Døden nær av kuldesjokk!

Når jeg bytter vann i 85-literen har jeg 10 liter lunkent vann og 10 liter "kaldt".
Dette pleier å virke positivt på paleatusene som virkelig starter egglegging etter vannbytte (de er ikke like ivrige om temperaturen er "høy", så det er ikke på grunn av ekkelt vann, altså).

I går skjedde det noe som ikke burde skje, og jeg vet ikke hvorfor.
Jeg kjente ikke på det kalde vannet før jeg begynte å putte det i.
Vannet går oppi med hevertmetoden, og det pleier å gå pent og pyntelig for seg.
Plutselig så jeg en platy som vred seg som besatt.
Klødde seg på bunnen og var virkelig elendig.
Så begynte kardinaltetraene å drysse.
5 stykker lå med buken opp og uten rødfarge.
Jeg ble hysterisk og stakk hånda ned. ISKALDT!

Først viftet jeg de dårlige fiskene bort mot varmekolba, og så fløy jeg ned og brukte varmtvannstanken. 10 liter med vann varmt som til varm håndvask, og begynte å legge i akvariet.
Platyen lå og klemmet finnene, og to kardinaler var ikke helt i vater.
Jeg rusket litt til i kardinalene, og de begynte å få fargen tilbake og svømte normalt.
Og jeg pustet.

Ett eneste platyyngel måtte bøte med livet. Det var ca 5 mm, og hadde vel vært midt i kuldedumpa.

Jeg har i alle fall lært, og er usannsynlig glad for at det ikke gikk verre.
(At blåguramien min hoppet ut av akvariet nede natta før var ille, og jeg trengte ikke flere døde nå).
AKR
Når jeg bytter vann i 85-literen har jeg 10 liter lunkent vann og 10 liter "kaldt". Dette pleier å virke positivt på paleatusene som virkelig starter egglegging etter vannbytte (de er ikke like ivrige om temperaturen er "høy", så det er ikke på grunn av ekkelt vann, altså). I går skjedde det noe som ikke burde skje, og jeg vet ikke hvorfor. Jeg kjente ikke på det kalde vannet før jeg begynte å putte det i. Vannet går oppi med hevertmetoden, og det pleier å gå pent og pyntelig for seg. Plutselig så jeg en platy som vred seg som besatt. Klødde seg på bunnen og var virkelig elendig. Så begynte kardinaltetraene å drysse. 5 stykker lå med buken opp og uten rødfarge. Jeg ble hysterisk og stakk hånda ned. ISKALDT! Først viftet jeg de dårlige fiskene bort mot varmekolba, og så fløy jeg ned og brukte varmtvannstanken. 10 liter med vann varmt som til varm håndvask, og begynte å legge i akvariet. Platyen lå og klemmet finnene, og to kardinaler var ikke helt i vater. Jeg rusket litt til i kardinalene, og de begynte å få fargen tilbake og svømte normalt. Du Og jeg pustet. Ett eneste platyyngel måtte bøte med livet. Det var ca 5 mm, og hadde vel vært midt i kuldedumpa. Jeg har i alle fall lært, og er usannsynlig glad for at det ikke gikk verre. (At blåguramien min hoppet ut av akvariet nede natta før var ille, og jeg trengte ikke flere døde nå).

Uff.. sånt er kjipt! "Men man lærer så lenge man lever" :sier man

Hvor mye vann skiftet du? Dersom du skiftet 2 bøtter a 10 liter, så får jeg ikke til å stemme at vannet skal bli ISKALDT. Du har skiftet 23,5% og det burde vel ikke bli Iskaldt, ved å bare skifte sånn ca. 1/4 vann.
Dersom en rekner at du skiftet 20 liter vann som holder 5 grader, så får en en verdi på 100.
Siden du har igjen 65 liter i akvariet som holder ca. 26 grader (Rekner med du har denne temperaturen i akvariet ditt), vil resterende vann ha en verdi på 1690.

Så tek man (1690 + 100) / 85 = 21,05 grader.

Det skulle ligget på 21,05 grader dersom du fylte 2 bøtter med 5 grader kaldt vann som er totalt 20 liter på de 2 bøttene.

Men har du skiftet mer, så er det klart at temperaturen synker en del mer!
Temperaturen hadde sunket bare i det spesifikke området. Virket nesten som om det isolerte seg der i en egen liten kuldeboble.
Det undrer meg at det skulle være så ekstremt, for jeg har gjort det helt likt før, uten samme konsekvens.

Jeg kommer i alle fall til å være mer forsiktig med kaldt vann, og for eksempel bruke hevert på det kalde samtidig som jeg bruker litermål på det varme.
vis det kalde vannet samlet seg i en del av akvariumet, ja da har du altfor dårlig strømning i vannet ditt.

Jeg selv bytter 100 L vann i diskustanken min på 660 L(med iskaldt spring vann), og da ramler tempen fra 29 grader til ca 25-26 grader og det er null problem.

Man må ha bra strømninger i vannet slik at det kalde blandes med resten så fort som fy....Da er det ikke noe problem.
Jeg skrur av pumpa når jeg bytter vann, jeg - slik at den ikke står og går tørr og varm.
Selvsagt er det ikke strømninger i vannet uten pumpe.

Du får spre vannet bedre neste gang
Kan du senke pumpa slik at den ikke går tør? Da slipper du å stoppe den (ser at noen glemmer å sette i kontakten etter vannbytte også).

Og kanske du kan: I stedet for å skru av varmekolben for å unngå at den "tørkoker" så kan du sette den på skrå mens du fyller, eller la kaldvannet fra slangen renne direkte på varmekolben.

ja der ser du hvor "lurt"det er å skru av pumpen når du bytter vannet.

og hvordan i "helv" skulle jeg vite at du skrudde av pumpen når du byttet vann?? Ikke særlig lurt ihvertfall(å skru av pumpen).
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap