Varmekabler

Inaktiv bruker
Jeg sitter nå å skal bestille varmekabler til mitt 340liters akvarium. Jag har ingen erfaring med varmekabler så jeg har et sprøsmål.

Bør jeg gå for den varmekablen som er beregnet for 500liter eller den som er bergnet for 250liter?

Hvordan monterer man varmekablene i akvariet?

Skal de stå på hele tiden?
Det soleklart beste er å kjøpe den på 500 Watt, og feste denne med akvariesilikon (eventuelle sugekopper som medfølger kaster du!).

Du får med dette veldig bra varmefordeling. Tiden varmekabelen skal være på styrer du med en timer. Dette er litt kronglete å finne ut av, men for en akvarist er det intet offer!
Inaktiv bruker
Takk for svar
Har en vag mistanke om at Terje mente 500L, ikke 500W En halv kilowatt med varme, det hadde blitt litt voldsomt
Men ellers er jeg helt enig med Terje!
Korrekt mistanke, Frank!
Noen som har en formening om man kan kjøpe varmekabler fra en elektriker ?
Bengt Fossli
Noen som har en formening om man kan kjøpe varmekabler fra en elektriker ?

Det bør kunne finnes kabler som tåler vann også i deres sortiment. Det som kanskje er vanskeligere å få tak i, er kabler som har tilstrekkelig lang kald del, som skal ut av karet.

I borettslaget jeg bor, snakket vi om å få satt opp vannmåler på inntaket av drikkevann for en del år siden, og hadde da måttet legge ut varmekabel inni røret, for å hindre frysing av røret.
Er ikke helt inne på hvordan rørleggeren mente dette skulle gjøres, men det ville vært snakk om ett strekk på ca 50 meter.

Du kan jo høre med en elektrikker eller rørlegger om de har noe som er passende?
Jeg har en slik kabel fra brønnen og ned til hytta, men den var fryktelig stiv. Tror det skal bli vannskelig og få den lagt tett nok. Uansett, jeg bestilte meg en 80w fra webzoo.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap