Corydoras trilineatus - samboere og bunnsubstrat

Hei:p

Har hatt et 63-liters akvarium i ca. 2,5 år nå. Artssammensetningen har variert mye gjennom denne tiden, men nå har jeg bestemt meg for å gjøre noen endringer med hensyn på dette.

De to eldste beboerne i karet er 2 stk Cor. Tril. Jeg har tenkt å ominnrede karet slik at det er mer vennlig for denne arten, jeg skal også kjøpe 4-5 til av denne arten, da de sårt trenger noen lekekamerater. Jeg ser at Mona O, som må ses på som en slags Cory-ekspert her på Akvaforum, sverger til Rådasand som bunnsubstrat. Jeg hadde en tanke om å bruke biltema blåsesand. (Uansett blir det en overgang for de to som ikke har sett annet enn engelsk elvegrus i 2,5 år :s).

- Vil blåsesand fungere bra som bunnsubstrat? Evt hvilken korsntørrelse er best?


Når det gjelder bofeller, flyttet det inn to honninggurami for halvannet år siden, som jeg med tiden har blitt meget glad i. Kunne godt tenke meg å utvide bestanden til totalt 5-7 stk og kjøre bare disse to artene i karet. Jeg vet at disse ikke hører sammen, geografisk sett, men begge er rolige fisker, som jeg tror vil fungere godt sammen.

- Hva tenker dere om denne sammensetningen av fisk?

Hvis det blir slik, må jeg se hvordan dette går med tanke på algevekst. Kommer til å kjøre hurtigvoksende planter, ihvertfall i starten. Tenker Hygrophila difformis, selv om jeg har bannet mye over dette ugresset tidligere. Men jeg må vel kanskje ha noe som tar alger også? Tror ikke jeg vil ha ancistrus i dette karet. Vurderer Ottoer, men disse er omtalt som gruppefisk, og hvis jeg skal ha 5-6 av disse også, blir det alt for mange individer i karet (?). Tenker også på eplesnegler, men vet ikke helt om de er like effektive. De trives kanskje også dårlig med så finkornet sand?

- Hvilke råd har dere med tanke på algespisende organismer i karet?

Har prøvd meg på å lage en bakgrunn til karet, som jeg skal installere i løpet av dagen. Isopor med skifer og sand. Kommer også til å silikonere fast en "einegren" på bakgrunnen. Har en ide om at honningguramiene kan leke seg i denne ? Bakgrunne er så som så. Har aldri gjort slikt før, og har like mye estetisk sans som en skiftnøkkel. Kommer også til å legge opp en liten steinrøys og en rot på bunnen.

Håper på svar med gode råd
Hei.
Blåsesand er helt suverent til corydoras, så dette vil bli bra. Mine står stort sett på hodet og graver i den.

Honninggurami er rolige fisk, men de vil nok spise opp både yngel og egg når de får sjansen.

Når det kommer til algekontroll er det vel 3 algespisere jeg ville vurdert: otto, eplesneiler og reker.
Plussmedlem
Hvis du føler for å ha disse fiskene sammen, så gjør du selvfølgelig det
Skulle vel ikke bli noe "krasj" med hensyn til vannverdier. Og ikke kommer de til å plage hverandre heller. Det har du jo funnet ut selv

Jeg har en del cory selv, men jeg foretrekker rådasand. (Har biltema også, men synes det blir lett grums i dette karet p.g.a. all "rotinga" til bunnfisken. Men så er det også god sirkulasjon i dette karet. Det medfører jo til at "flyvesanda" ikke legger seg så fort igjen.) Men hvis du spør cory'en, så synes den sikkert at biltemasanda er best. For da kan den grave snuta si lengre ned i substratet
Gå for den største kornstørrelsen (0,2 - 1 mm). Husker ikke hva jeg kjøpte for lenge siden, men skulle ikke forundre meg om det var en mindre størrelse - og derfor at jeg har problemer med at den virvler så lett opp.

Otto'er er nok bedre algespisere enn eplesnegler. Kan ikke se at det er noe problem med eplesnegler i finkornet sand. Har selv to snegler som algespisere i et mindre kar med en leksgruppe cory.
Ser at honninggurami blir 7 cm. Da blir det vel i det meste laget med 7 av disse også, tror jeg. 63 liter er jo ikke så mye.
Kommer jo litt an på filteret ditt også. Utvendig eller innvendig etc.
Takker for svar
Ja, ser det står at honningguramiene blir 7cm. Mine er antagelig i overkant av 4cm, kan ikke se at de har vokst nevneverdig i den tiden jeg har hatt dem. Tror de har residert her i ca 1,5 år. Blir de så store som fiskebasen sier?
Plussmedlem
Trodde egentlig ikke det.
Har lest at voksen størrelse faktisk kan variere mellom 4 - 8 cm. Dine er sikkert i den nederste delen av skalaen.
63 liter er jo ikke egentlig så veldig mye vann da... Jeg ville nok hatt 6 stk coryer, max 3 honning guramier (1 hann og 2 hunner) og 6 stk ottoer (men jeg elsker ottoer, så er nok ikke helt objektiv der).

Tror karet ditt kan bli skikkelig fint! Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Martina D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap