Hvor mange liter er en kubikk?

jeg lurer for jeg må handle ved..... å fant ingen informasjon jeg forstod...=P
Inaktiv bruker
1 kubikk (1m3) er 1x1x1 meter.... altså LxBxH, så en kubikk er 1000 liter om jeg ikke tar helt feil.. for og regne dette om i liter må du gjøre meter omm til desimeter siden 1dm3 er 1 liter, så da blir regnestykket 10x10x10=1000 L

tusen takk=) hmm regne om det der ja vel skal innrømme at jeg er dårlig i matte=)
Johan M
1 kubikk (1m3) er 1x1x1 meter.... altså LxBxH, så en kubikk er 1000 liter [B]om jeg ikke tar helt feil.[/B]. for og regne dette om i liter må du gjøre meter omm til desimeter siden 1dm3 er 1 liter, så da blir regnestykket 10x10x10=1000 L

Du har helt rett
godt å høre da har jeg lært noe nytt=) men tippet vel at var ca 1000 l=)
Nesten rett. En kubikkmeter er riktig. Kubikk angir bare at det er volum man regner med. Man må ta med måleenheten i ordet for å vite hva man faktisk jobber med.
Jeg har jobbet i oljeselskap, og vet at når noen sa "en kubikk" var det snakk om 1000 liter (olje, diesel, bensin eller hva det nå var snakk om i de ulike tilfellene).
De fleste sier også "en kilo" (meg selv inkludert), men det blir ikke mer riktig av det. Kilo betyr faktisk bare tusen, og blir egentlig helt meningsløst uten at man sier måleenheten: kilogram. Jada, jeg er prippen på norsk, og i tillegg også datter av en matematikklærer...
Dyrehagen
De fleste sier også "en kilo" (meg selv inkludert), men det blir ikke mer riktig av det. Kilo betyr faktisk bare tusen, og blir egentlig helt meningsløst uten at man sier måleenheten: kilogram.

Men utviklingen av et språk er jo slik at det som brukes i alles munner blir det rette etterhvert. Og alle vet at når man sier kilo så er det kilogram. Man kan bli så irritert man vil. Telenor og Nextgentel kaller jo ADSL for bredbånd, uten at ADSL blir noe bredere av den grunn, det er slettes ikke bredbånd. Men for "allemannalle" så er det det nå. Og da er det bare sånn

Jeg sier forøvrig alfakrøll, og nyser i hva andre mener om det, det var det som ble sagt først og er rett samme hva norsk språkråd forandrer det til basert på hva folk sier :P
Hva? Heter det ikke alfakrøll lenger?
Det lærte jeg at det het på dataskole i....1989

Hva heter det nå da? Snabel-A? (idiotisk påfunn)
Og legg til at siden egenvekten på vann (ved 15°C) er 1.0, som gir at en liter er en kilo, og en kubikkmeter vann = et tonn vann = 1000 liter.

:o)
Inaktiv bruker
ja, jeg tok ett litt forenkla regnestykke jeg da....

10dmx10dmx10dm=1000dm3 og i.o.m 1dm3 = 1 liter vann blir det 1000L

men om du tenker på ved så går der etter boka 2,6 kubikk i en lakter, men i praksis går det ca 1,8 kubikk, der kommer en del luft åsså i ett vedlag, en lakter er 1mx4mx0,6m, altså 1 meter høyt, 4 meter langt og 60 cm breit.

å i.o.m du lurte på hvor mange liter det var i en kubikk regner jeg med du har fått pris på storsekker med ved så husk at der er luft åsså der
Ah, språkdebatter er interessante (Dyrehagen/biXen)!

Når det gjelder kortformen "kubikk" for "kubikkmeter" så har Dyrehagen rett. Kortformen brukes da også forskjellig ut i fra sammenhenger - hvis man har en motorsykkel på "1200 kubikk" så snakker man definitivt ikke om 1200 liters sylindervolum...

Men "kilo" er forlengst godtatt som offisiell betegnelse for 1000 gram.
Fra Bokmålsordboka:

kilo -en, - el. n1 (gj fr fra gr 'tusen') kilogram: betale fem kroner kiloen / han veier 83 kilo.
Rota meg inn på språkrådet og sjekka etterpå ja.

Nei en 1200 kubikkliters motorsykkel ville vært... finurlig :P

Men kubikk brukes veldig ofte, som oftest vil jeg si, alene. Da med naturlig context (ja engelsk, saksøk meg :P) som oftest. Som "motoren er bare 1300 kubikk". Man vet jo hva det er snakk om. Men ikke utbredt nok som kilo, og siden det ikke bare er ofte brukt om en ting, men i context, så er det vanskelig å si det er rett også. Logisk.
Helt enig med du, biXen!

For øvrig vil jeg si at setningen "motoren er bare 1300 kubikk" understreker dette med context: Bare de mest ihuga dunderbikere ville uttalt dét om en motorsykkel . Men snakker man bil så er 1300 kubikk lite... (Men om biler bruker man helst "1,3 liter", da.)
Jepp, enig. Sjeldnere brukt om biler. Men merker av og til at jeg bruker det, uten at jeg vet hvorfor, naturlig variasjon :P Men mest motorsykler og mindre motorer pga. det er mer vanlig å si det om under 1 liter fordi det er mer vesentlig, antagelig.

Som du er inne på så sier den setningen veldig mye, pga. 1300 kubikk ikke er lite for sykkel men for bil. Som f.eks. en wankel motor
Inaktiv bruker
ja, på en bil går det på cm3 og ikke dm3, hehe:P
mona o
Hva? Heter det ikke alfakrøll lenger? Det lærte jeg at det het på dataskole i....1989 :-) Hva heter det nå da? Snabel-A? (idiotisk påfunn)

Det heter vel fortsatt alfakrøll på norsk, men norske datautrykk er stort sett veldig dårlig f.eks verdensveven er vel et ord som kun blir brukt for å være morsom. Men "at" som er det engelske ordet for @ og det den egentlig betyr, den kunne jo vært "hos" på norsk som hvertfall dataspråkmessig hadde gitt litt mening.
Trond Ferkingstad
[QUOTE=mona o]Hva? Heter det ikke alfakrøll lenger? Det lærte jeg at det het på dataskole i....1989 :-) Hva heter det nå da? Snabel-A? (idiotisk påfunn)

Det heter vel fortsatt alfakrøll på norsk, men norske datautrykk er stort sett veldig dårlig f.eks verdensveven er vel et ord som kun blir brukt for å være morsom. Men "at" som er det engelske ordet for @ og det den egentlig betyr, den kunne jo vært "hos" på norsk som hvertfall dataspråkmessig hadde gitt litt mening.

Noen sier jo også krøllalfa istedenfor alfakrøll.. Jeg selv sier alfakrøll og det gjør de fleste jeg kjenner også=)
Trond Ferkingstad
Det heter vel fortsatt alfakrøll på norsk

Ifølge norsk språkråd så er det opplest og vedtatt at det er krøllalfa, og ikke alfakrøll som er riktig (jeg har alltid sagt alfakrøll, og siden man skriver a først synes jeg det passer bra også, det er liksom en a med krøll). De mest fremtredende som har brukt krøllalfa har vært NRK radioer og tv vil jeg si. Og sånt får nok ofte en påvirkning på det synlige medier.

Personlig hater jeg fornorsking av slike ord, sier i dagliglivet kristian at firmaadressen.no . Forstår ikke folk det så får det bare være :P Er jo det det står for uansett sånn prinsippielt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap