- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hvilket testsett for å sjekke vannverdier bør brukes?
Hvilket testsett for å sjekke vannverdier bør brukes?
Postet 11.01.08 kl 21:32
Postet 11.01.08 kl 22:00
Postet 11.01.08 kl 22:16
Postet 11.01.08 kl 22:34
JoakimJeg har Tetra Laborett som inkl ph, gh, kh og no2. Er forsåvidt brukbart fornøyd med de, men jeg syntes at ph og nitritt -testene er litt unøyaktige. Litt store hopp mellom verdiene. Her tror jeg jbl er bedre, så når jeg går tom for ph og no2 kommer jeg personlig til å kjøpe jbl-tester.
Jeg har prøvd både Tetra og JBL sine tester, men det er svært liten forskjell. "Smaken er som baken" sier man, så det er vel egentlig opp til hver enkelt hvilket merket en kjøper, men som sagt jeg personlig har ikke oppdaget så veldig store forskjeller mellom Tetra og JBL.
Postet 11.01.08 kl 22:39
Postet 11.01.08 kl 22:58
SnehvitSå da lønner det seg kanskje å kjøpe Tetra Laborett med de fem viktigste testene da? For hvis det ikke er stor forkjell mellom JBL og Tetra er det jo greit med en koffert hvor alt ligger samlet... Så blir det ikke så mye rot i akvarieskapet mitt! ;)
Det er liten prisforskjell opp til den "komplette kofferten" med tester fra Tetra, så du får vurdere hva du ønsker å bruke av penger.
Postet 11.01.08 kl 23:02
Postet 11.01.08 kl 23:41
SnehvitHvis det er den komplette kofferten som anbefales, så er det jo like greit å gå for den! Enn å måtte supplere senere... Jeg er nybegynner og hører på råd fra kloke hoder! ;)
Her er den komplette kofferten.
Denne er nesten dobbel så dyr som den "simpleste", og du får da det du trenger av tester + litt ekstra.
Postet 11.01.08 kl 23:48
Er det ikke sånn at tetra sin NO2 test ikke engang har mulighet til å vise verdier mellom 0 og massedød? Synes det er unødvendig å anbefale noen til å punge ut i dyre dommer for tester man aldri bruker uansett. Hva skal man med en KH test , begynner man med CO2 er det vel bare å kjøpe inn en om man trenger. Leste en tråd her der noen hadde regnet på priser på disse test settene , de var faktisk dyrere enn løse tester om du ikke regnet inn den kofferten + alt det andre ubrukelige du får med..
Postet 12.01.08 kl 00:07
Postet 12.01.08 kl 00:13
Postet 12.01.08 kl 10:35
Vann tester er viktig i starten av en akvarium karriere.
Jeg bruker SERA sine teste-et lite test sett med: PH, NO2, NO3, GH og KH.
Noe mere enn det kommer du aldri til åfå brukt for(min mening da).
Husker ikke sist jeg testet vannet-etter hvert som du blir mere dreven innen akvarist hobbyen, så ser du at noe er galt-og da kan det være lurt og teste.
Men jeg hadde ikke "orkett"å bruke masse penger på en slik test koffert-du kommer til å kaste meste parten-får de går ut på dato etter noen år-og mange av testene du får med i en slik test koffert er totalt uintressange for oss normale akvarister.
Kjøper du de 5 testene som jeg har nevt så har du mere enn nok test utstyr.
tror jeg betalte under 200,- for SERA sin lille test"koffert" og den har jeg nå hatt i flere år.
Men har du ubegrenset med penger og liker å leke kjemiker hverdag, ja da bør du kjøpe en kjempe test koffert-da får du uhvertfall med de aller fleste testene. Og mange av de er som sagt totalt uintressangt å vite verdien på.
Kjugde litt jeg-no3 testen følger ikke med i sera sin lille test pakke, så den kjøpt jeg utenom.
Jeg bruker SERA sine teste-et lite test sett med: PH, NO2, NO3, GH og KH.
Noe mere enn det kommer du aldri til åfå brukt for(min mening da).
Husker ikke sist jeg testet vannet-etter hvert som du blir mere dreven innen akvarist hobbyen, så ser du at noe er galt-og da kan det være lurt og teste.
Men jeg hadde ikke "orkett"å bruke masse penger på en slik test koffert-du kommer til å kaste meste parten-får de går ut på dato etter noen år-og mange av testene du får med i en slik test koffert er totalt uintressange for oss normale akvarister.
Kjøper du de 5 testene som jeg har nevt så har du mere enn nok test utstyr.
tror jeg betalte under 200,- for SERA sin lille test"koffert" og den har jeg nå hatt i flere år.
Men har du ubegrenset med penger og liker å leke kjemiker hverdag, ja da bør du kjøpe en kjempe test koffert-da får du uhvertfall med de aller fleste testene. Og mange av de er som sagt totalt uintressangt å vite verdien på.
Kjugde litt jeg-no3 testen følger ikke med i sera sin lille test pakke, så den kjøpt jeg utenom.
Postet 12.01.08 kl 12:17
Endret: 12.01.08 kl 12:24
Har sjekket litt angående disse testkoffertene.
JBL har jo en flott og stor en.
Men når jeg sammenligner kjøp av enkle sett og alt samlet i denne kofferten, så faller faktisk prisen rimeligere ut ved kjøp av alle testene separat. (Noen av testene er det dobbelt av i kofferten. pH, GH, KH).
Ikke mer enn en femtilapp, men jeg trodde det skulle være "omvendt". Kjøp i kvantum osv.
Ikke alle testene i kofferten er så veldig viktige, men det er en annen diskusjon.
Ja, det ser finere ut med en koffert, blir mere ryddig, men men...
JBL har jo en flott og stor en.
Men når jeg sammenligner kjøp av enkle sett og alt samlet i denne kofferten, så faller faktisk prisen rimeligere ut ved kjøp av alle testene separat. (Noen av testene er det dobbelt av i kofferten. pH, GH, KH).
Ikke mer enn en femtilapp, men jeg trodde det skulle være "omvendt". Kjøp i kvantum osv.
Ikke alle testene i kofferten er så veldig viktige, men det er en annen diskusjon.
Ja, det ser finere ut med en koffert, blir mere ryddig, men men...
Postet 12.01.08 kl 12:46
Endret: 12.01.08 kl 12:51
Postet 12.01.08 kl 12:48
Postet 12.01.08 kl 14:25
Postet 12.01.08 kl 18:22
Jeg har testa de fleste testene til både Tetra og JBL, og jeg foretrekker helt klart JBL.
Tettere mellom hvert målbart nivå, billigere i bruk, og det følger med bedre ut styr (glass som kan renses, målestpøyte og holdere til glassene).
Her er forøvrig en tråd som tar for seg det samme, der jeg har utdypet litt både om hvilke tester som lønner seg og annet nyttig.
For min del er det totalt uaktuelt å kjøpe en koffert, når de løse tester er billigere. Koffert, det kan jeg tenke, og da er jeg tilfreds (med tenkinga i alle fall)
Tettere mellom hvert målbart nivå, billigere i bruk, og det følger med bedre ut styr (glass som kan renses, målestpøyte og holdere til glassene).
Her er forøvrig en tråd som tar for seg det samme, der jeg har utdypet litt både om hvilke tester som lønner seg og annet nyttig.
For min del er det totalt uaktuelt å kjøpe en koffert, når de løse tester er billigere. Koffert, det kan jeg tenke, og da er jeg tilfreds (med tenkinga i alle fall)
Postet 12.01.08 kl 18:28
Postet 12.01.08 kl 18:30