) Men selv ikke da er alt spiselig. Forresten; antar at du betalte en del for røret i dyrebutikken. Var det meg, ville jeg fortalt de ett alvorsord ved neste besøk. Røret selges for noen få kroner i en vanlig dagligvarebutikk, så du kan jo sammenligne prisen ;)


Hva i all verden!
Hun fortalte meg at disse var de vanligste lysene å ha på akvarier og skulle være meget egnet for akvariebruk.
Hun sa faktisk også at dette var de eneste lysene som hun viste ble solgt på akvariebutikker.
Meget merkelig.
Kanskje jeg skulle ha kjøpt noen reflektorer for disse lysene også for å få ekstra lysutbytte av dem?
I så fall, har du noen reflektorer å anbefale meg?
Det er minimale forskjeller på de ulike reflektorene i handel, så det er bare å gå etter tilgang og pris

Men med feil rør, hjelper det ikke alt for mye med reflektore.
Har du fått tak i nye rør?
Frank Angell
Det er minimale forskjeller på de ulike reflektorene i handel, så det er bare å gå etter tilgang og pris :) Men med feil rør, hjelper det ikke alt for mye med reflektore. Har du fått tak i nye rør?


Jeg har bestilt de lysrørene som du anbefalte meg. Venter på dem enda, så jeg tenkte at jeg skulle få tak i reflectorer som jeg kunne bruke umidelbart når jeg fikk lysrørene
Shanny Lix
Ser at Aquamanias har minste pris på bestilling på 500 kr. Synest det var litt i overkant da men.


Må nok rette litt på deg, det er Aquazoo som har minstepris på bestilling, ikke Aquamanias
Tante Astrid
[QUOTE=Shanny Lix] Ser at Aquamanias har minste pris på bestilling på 500 kr. Synest det var litt i overkant da men.


Må nok rette litt på deg, det er Aquazoo som har minstepris på bestilling, ikke Aquamanias

Oysann! Bøyer meg i støvet, beklager virkelig den feilen.
Må ha skrevet feil navn i iveren.
Jepp, det er riktige reflektore til dine kar dette
Arcaidia er vel forøvrig det som de fleste bruker, av en eller annen grunn.
Tilfeldig bekjentskap
© marita
Reklame for plussmedlemskap