Innvendig bakgrunn med pumpe bak?

har lyst til å lage en bakgrunn til akvariet mitt på 63liter. jeg lurte på om det gikk ant å skjule pumpen og varmekolbe på en eller annen måte bak bakgrunnen? det er en fluval 2.

har laget en liten tegning på hvordan jeg har tengt det.

om jeg lager huller i bakgrunnen som jeg tetter igjen med blåsvamp, vil dette da fungere?
Alt er mulig for den som vil, orker, har penger etc.

Her er artikkelen Ole Petter laget, etter å ha laget bakgrunn etter samme prinsipp.
tusen takk for svar, men tror du det vil fungere like greit med blåsvamp i stedet for et slikt "sluk" som beskrevet i artikkelen?

bare slik at reker ikke kommer seg igjennom.
En svamp tetter seg gjerne raskere enn ei rist. På den andre siden, vil reker finne veien gjennom ei rist like enkelt som jeg greier å bruke opp pengene mine - med andre ord patetisk fort

Jeg ville nok laget meg ett par kanaler på toppen av bakgrunnen, slik at vannet evt kan renne der om det blir for lite vannpasasje i svampen.
Bedre føre var
Jeg har laget bakgrunn i isopor både til 325 og 54 litern, begge med blåsvamp på innsuget. Har ikke hatt noe problemer med at de tetter seg. Bruker bare å sette heverten litt inntil når jeg bytter vann. Brukte den grove blåsvampen forresten.

På den første jeg lagde(den store) festet jeg blåsvampen på baksiden av bakgrunnen. Men anbefaler heller å lage den så du setter den inn fra utsiden så den lettere kan taes ut og rengjøres. Det kan gjøres ved å lage svampen litt konisk så den ikke blir sugd inn.

Lager du bakgrunnen en cm lavere enn glasset er det ikke krise om innsugene skulle gå tett heller.
øyvind den bakgrunnen likte jeg virkelig godt. hvordan laget du den??
har tenkt litt mer på dette "prosjektet" mitt, og lurer på om en annen ide jeg har vil fungere.

(vil gjerne spørre før jeg gjør noe dumt)

tenkte på en slik filterløsning som er beskrevet i denne artikkelen:
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1992

tenkte da å skjule dette filtersystemet på samme måte som jeg hadde tenkt i utganspunktet, men bare lage huller i bakgrunnen, ca 4cm i diameter. Vil det holde? og hvor mange huller trenger jeg?

kan jeg bruke en blåfiltermatte som er 3cm tykk i stede for 5cm som beskrevet i artikkelen? eller blir dette for lite?

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap