Hvordan bruke uv-lys

Hvordan bruker man [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2479&HKatID=]denne?[/URL] Jeg har en TetraTec 1200 og lurer på om den skal kobles på den eller har UV-lyset en pumpe selv så jeg bare putter slangene i vannet?
Jepp man kan koble de rett på pumpen/filteret-men pass på å kjøpe stort nok UV lys vis du skal koble den på pumpen.
det står max L/T som annbefales på UV lysene-går du over det så blir det liten effekt.
men jeg skal også bruke den i saltvannsakvariet, og det er på 120 liter med skummer og sirkulasjon. Må jeg kjøpe en ekstra pumpe bare for å få brukt det der da?
Ser du på bildet under salgsteksten, ser du maks anbefalt gjennomstrømming for at enheten skal fungere tilfredsstillende.
Denne tassen på 9W har maks anbefalt gjennomstrømming på 500L\t i fersk, og 200L\t i saltvann.
Sirkulerer vannet fortere, mister en rett å slett effekt, da mikrobene ikke bestråles tilstrekkelig til at de mister formeringsevnen. De er da solbrendte, men ikke mer.
Og solbrendte bakterier er sure bakterier

Jeg ville nok hatt ett pumpehode til å betjene denne, slik at du får den gjennomstrømmingen som er aktuell.
Det er ikke noe problem å kjøre mindre vannvolum gjennom, så ta utgangspunkt i saltvannskar om du skal bruke denne også til dette.

Husk at partikler kan skygge for lyset, og dermed skåne mikrober for UVC-lyset. Filtrer derfor vannet før sterilisatoren, gjerne med en proflow-svamp på ett pumpehue.

Jeg er også usikker på trykket fra ex1200, sterilisatoren "tåler" ikke mer enn 1 bar før ting går til he...
Tilfeldig bekjentskap
© ThorG
Reklame for plussmedlemskap