Nytt lysrør til akvariet, men hvilket?

Hvordan vet jeg hva slags lysrør jeg trenger til akvariet mitt ? Er det sånn spesialrør, som MÅ kjøpes på butikken?
Det som er best egnet til akvariebruk er selfølgelig akvarie-lysrør Hva slags rør du trenger avhenger av hva du skal ha i karet. F. eks: plantekar, sortvannsbiotop osv osv..

Du må også finne ut lengden og wattstyrken på røret/rørene du trenger.

Fredrik
hm, men det er det jeg ikke vet, hva slags wattstyrke jeg trenger... Kan jeg bare ta med meg det røret jeg allerede har å få de til å finne et lignende ?
La-sparky
hm, men det er det jeg ikke vet, hva slags wattstyrke jeg trenger... Kan jeg bare ta med meg det røret jeg allerede har å få de til å finne et lignende ?:)

Det kan du. Eller du kan måle lengden på det siden forskjellige watt har forskjellig lengde. Har du forresten sett nøye på røret? Det skal stå på selve røret hvor mange watt det er på.
Tror det står 15 watt 6500 K , det var sånn rustting over det første tallet, tror det var et 1-tall , men det kan ha vært et 7 - tall, for syntes at 15 watt hørtes litt lite ut..
15 w er ca 45 cm lang. 75 w er det neppe
Det er nok 15 watt ja. 6500K står for fargespekteret på lyset. (Kelvin) Jo høyere jo blåere/hvitere. F.eks i saltvann skal det jo være litt blått lys. Da ligger kelvinen på 15.000-20.000.
åja, takk for svar begge to
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Nicklas Iversen
Reklame for plussmedlemskap