Hissig guppyhanner og eventuell flytting av gravid jente

Som sikkert en del kanskje har fått med seg nå har jeg for det meste guppy i det ene karet mitt. Og de går supert sammen, men to av gutta er hissige! De er de to nyeste i karet og jager alltid etter både guppyene og de 3 platyene jeg har. Og de jager for det meste sammen, altså 2 mot 1. De ble kjøpt i et kar hvor det kun var 5-6 fisker og der jagde de også hele tiden men regnet ikke med det ville være et problem. Men det ser ikke helt bra ut nå...

Noen som vet hva grunnen kan være og om det er noe å gjøre med det? Er det sannsynlig at de vil tygge på haler også?

Et annet spørsmål er min gravide guppy jente. Jeg vurderer å flytte henne i et mindre kar for å føde, for så å ta henne ut igjen etter fødselen. Men det er stor temperatur forskjell her.. Der hun er nå er det 26 grader og i det lille er det 19-20 grader. Det er også en kampfisk i dette karet som i så fall må flyttes, men jeg har ikke flere akvarier.. Jeg vet kampfisk kan leve i alt selv om de ikke trives veldig godt, men hva skulle det i så fall være for at han skal ha nok plass og nok kriterier er oppfylt i forhold til vannkvalitet? Og hvor lenge kan jeg forvente at han måtte gått der før ungene kan flyttes og han kan flytte tilbake til karet sitt? Eller skal jeg bare la henne føde der hun er og håpe noen overlever?
Jeg ville latt henne være i karet. Sørger du for nok planter, og da spesielt flyteplanter, så vil alltids noen yngel vokse opp. Guppyer føder jo unger en gang i måneden så selv om noen blir spist opp får du snart mer enn nok av dem

Her står det mye om guppy.
Takk for svar. Har lest det meste jeg har funnet på netter om guppy, men synes likevel det er greit å spørre for å være på den sikre siden Og jeg vet de kommer ofte, men dette er første gangen så vil være helt sikker på at jeg gjør det riktig :P Har masse planter og flyteplanter samt noe mose de kan gjemme seg i, men vet det er mange som flytter dem.
Nå har jenta fått ungene, endelig har foreløpig bare sett 2-3 stykker og aner ikke om det er flere rundt omkring eller om de har blitt spist. Jeg vet at guppyer kan spise yngelen og det er sikkert flere av fiskene mine som muligens gjør det og.

Nå er jeg bare spent på om noen overlever.. Håper i alle fall at 1 eller 2 klarer å vokse opp siden det er første gangen guppyen min yngler.

Edit: Etter en nøye kikk på hva som foregår i akvariet og leting etter unger har jeg stygg følelse av at hoplosternumene mine leter etter ungene, mao har dem mest sannsynlig spist de fleste allerede
Guppyyngel gjemmer seg helst blant plantene i overflaten. Hoplosternumene holder seg vel helst ved bunnen. Er de oppe i overflaten og leter også? Hvis ikke vil jeg tro yngel kan stikke seg vekk der. Så sant det er noen planter der å gjemme seg blant, selvfølgelig
Det var 5 små som hadde blitt sugd inn i filterpumpa, så de 5 er i alle fall i live. Foreløpig.. Men måtte jo skru av denne pumpa da, så nå har jeg bare en Eheim Aquaball basert på 60 liter som står og går. Den som nå er skrudd av er en Eheim 2010. Denne gir veldig mye bevegelse i vannet noe det virker som de voksne fiskene trives med? Det skal ifølge hva som står på nett være mulig å skru ned effekten på denne men jeg har i alle fall ikke funnet noe hvor dette er mulig. Så uansett vil jeg holde dette avslått foreløpig i alle fall, til yngelen blir større. Men da har jeg egentlig ikke stor nok pumpe i karet..

Forslag? Hva slags pumpe burde jeg bruke når jeg har guppy som yngler for at yngelen ikke skal bli sugd inn? Og er det trygt for fisken å holde den store pumpa avskrudd en stund?
Hva med å tre en nylonstrømpe over nederste del av pumpa der innsuget er? Fest den med et strikk eller noe. En passende stor del altså, ikke hele strømpa

I og med at du allerede har hatt pumpa avslått en stund så kan du få problem med økt nitritt, så det kan være greit å teste for det en stund fremover. Nå har du riktignok en pumpe til så det er ikke sikkert det blir så ille.

Lykke til med småtassene ihvertfall
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap