Krabbekar

Heisann. Jeg skal snart kjøpe meg ett hjørneakvarium på litt over 40liter.
Har lenge tenkt på å ha rød mangrovekrabbe, men har ikke hatt plass. Går det an å ha det som på tegningen jeg har laget?:
[External Image]
Planten over vann er en sumpplante; Dracaena Sanderiana, og den under vann er en javabregne(siden jeg har lest at krabber ikke pleier å spise det) som jeg skal feste på rota. Skal gjemme kolben bedre bak rota seff
Den grå platen er skifer.
Inaktiv bruker
Dette var råstilig.

Et lite tips:
Ha kun en krabbe i et så lite kar.
Jeg har to krabber sammen i en 33 liter (1 hoe og 1 hanne).
Det er andre gangen nå at hoa går med bare ei klo og fire foter.
Hannen terroriserer henne. De vokser ut igjen men det er veldig synd på henne.
Takk Skal bare ha en krabbe ja. Kanskje en eller to eplesnegler.

Men går det an å ha noen fisker eller f.eks indisk kloreke sammen med den?
Dette ser veldig spennende ut!

Siden dette kun er et 40-liters akvarium og det ikke en gang vil være halvfullt med vann så blir det ganske lite vann totalt. Krabber er grisete skapninger som krever regelmessige vannbytter og grundig rengjøring.
Ofte gjør de fra seg på land, og gjerne på en fast plass. Klarer du å få dem til å foretrekke en liten, flat stein som toalett er det enkelt å ta denne ut og skylle den flere ganger i uken.

Rød mangrovekrabbe foretrekker også litt kjøligere vann - helst under 23 grader. I og med at du skal ha en innvendig pumpe her så vil den bidra til at temperaturen øker og du vil garantert ikke ha bruk for varmekolben med mindre karet skal stå i en kall kjeller e.l.

Sandbakken på høyre side der vil nok falle ned og flate ut veldig fort, men ellers ser oppsettet spennende ut! Håper vi får actionbilder av dette karet etterhvert!
Har tenkt å ha mere vann da, 20-25 liter tenker jeg, det var bare en enkel tegning... I det rommet er det ca 22 om dagen og 18-19 om natten... Går det greit eller blir må jeg bruke kolbe? Kan jeg ha to indisk kloreke sammen med den eller?
Jeg hadde ikke brukt kolbe, men du må ha et heldekkende og tett armatur slik at luftfuktigheten i akvariet blir høy nok. Krabbene tilbringer gjerne mer tid på land enn i vannet.

Jeg har holdt både ancistrus, pygmé corydoras, kuhliiål og dvergkulefisk (ikke alle samtidig, selvsagt) sammen med krabbene uten problemer. Kloreker går sikkert også bra.
Jeg har også holdt en hann med to hunner, noe som også fungerte fint når det var nok gjemmesteder i akvariet.
Jeg vil enten ha en hann og to hunn indiske kloreker eller 5 pygmepansermaller.

Men jeg har ikke heldekkende lysarmatur. Bare dekkglass... bør jeg ha kolbe da? har en kolbe jeg fikk til jul som passer til akvarier på ca 20 liter som jeg kan bruke hvis jeg må.
Det hjelper ikke med kolbe hvis ikke du har heldekkende armatur eller dekkglass. Kolba er jo nede i vannet.
Men dekkglass fungerer fint det også, altså - mtp luftfuktighet. Det du må passe på med dekkglass er at du tetter åpningene! Krabbene klatrer og rømmer ut av de mest utenkelige plasser. Jeg har flere ganger hatt krabber på rømmen... De er spesielt flinke til å klatre opp ledningen til pumpa, som gjerne går rett ut gjennom hjørnet i dekkglasset. Her må du tette så godt at bare ledningen går igjennom. Samtidig må det selvfølgelig ikke forsegles helt, slik at det blir lufttett oppi der.
Klorekene blir krabbemat.
Det var dumt... Hvilke reker kan jeg ha da? Ingen?
Jeg lurte på en ting, går det ann å ha krabber sammen med fisker!
Tror man kan ha noen fisker som ikke er for rolig. Så maller gårnok ikke an. Kanskje pansermaller.
hva med khulli år, scalarer og sommerfuglciklider???
Vet ikke med kulhii men de andre skal jo ha en del liter og hvis man har kramme må man jo ha landdel som vil ta ganske mange liter.
Ok. Scalarene min skal bort uansett så.
Men tror jeg venter litt med krabber kanskje, lese litt mer om de å finne ut mere hvordan de skal ha det før jeg begynner med de...
Men takk for tipsene
Jeg har lagt denne ideen på hylla, men andre må gjerne kopiere ideen min
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap