Lys - hva gjør det for akvariet?

Husker å ha lest at man bør ha en halv watt lys per liter vann o.l men hva har lysstyrken egentlig å si i et akvarie? Selvfølgelig vil spesielle planter krever mye lys, men det finnes da planter som ikke krever noe særlig lys.. Men har det noe særlig og si for fiskene? Og er det i så tilfelle store forskjell mellom fisk?
Ikke like mye og si for fisk som for plantene.
Fisk er ikke så kresne på dette med lys. Enkelte arter vil gjerne ha litt mindre lys enn andre, Feks Discus.
Mange fiskearter bryr seg mindre om lyset, spesielt maller. Men andre fisk, som f.eks. ciklider, trenger dagslys og nattemørke. De hviler når det er mørkt, og deres form for søvn er å enten legge seg ned og døse eller stå i et hjørne og døse. Tetraer o.l. trenger også en viss mengde lys for å skille mellom dag og natt.

Corydoras og L-maller derimot, setter i gang for alvor når lyset går av. For deres del kunne man sikkert droppet lys over akvariet.

Men så var det plantene da. De MÅ ha lys. Men det finnes jo noen få planter som takler temmelig dårlig belysning. De vokser ikke noe særlig riktignok, men de dauer ikke heller.

Jeg har lest at Ian Fuller, britisk Corydoras-ekspert, ikke har belysning over hvert enkelt av akvariene sine. Han har noen lysrør i taket i rommet, som altså fungerer som akvariebelysning i tillegg. Men det eneste han har av planter (og som vil tåle såpass dårlig belysning) er javabregner og javamose, har jeg lest at han skriver. Den tredje planten som tåler dårlig lys er de ulike Anubias-artene (seige, læraktige og mørkegrønne blad). De vokser supersakte uansett, men med dårlig belysning så er det nok ikke mange nye blad pr år den produserer


Så vurderer du et low-tech kar med lav eller dårlig belysning, men likevel vil ha noe grønt i karet, så sats på anubias, javabregner og javamose.
Du vil iallefall ikke bli plaget med alger Det er jo supert. Unntatt brunalger kanskje.
Du er inne på noe..
Om man ikke har mulighet til å belyse karet med annet enn lyspærer eller vanlige lysrør, så er det smart å velge planter som tåler lite lys.
Eks: Javamose, Javabregne, anubias...

Eksemplene over er saktevoksende. Et ny-innkjørt kar, eller kar med mye fisk, trenger planter som vokser hurtig, for plantevekst trekker forurensning ut fra vannet. Najas er en plante som vokser nesten uansett forhold, og den vokser raskt. Mange ser på denne som et ugress, men den har sin verdi i kar som "skriker" etter voksende planter

Hmm.. Der slo du meg ned i støvla, Mona... Sånn er det når man snakker i telefonen samtidig som man skriver innlegg...
Ja var helst mose jeg hadde i tankene når jeg tenkte på lite lys Tanken var og sett et lowtech kar med dårlig lys, men tenkte da også og bruke det som rekekar men de er jo veldig glade i alger så da vil det kanskje være nødvendig med bra lys alikevel.
Jeg beklager at jeg okuperer tråden litt

Jeg har et juwel 110 liter med dobbelt lysrør. Av planter har jeg kun javabregner og "gress stengler".

Kan jeg fjerne det ene lysrøret? Jeg ser at corryene mine blir mere aktiv når lyset slåes av
På mine Juwel er ikke dette mulig ; Hvis et rør går så vil heller ikke det andre virke. De er trolig koblet i serie.
Prøvde det nå.

Fikk det ikke til jeg heller Ufattelig dårlig gjort av juwel. Dette betyr at visst 1 lysrør blir ødelagt vil hele karet bli mørkt.

Men skal kjøpe dimmer på clas ohlson for en billig penge. Så da vil det bli dempet belysning uansett
Istedenfor å skru det ut, kan du vikle aluminiumsfolie rundt mesteparten av det ene lysrøret, hvis du vil dempe det. Alu.folie er ikke brennbart, og suger ikke vann eller fukt.

Det er ikke alle lysrørsarmaturer som lar seg dempe. Det er verdt å merke seg før du begynner å fikle med den slags elektronikk Kanskje du får mere trøbbel.

PS! Tråden gjør sikkert ingenting å okkupere, den er fra 2008...
Takk for bra svar Mona

Men vil ikke dette gå ut over levetiden til lysrøret? Det vil jo bli veldig varmt.

Hvordan vet jeg om lyset lar seg dempe eller ikke uten å prøve dimmeren da?

Snart nyttårs fest å jo
Er ikke mulig å dimme Juwel, har selv prøvd.

Godt nytt år !

PS ! I dag skal mine fisker og planter få nye lysrør. De som står i er 2,5 år gamle og gir svært dårlig lys. Er bare algene som trives her nå, til og med Gulrotgresset får algebelegg og vokser dårlig( lystid 8 timer ).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap