Sammensetning av fisk
Inaktiv bruker
Jeg sitter nå om dagen å pønsker ut hvilken fisk jeg skal ha i mitt 340liters akvarium. Og jeg lurer på om det går bra å ha 5-6 discus, 6 sommerfuglciklider, 10-15 Corydoras adolfoi, 1 gibbiceps og noen eplesnegler eller sandsngeler sammen i et akvarium på den størrelsen?
Postet 09.01.08 kl 23:01
Ser jo greit ut det, så lenge discusene ikke er så store. De har en tendens til å "hakke på" det svakeste leddet, så du vil kanskje miste noen etterhvert allikevel.
Godt med beplantning og nok av gjemmesteder til sommerfuglene. Med røtter etc. slik at de lett kan lage egne territorier.
Gibbiceps...Den vokser jo så fort og blir stoooor. Mange fine L-maller å velge blant. Koster litt mer, ja, men du verden så fine
10 - 15 C. adolfoi. Alt for lite 30 - 40 stk.
Blir neppe så mye yngel på sommerfuglene da, men men...
Godt med beplantning og nok av gjemmesteder til sommerfuglene. Med røtter etc. slik at de lett kan lage egne territorier.
Gibbiceps...Den vokser jo så fort og blir stoooor. Mange fine L-maller å velge blant. Koster litt mer, ja, men du verden så fine
10 - 15 C. adolfoi. Alt for lite 30 - 40 stk.
Blir neppe så mye yngel på sommerfuglene da, men men...
Postet 09.01.08 kl 23:27
Inaktiv bruker
Takk for svar Saken er den at jeg allerede har Gibbicepsen i 63litern min. Han er ennå ganske liten, men vil trenge større plass ganske snart Jeg tror jed dobbler antallet Corydoras adolfoi . Men hvilken fisk bør jeg starte med når jeg starter opp akvariet?
Postet 09.01.08 kl 23:59
Hvis karet ikke er innkjørt (ca. 30 dgr) så bør du ikke putte så mye fisk der ennå. Helst ingen, men du kan jo bruke gibbiceps'en som "innkjøringsfisk"... Den tåler vel det meste allikevel Skulle det ikke gå så bra, så er du jo kvitt den...Hehe...Den var stygg...det mente jeg ikke
Ikke start med sommerfugler i alle fall. De tåler ikke så mye.
Glemte å nevne sandsnegler... Hvis det er gasslommer i sanda du er redd for, så tror jeg frykten for dette er noe overdrevet. Personlig synes jeg sandsnegler er pyton og lite pent. Gå for varmekabler hvis du trenger "lufting".
Ikke start med sommerfugler i alle fall. De tåler ikke så mye.
Glemte å nevne sandsnegler... Hvis det er gasslommer i sanda du er redd for, så tror jeg frykten for dette er noe overdrevet. Personlig synes jeg sandsnegler er pyton og lite pent. Gå for varmekabler hvis du trenger "lufting".
Postet 10.01.08 kl 00:15
Inaktiv bruker
Ja jeg blir nok til å vente så lenge som mulig med å ha de første fiskene i. Akvariet står fortsatt i en konteiner sørpå, men skal pakkes ut og sendes til tromsø denne uka. *Gleder meg* Jeg vurderer sterkt å vente med å fylle vann i det til juni siden jeg flytter da, men det kan bli vanskelig å vente. :p Får trøste meg med at den dagen jeg fyller det opp så har jeg nok bestemt hvordan jeg skal ha det helt ned til den minste detalj Da dropper jeg sandsneglene, synes heller ikke de er spesielt fine:P
Er det noen brae nettbutikker som sender fisk? Det er ikke så veldig bra utvalg av fisk hær i tromsø..
Er det noen brae nettbutikker som sender fisk? Det er ikke så veldig bra utvalg av fisk hær i tromsø..
Postet 10.01.08 kl 00:30
MariiaEr det noen brae nettbutikker som sender fisk? Det er ikke så veldig bra utvalg av fisk hær i tromsø.. :(
Aquazoo i Bergen sender fisk med fly. Koster vel en 500 kr eller deromkring.
De har greie priser.
Var innom butikken deres på Kilden i høst. Ble skuffet p.g.a. tilstanden på fisk og kar, men jeg var der sikkert på en dårlig dag...
Postet 10.01.08 kl 00:40
Inaktiv bruker
Godt utvalg av fisk dumt at det ikke var priser på discusene da
Postet 11.01.08 kl 17:24
Postet 11.01.08 kl 17:39
Inaktiv bruker
Hehe :P ja hadde det bare vært så billig.. :p
Postet 11.01.08 kl 17:49
Diskus trives best i litt større grupper, så jeg synes 5- 6 stykker virker veldig bra
Jeg har sjakkbrettciklider sammen med mine, det er den roligste ciklidearten jeg foreløbig har vært borti!
Har ikke sett antydning til problemer mellom de og diskusene. Sommerfugler er ofte litt skjøre, vet mange kan plages med disse.
Bare ett tips
Postet 11.01.08 kl 18:05
Inaktiv bruker
Takk for tipset Har aldri sett de fiskene før, og de var skikkelig fine Tror nokk jeg bytter ut sommerfuglene ja:p
Jeg flytter i juni og er derfor usikker på om det er lurt å vente med å fylle opp akvariet til da.. Noen meninger?
Jeg flytter i juni og er derfor usikker på om det er lurt å vente med å fylle opp akvariet til da.. Noen meninger?
Postet 11.01.08 kl 18:12
Postet 11.01.08 kl 19:02
Endret: 11.01.08 kl 19:05
Inaktiv bruker
Kanskje jeg må ta meg en tur til pyramiden da. har ikke vært dær siden jeg jobbet dær i pryo i 9.klasse.. Tror de har skiftet eiere siden da. :P
Skal ikke flytte så veldi langt. Bor på tromsøya og blir vel mest sansynlig å leie en leilighet enten på øya eller i tromsdalen. men ser for meg at det blir ganske mye arbeid å tømme akvariet og frakte med seg masse vann:p
Skal ikke flytte så veldi langt. Bor på tromsøya og blir vel mest sansynlig å leie en leilighet enten på øya eller i tromsdalen. men ser for meg at det blir ganske mye arbeid å tømme akvariet og frakte med seg masse vann:p
Postet 11.01.08 kl 19:19
Skal du ikke lengre, ville jeg fyllt karet.
Om du sørger for at vannet du tilbyr i ny-leiligheten har samme vannverdier som det du holder dem i der du bor nå, er det ingen problemer. Dette kan du jo selv regulere. Du kan feks fylle et par store murerbaljer el. i leiligheten dagen før du skal flytte karet, ha i varmekolbe og justere vannverdiene - da har du bare fiskene og pumpen å bekymre deg over.
Du trenger jo ikke fylle karet med fisk i vinter, men litt fisk er jo koselig, og så er karet ferdig innkjørt og vel så det til sommeren
Om du sørger for at vannet du tilbyr i ny-leiligheten har samme vannverdier som det du holder dem i der du bor nå, er det ingen problemer. Dette kan du jo selv regulere. Du kan feks fylle et par store murerbaljer el. i leiligheten dagen før du skal flytte karet, ha i varmekolbe og justere vannverdiene - da har du bare fiskene og pumpen å bekymre deg over.
Du trenger jo ikke fylle karet med fisk i vinter, men litt fisk er jo koselig, og så er karet ferdig innkjørt og vel så det til sommeren
Postet 11.01.08 kl 19:28
Endret: 11.01.08 kl 19:30
Inaktiv bruker
Jeg får se når det kommer til uka da:p finner jeg plass så fyller jeg det opp
Postet 11.01.08 kl 19:35