Glassfiber og resin - giftig?

Jeg bare lurer på om jeg kan bruke resin til å forsegle isoporbakgrunnen istedet for det mapcoat greiene?

Man lager jo flasker, bøtter etc i glassfiberstrie penslet med resin, så jeg skulle tro den ikke er giftig?

Bygger en del bilstereo montasjer med glassfiber, så det er MYE lettere for meg å få tak i en det mapcoat greiene...
Tror nesten du får fortelle litt mer før man kan svare.
Hvem produserer "resin", og har dette ett mer avansert navn enn dette?
Har du noe teknisk datablad tilgjengelig?
Dersom resin er stoffet som jeg kjenner fra min tid som modell bygger så ville jeg vært svært betenkt med å ha dette i vann...

Husker ikke hvilken produsent det var som laget modeller i resin, men det sto at vi skulle bruke maske dersom vi pusset eller saget i stoffet....

Stoffet jeg tenker på er ganske lyst i fargen og blir hardt som stål når det tørker.
oddski
Dersom resin er stoffet som jeg kjenner fra min tid som modell bygger så ville jeg vært svært betenkt med å ha dette i vann... Husker ikke hvilken produsent det var som laget modeller i resin, men det sto at vi skulle bruke maske dersom vi pusset eller saget i stoffet.... Stoffet jeg tenker på er ganske lyst i fargen og blir hardt som stål når det tørker.

Jo du tenker nok på det samme som meg.

Resin er det engelske navnet for polyester.
Jeg sjekket ut HMS bladet, og det står at man skal holde det unna drikkevann, dyrefor etc.

Det skjønner jeg egentlig ikke, for man lage jo båter av glassfiber påsmurt resin/polyester, og de brukes jo på vann?!

I tillegg lages jo også dykkeflakser av glassfiber eller karbon, og der bruker man også polyester som "lim" mellom fiberene...

Uansett slår jeg fra meg denne ideen, men er det virkelig bare dette mapcoat som man kan bruke.
Virker veldig tungvindt, og det må da finnes en lettere måte?
The Beginner
Det skjønner jeg egentlig ikke, for man lage jo båter av glassfiber påsmurt resin/polyester, og de brukes jo på vann?!
At en ting tåler vann, betyr jo ikke nødvendigvis at det som lever i vannet er spesielt tilfreds med dette
I ett akvarie er det ett lite volum med vann i forhold til den giften som evt skilles ut, sammenlingen med store bøljan blå

The Beginner
men er det virkelig bare dette mapcoat som man kan bruke. Virker veldig tungvindt, og det må da finnes en lettere måte?
Det finnes en god del drikkevannsgodkjente typer av epoxy. Jeg verken har, eller kommer til å ha den fullstendige oversikten
Anbefaler det produktet som er lettest å få tak i, og som er garantert både trygt å bruke, og som er lett å jobbe med.
Enkelte epoxyer flasser til og med av, så det er etter min mening lurt å høre på de som faktisk har bruk ett produkt med suksess

Syntes ikke det er vanskeligere å gå på f.eks byggkjøp enn andre butikker. Penger må jeg ut med uansett hvor jeg handler
Om du går inn på produsentsiden (rescon), finner du oversikt over alle deres forhandlere her i landet.

Resin er det engelske navnet for polyester.
Jeg sjekket ut HMS bladet, og det står at man skal holde det unna drikkevann, dyrefor etc.

I tillegg lages jo også dykkeflakser av glassfiber eller karbon, og der bruker man også polyester som "lim" mellom fiberene...

Uansett slår jeg fra meg denne ideen, men er det virkelig bare dette mapcoat som man kan bruke.
Virker veldig tungvindt, og det må da finnes en lettere måte?

Du kan godt lage kar av glassfiber og polyester. Men det må overflate behandles med toppcote. Det er det alle båter behandlet med. Rein Polyester tåler ikke vann. Toppcote er det som gir båter den blanke overflaten. Og det tåler vann/saltvann. Jeg har byggd kar med denne metoden, og det fungerer. Men jeg ville ha brukt epoxy til slutt.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap