Coryene mine spiser ikke

Kjøpte 3 Astropersonatus for 1 drøy uke siden men får de ikke til å spise.

Har prøvd Tetra Algae Wafers, Tetramin, Tetra Tabimin, Tetra daphnier, Tetra artemia, Tetra røde mygglarver, Jbl Novotab og Wardly shrimp pellets!

Har bestilt Tubifex og Jbl Tabis hvis de ikke tar dette begynner jeg og lure.

De svømmer rundt og roter i sanden og langs bladene, så noe får de nok i seg men har enda ikke sett de spise noe av de jeg gir dem. Ender alltid med at ancistrusen kommer og tar maten.

De er ikke sky i det hele tatt. Har prøvd det meste; gitt for dagtid, kveldstid, natttid, lagt foret "oppå" dem +++, men de rører det ikke..

Nen tips til hva jeg kan gjøre for og få de til å spise maten?

PS: Er klar over at det er en veldig liten gruppe, men var bare 3 igjen. Jeg skulle ha 15.. Jobber med å få tak i flere men ser ut til at det kan gå noen uker før jeg får til det..
Prøv røde, frosne mygglarver
Det er alltid en hit, og det første jeg gir viltfangede fisk hjemme hos meg.
Slenger meg på denne tråden for jeg har et spm. ang. frosne mygglarver.
Denger du den frosne terningen rett i akvariet, og lar den tine opp der. Eller bør den tines i en kopp med vann og så has i akvariet ferdig opptinet?
Etter hva jeg har lest tidligere er jeg nesten helt sikker på at mona har mygglarvene i en plastkopp og lar de tine der

Mange tømmer ut "slammet" som blir igjen etter at de har tinet, men er visst noe næringstoffer i dette også, dog det forurenser en del..
JBL Diskus granulat var det som skulle til for og venne de til tørrfor Nå tar de det alt jeg forer med. Er det skadelig og gi dette foret ofte til corydoras?
Kan ikke tenke meg at dette er skadelig.
Jeg forer bl.a. med Tetra Discus granulat. Coryene mine får dette ofte.
De som går sammen med discus får det hver dag.
Coryen blir fin og "rund", men det synes jeg er greit
Discusfôr går fint til coryer, så lenge man ikke overdriver. Det er tross alt ganske kraftig kost. Jeg bruker faktisk også discusgranulat i oppfôring av coryyngel (kraftig smuldret opp, selvsagt), i tillegg til nyklekt artemia og et spesialfôr for yngel (fra Tropefisk - jeg vant det på en utlodning ). Og småttisene elsker det. Jeg har også testet mitt eget hjemmelagde discusfôr til coryene, og selv det falt i smak (noe jeg er lykkelig for - det er mye sunt i det fôret)

Jeg må innrømme at jeg ikke tiner opp mygglarver før jeg gir dem til coryene. Det er mye lettere å unngå kontakt med mygglarvene, hvis jeg forholder meg til dem i frossen form (røde mygglarver skal være hysterisk allergiframkallende, og jeg har ikke lyst til å utvikle allergi mot det!). Jeg brekker opp de frosne mygglarvene i ruter mens de ligger i posen, og plukker dem ut med en fôringspinsett. Dermed slipper jeg totalt hudkontakt med myggisene. Når de frosne rutene havner i vannet, så flyter de. Men etterhvert som de tiner, vil mygglarvene synke. Dermed er mygglarvene temmelig godt tint innen de når coryene som befinner seg på bunnen. I forhold til kulefiskene, derimot, blir det en annen sak. Kulefisk tåler ikke mat som er frossen, så da må myggisene tines først. Jeg hater det like intenst hver gang (lukter guffent gjør det også), så det blir ikke alt for ofte at det blir mygglarver på dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap