Et par spm. angående yngelkar=)

Hei

Jeg lurer på hvordan man skal innrede et eget yngelkar for guppy og platy, og om det er noe viktig utstyr som er et must?

Og kan Endlers guppy- yngel og Platy-yngel gå sammen?

Håper på svar
endel planter og mose som gjemmesteder er å anbefalle, og god filtrasjon og varme er viktig, ellers holder jeg ynglekarene mine ganske fri for mere innredning.
[QUOTE=Kenbb]god filtrasjon og varme er viktig.QUOTE]

Hvor mye varme da, anbefaler du? Og kan ikke yngelen komme inn i filteret?XD


Sjekk i fiskebasen hvilken temperatur de aktuelle fiskene skal ha.
Man kan kjøpe eller lage yngelsikre filtre.
Hvis man bruker feks en sirkulasjonspumpe + svamp er man trygg. Noen bruker en strømpe foran filternnsuget, men dette går tett ganske fort.. er noens innvendinger.

Man får også kjøpt små filterpumper beregnet for yngelkar.
Jeg kjører ganske stor "produksjon" på guppy nå, og meste parten av yngel flytter jeg over i 54 liters akvarier som kom komplett med varme og pumpe. Pumpa har jeg lagt ett lite lag med svamp i innsuget slik at det skal være vanskelig å få komme inn i filteret.

Kjører med 1 sverdplante som er festet i en svamp (med en liten stein på) og 2-3 mm med sand.

Går ca 3 mnd i karet før de flyttes over i større kar.
Bytter ca 8 liter vann hver dag.

Føding lar jeg gå i hovedkarene, har laget til en plass som ser ut til å tiltrekke seg all yngel slik at det enkelt å fange dem.

For meg ser dette ut til å fungere veldig bra, de vokser og ser ut til å bli friske og raske gyppyer...

PS, dersom noen i stavanger område er på jakt etter noen spesielle guppyer så ta kontakt med en pm, har svært mange varianter etterhvert.





8liter vann hver dag, gitt! Det var mye! Er det fordi at de er veldig varsomme for vannverdiene??

8 L mye?
Det er jo knapt en vaskebøtte.
Hei
når fiskane mne får yngel så bytter eg helst minst 50% vann hver dag!

mvh

Glenn
Kanskje noen kan forklare meg hvorfor jeg må bytte mer enn 8 liter hver dag i et kar med under 50 liter i?

Karet er godt innkjørt, fiskene er små, mating er lite og vannbytte skjer alltid etter mat.
Ja, jeg synes det er mye...:P Jeg pleier å skifte en vaskebøtte en gang i uka!:p

Når jeg tenker på yngelkar, er det et kar på 20liter(minus eller pluss) eller noe slikt. Jeg har ikke plass til noe mer(eller penger).

54 liter er det Oddski bruker som yngelkar, det er det jeg bruker som selskapsakvarium!:P xD

Iseliin90
[QUOTE=Kenbb]god filtrasjon og varme er viktig.QUOTE] Hvor mye varme da, anbefaler du? Og kan ikke yngelen komme inn i filteret?XD


varmen kommer ann på fiskene du har, og man kan alltids lage en yngelsikker pumpe, men det er skrevet nok om det her allerede, så det gidder jeg ikke ta opp igjen
Iseliin90
Ja, jeg synes det er mye...:P Jeg pleier å skifte en vaskebøtte en gang i uka!:p Når jeg tenker på yngelkar, er det et kar på 20liter(minus eller pluss) eller noe slikt. Jeg har ikke plass til noe mer(eller penger). 54 liter er det Oddski bruker som yngelkar, det er det jeg bruker som selskapsakvarium!:P xD


Hvis man følger regelen om ca 30% en gang i uka er 10- 20 L passe i en 50L. Dvs 1 1/2 full bøtte, ofte fyller man den jo ikke til randen (kan skal jo klare å bære uten å skvulpe for mye) så jeg ville byttet ca 2 bøtter i en 50 L.

I en 20 L blir det selvsag ikke 2 bøtter, men en 1/2 ca.. det er litt spesielt med yngel.
Ofte fòrer man mye og får endel forurensing, derfor ofte vannbytter. Og hvis jeg ikke husker feil er det i allefall noen fisker som skiller ut noen hormoner i vannet.. rent vann øker vekster (kanskje jeg roter veldig her, i såfall retter sikkert noen på meg)

En 20L kan funke som yngelkar til mindre fisker, jeg hadde ikke nølt med å brukt det til guppy feks.

Forresten er jeg veldig for metoden oddski bruker, la hunnene føde i hovedkaret og heller plukke ut yngel derfra
Hm. Jeg må si jeg har forandret ganske mange av akvarie-vanene mine(de jeg har fått fra dyrebutikken...), og jeg mener selv at det har blitt til det bedre.

Jeg har alltid gjort sånn som Oddski, og det klarte jeg å tenke ut selv!
*stolt*
Jippi! Har endelig fått et 35liters akvarium jeg skal bruke til yngel. Gleder meg til alt er innkjørt og jeg kan sette de to små barna jeg har i et kar i 54liter'n allerede.. Er kjempelei av det lille karet som bare flyter rundt...

Jeg kom bare til å tenke på en ting jeg lurer på.

Når man skal flytte yngelen over i yngelkaret, skal man ta dem i pose slik man gjør fra dyrebutikken og ta det sakte og sikkert?! Eller kan jeg bare ta de rett oppi karet? Fordi i 54-literen har jeg jo et vann som passer til tetra, Endlersguppy og platy. Men i 35litern skal jeg jo bare ha vannverdier som gjør at yngelen vokser, blir store og sterke. Kan jeg f.eks ha en hardhet på 12 i 54literen og 14 i yngekaret? Vil det være for stor forskjell for dem?

Håper på svar=)
Har ett 100liters yngelkar med både guppy, platy og seilfinnemolly i. har ikke noe mer innredning enn en liten hule til mallene som går og rydder opp der. skifter ikke mer enn rundt 10-20liter vann ca 3 ganger i uka. fungerer helt fint for meg. og ja, jeg har tredd en strømpe over pumpa så de ikke går i den og har ikke gått tett enda...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap