Hvor stort skal et akvarie være for sommerfugl ciklider?

Hei!

Jeg har aaalltid hatt lyst til å kjøpe sommerfugl ciklider, men det akvariet jeg har nå er med fisker som har andre vannverdier som sommerfuglen ikke kommer til å trives i.

Jeg vurderer derfor å kjøpe et mindre kar hvor jeg KUN har et par med sommerfugl ciklide, går dette? Hvor lite kan dette karet i så fall være, da jeg har veldig lite plass på rommet mitt..

Mvh. Iselin
Vil si minimum er 50 liter, bedre er 70 liter eller noe sånt. Hvis du bare skal ha de.
biXen
Vil si minimum er 50 liter, bedre er 70 liter eller noe sånt. Hvis du bare skal ha de.


Ja, jeg hadde tenkt å bare ha et par. Men trenger de virkelig så mye som 50-70liter for seg selv? Er det fordi at de kan være hissige på hverandre?
En standard 54 liter måler 60 x 30 i bunnareal.

Sett inn masse planter og en trerot som går litt i høyden, pluss et par flate steiner (egglegging skjer gjerne på en flat stein). Med mye planter har de sjans til å gjemme seg unna for hverandre.
Da er det bare å begynne og rydde unna, og spare penger da gitt! Det hadde vært så gøy å få det til!
Kan det være mulig ha et par i 54liter + corydoras og/eller noe stimfisk?
Har også lest litt at det går litt dårlig med sommerfugl-ciklider? At de dør uten grunn og slike ting. Hvordan er det med Boliviansk sommerfugciklider?
Vanlige sommerfugler er desverre veldig skjøre, og tåler veldig lite. Jeg har både disse og bolivianske sommerfugler, og de er mye lettere å ha med å gjøre.
Jeg har 2 flotte sommerfuglciklider sammen med 7 glødebåndstetra, 2 ottoer og noen dvergcorys i en 54 liter. Det går kjempefint. Skal du kjøpe sommerfuglciklider har jeg hørt det er viktig å kjøpe store og fargesterke individer. Har de ikke i butikken så vent heller til de kommer inn. Var veldig heldig med noen jeg kjøpte på Dyrego på Oslo City, de legger faktisk egg nå mens jeg skriver Gjort det 2-3 ganger før også uten at det har blitt mer ut av det - spises opp - men håper det går bra denne gangen. Vedr. en liten stim tetraer har jeg hørt det skal være positivt for å få sommerfuglene til å føle seg trygge. Noe med at tetraene varsler ved fare. Vet ikke, men ser i alle fall ut til at det funker hos meg. Bytter ca. 15-20 liter vann hver 4-5 dag og følger nøye med både nitritt og nitrat (sommerfuglene er følsomme også for nitrat) Har masse planter (11 i det lille akvariet) Samt noe røtter og et par små skiferstener. Sand er viktig for sommerfuglene (og corene), skal ikke ha grus. Kan ikke si jeg ser så mye til den silingen av mat sommerfulgene skal gjøre - sikkert pga de får mer enn nok mat. Kaster seg gjerne over coryenes også.
Hei
jeg så eit ekvarie her inne som inneholdt 2 sommerfuglciciler det var bare på 28 liter og ho hadde fårtt dem til å legg egg i dette karret!
Eragon
jeg så eit ekvarie her inne som inneholdt 2 sommerfuglciciler det var bare på 28 liter og ho hadde fårtt dem til å legg egg i dette karret!


Hvis du stenger ei hu bikkje i løpetia med en hann bikkje inne på et kått så blir det nok valper ut av det også.. Men det er ikke akkurat optimalt
alfen50
[URLBLOCK1]


Hvem kjøper 30 stk sommerfuglcichlider?


Sånn ellers så synes jeg for min del at 30-40 liter holder i massevis for 1 par sommerfuglcichlider. Så lenge utstyr er godt nok, heller en 30 liter med god filtrering enn en 60 liter med dårlig.
Re: hvor stort skal et akvarie være for sommerfugl ciklider?
Hei Iseliin.

Som andre her har påpekt, er sommerfuglcikliden skjør. Den tåler ikke nitritt og kan fort bli syk og dø hvis vannverdiene ikke er gode nok.

I små akvarier er det vanskeligere å holde stabile vannverdier, enn i større akvarier.(færre liter å fortynne forurensningene i )

Skal du ha sommerfuglciklider i et lite kar må du bytte vann ofte.

Av de karene jeg kan se i profilen din, er det vel 54 literen den mest aktuelle.

Du bør da, som Mona O sier, sørge for en tett skog av planter.


Lykke til
Rune Evjeberg
[QUOTE=alfen50][URLBLOCK1]


Hvem kjøper 30 stk sommerfuglcichlider?


Sånn ellers så synes jeg for min del at 30-40 liter holder i massevis for 1 par sommerfuglcichlider. Så lenge utstyr er godt nok, heller en 30 liter med god filtrering enn en 60 liter med dårlig.

Nå trives geophagus, og mikrogeophagus seg best i grupper. Så personlig syntes jeg den som kjøper 2 stykker blir galt.

Selv kjøper jeg som regel en gruppe på 10, lar de parre seg ut. Så har man en 720 liter og kjøper inn 30 sommerfulger blir nok det et riktig så vakkert syn ville jeg mene.
Hvor mange i 128 liter?
Ser dere skriver at et par sommerfuglciklider kan gå i 50 liter (fiskebasen hos akvaforum anbefaler 80) Selv lurte jeg på å skaffe noen til min 128-liter. Det bor kun en malle der for tiden, så det er litt stuslig å se på
Hvor mange kan jeg ha der, tror dere? Jeg har MASSE planter akvariet.
Er sommerfuglciklidene veldig teritorielle?
jeg ville gått for et par, da det kan bli litt lite plass med to par i karet ditt. Jeg har et par sommerfugl og et par med B.sommerfugl ciklide i mitt 240l, og frmdeles blir det litt knuffing. Men ikke mere enn at det går bra.
Jeg kan kansje legge til en ting til, ph-verdien som sommerfuglciklidene "krever" er noe lavere enn normalen... De skal ha en plass mellom 5.0-6.5 PH.

Har du ett lite akvarie hvor du må skifte vann ofte for å holde tritt med nitrat og nitritt utvikling, må du samtidig justere PH'en... Dette kommer selvfølgelig på hvor basisk/surt vannet er hos deg.

Hos meg f.eks, er vannet rundt 7.2-7.6 PH
Kjøp en gruppe
Kjøper du inn en gruppe, kan de selv finne sin partner. Ikke alltid en fisk hopper på en annen bare det er et annet kjønn. Så greit om de har noe og velge mellom. Når et par eller to så har dannet seg, kan du ta ut de andre, og sitte igjen med de som er et par.

Og husk litt sand i bunn, da de siler sand gjennom gjellene.

Hei,lærte masse på denne tråden, har ein sommerfuglciklide-hann selv (hoa døde), så skal kjøpe meg 1 hann og to hunner, så har dei og velge:P
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap