Oppstart 180l
Etter noen måneder med et lite akvarie (22l), vurderes nå et større. Var i dag å så på et 180l Eheim Classic, komplett med pumpe (EHEIM classic 2213), varme og lys til 3500,-
Står ved et veiskille nå om vi skal satse på denne hobbyen, eller la det forbli lite. Blir fort endel penger, men håper jo selvsagt at det blir mye moro og avkastning også.
Håper noen kanskje kan komme med anbefaling om akvarier som passer til oss. Vil overnevnte pakke være grei? Har ikke tenkt så mye på fisk enda, da vi kan bruke tiden mens akvariet godgjør seg til det.
Se også min personlige tråd her, hvor jeg også omtaler dette.
Skal til Trondheim neste uke, er det noen butikk der det kan anbefales å kikke? Både med tanke på utvalg og pris.
Står ved et veiskille nå om vi skal satse på denne hobbyen, eller la det forbli lite. Blir fort endel penger, men håper jo selvsagt at det blir mye moro og avkastning også.
Håper noen kanskje kan komme med anbefaling om akvarier som passer til oss. Vil overnevnte pakke være grei? Har ikke tenkt så mye på fisk enda, da vi kan bruke tiden mens akvariet godgjør seg til det.
Se også min personlige tråd her, hvor jeg også omtaler dette.
Skal til Trondheim neste uke, er det noen butikk der det kan anbefales å kikke? Både med tanke på utvalg og pris.
Postet 08.01.08 kl 22:14
Har dessverre ikke så stor greie på akvariemerker. Det jeg vet er at større kar ofte er lettere å holde i balanse, og med større plass blir det straks flere arter en kan holde. Anbefaler egentlig å kjøpe det største dere har råd og plass til, men må dere spare inn på noe så velg ikke filteret. Dess større og bedre filter, jo mindre arbeid og problemer.
Forhåpentligvis kan noen andre si noe om karet du linket til.
Fant forresten denne tråden med litt informasjon om butikker i Trondheim. Søker du så finner du sikkert flere.
Forhåpentligvis kan noen andre si noe om karet du linket til.
Fant forresten denne tråden med litt informasjon om butikker i Trondheim. Søker du så finner du sikkert flere.
Postet 09.01.08 kl 21:16
For deg må det jo være ideelt og kjøpe brukt. Finner du ut at du ikke trives med hobbyen kan du selge utstyret uten noe nevneverdig tap av penger.
Å kjøpe brukt akvarie har få bakdeler, og ofte får du med mye annent utstyr enn selve karet som du må kjøpe ekstra i et helt nytt sett (hov, luftpumpe, for vannforbedringsmiddel, tester, planter, røtter) etc. Ofte koster utstyr like mye som selve karet!
Å kjøpe brukt akvarie har få bakdeler, og ofte får du med mye annent utstyr enn selve karet som du må kjøpe ekstra i et helt nytt sett (hov, luftpumpe, for vannforbedringsmiddel, tester, planter, røtter) etc. Ofte koster utstyr like mye som selve karet!
Postet 09.01.08 kl 21:20
Postet 09.01.08 kl 21:49
Takker for mange gode svar. Sant at det er et ganske stort sprang fra 22l til 180l, så derfor vi tenker godt igjennom dette før vi velger å gå til innkjøp. Det skal i såfall være noe vi er helt sikre på at vi har lyst til å bruke tid på.
Det skal sies at min vår interesse for feltet har blitt relativt stor. Har lest mye inne her de siste månedene, og har endel tanker rundt hvordan jeg ønsker at en eventuelt 180l skal bli. Selvsagt også interresant med flere arter, og mere muligheter med tanke på planter og utforming av selve akvariet.
Tanken har også surret mot å bygge et stort innebygget saltvannsakvare hvis det blir til at vi bygger hus. Noe som er på tankeplan, men uten tomt og konkrete planer. Selvom det er få likhetstrekk mellom ferskvann og saltvann, så tror jeg at et større ferskvannsakvarie nå ville gitt meg verdifull erfaring.
Det skal sies at min vår interesse for feltet har blitt relativt stor. Har lest mye inne her de siste månedene, og har endel tanker rundt hvordan jeg ønsker at en eventuelt 180l skal bli. Selvsagt også interresant med flere arter, og mere muligheter med tanke på planter og utforming av selve akvariet.
Tanken har også surret mot å bygge et stort innebygget saltvannsakvare hvis det blir til at vi bygger hus. Noe som er på tankeplan, men uten tomt og konkrete planer. Selvom det er få likhetstrekk mellom ferskvann og saltvann, så tror jeg at et større ferskvannsakvarie nå ville gitt meg verdifull erfaring.
Postet 10.01.08 kl 08:20
Da er det bestemt, og innkjøpet gjort. Vi fallt på en 240l variant av Eheimen navnt i første tråd.
Fylt opp med vann, grus og noen planter på lørdag. Nå skal det få lov til å godgjøre seg noen uker. Vi venter barn om et par uker, så da har vi nok tid til å la akvariet vente litt før vi har oppi fisk.
Problemet vår ligger vel heller på 22l-ern hvor vi når har 4 voksne, en ungdom, fem på 1mnd og fem nyfødte. Begynner å bli farig fullt. Hadde ikke regnet med at så mange vokste opp når vi ikke la til rette for det. Men mye planter = mange gjemmesteder. Endel av disse bør flyttes så snart det er forsvarlig.
Fylt opp med vann, grus og noen planter på lørdag. Nå skal det få lov til å godgjøre seg noen uker. Vi venter barn om et par uker, så da har vi nok tid til å la akvariet vente litt før vi har oppi fisk.
Problemet vår ligger vel heller på 22l-ern hvor vi når har 4 voksne, en ungdom, fem på 1mnd og fem nyfødte. Begynner å bli farig fullt. Hadde ikke regnet med at så mange vokste opp når vi ikke la til rette for det. Men mye planter = mange gjemmesteder. Endel av disse bør flyttes så snart det er forsvarlig.
Postet 29.01.08 kl 11:17
TomasDa er det bestemt, og innkjøpet gjort. Vi fallt på en 240l variant av Eheimen navnt i første tråd. Fylt opp med vann, grus og noen planter på lørdag. Nå skal det få lov til å godgjøre seg noen uker. Vi venter barn om et par uker, så da har vi nok tid til å la akvariet vente litt før vi har oppi fisk. Problemet vår ligger vel heller på 22l-ern hvor vi når har 4 voksne, en ungdom, fem på 1mnd og fem nyfødte. Begynner å bli farig fullt. Hadde ikke regnet med at så mange vokste opp når vi ikke la til rette for det. Men mye planter = mange gjemmesteder. Endel av disse bør flyttes så snart det er forsvarlig.
Hvis du er redd for at karet er overbefisket så kan det være en idè å skifte vann endel oftere enn før, til dere har fått i gang det store karet. Er filteret for lite så kan det føre til økning av nitritt, er filteret stort nok er det nitratnivået som kan bli for høyt. Har dere tester kan dere selv følge med, men som nevnt så skulle det ikke by på større problemer om dere skifter vann ofte nok
Postet 29.01.08 kl 15:13
Postet 29.01.08 kl 15:18