Størrelse pumpe

Jeg kjøpte nylig et 300-liters Juwel akvarium. Inkludert fikk jeg en innebygd pumpe/filter med kapasitet på 1000 l/t. Akvariet har "godgjort" seg i tre uker, og jeg har nå satt i 2 stk. løvehodeciklider, 4 stk. delfinciklider og 6 stk. kakadueciklider. Jeg planlegger i tillegg å skaffe 8-10 stk. Demasoniciklider.

Problemet er at jeg ikke tror pumpa sørger for god nok sirkulasjon i karet. Vannflaten har en god bevegelse den ene veien, men dør liksom ut på veien tilbake før den når tilbake til filteret/pumpa. Dermed blir jo deler av vannet stillestående. Samtidig ser jeg at alternativet blir ei pumpe som gjør unna 1500 l/t, og er redd dette kan bli for mye(?). Jeg mener uansett å ha hørt at spesielt Demasoni- og løvehodeciklider lever i vann med sterke strømmer. Bør jeg virkelig kjøpe ei pumpe som yter 50% mer? Beklager lang tråd, setter pris på svar!
her har du svaret ditt

den pumpa der kan du regulere trykket på akkurat som du vil

og ++++ den sier fra når du bør rense den

håper detta hjalp deg på vei
Når det gjelder pumpe kan du rett og slett kun sette inn en liten innvendig pumpe i den andre enden av karet f.eks.
Vi har en Juwel Rio 400 liter med malawi, som skal ha godt med filtrering i vannet. Der har vi den innebygde pumpa som tar 1000 liter i timen, i tillegg har vi satt inn en Aqua El UNI filter som tar 750 liter i timen som står i andre enden. På denne måten går strømningene mot hverandre. En innvendig pumpe er billigere, og UNI filterne er veldig gode hva styrken anngår. Vi har aldri hatt problemer med den, og i det forrige karet den gikk trengte vi aldri å slamsuge da pumpa dro til seg all dritten.

Håper du finner en løsning du er fornøyd med

Men en ting jeg reagerte på i innlegget ditt er at du har Delfinciklide sammen med søramerikanske ciklider. Dette er en Malwiciklide som trenger helt andre vannverdier enn dine søramerikanske ciklider. Jeg ville vurdert å byttet ut disse. Javisst er de flotte (de er jo malawier! ) men de vil ha det bedre i et rent malawikar.

men vis han skal ha enda en invendig filter så blir det jo også mindre plass til fiska da kun min mening detta da

har man utvendig filter så tar jo ikke det opp plassen i karet da
Joda, men f.eks et AquEl UNI filter på 500 l/t eller 750 l/t tar jo ikke akkurat mye plass da.. Ikke særlig mer plass enn et utsug og et innsug vil ta..
Her har du link til svenske PWSS sine sider som selger dette filteret. , men vi har kjøpt vårt filter i en vanlig Zoobutikk her i Norge. Filteret er kanskje 20 cm høyt, og 7-8 cm bredt. Setter man det innerst i det ene hjørnet med utsuget mot midten av karet har man bra fart på sakene, når man i tillegg har den pumpen som hører til Juwelkaret.(uten at det vil syns noe særlig)
Så klart, vil man bedre plass til fisk, kan man jo ta ut den pumpen som hører til Juwelkaret, men det er en vurderingssak hva man vil investere.
Jeg for min del syns ikke pumpen hverken skjemmer karet eller tar opp plassen,- jeg har uansett ikke tenkt å "fylle" karet så mye med fisk at jeg må begynne å telle liter.
Og investere 3-400kr (som pumpen koster i Norge) i forhold til 3000kr for en Eheim utvendig pumpe er selvfølgelig en vurderingssak. Jeg har ikke vært i tvil, men jeg har heller aldri vært så glad i Eheim sine utvendige pumper,- mye på grunn av slangene.
alle utvendige filter pumper har jo slanger da men Hmm

har selv den eheimen og kan bare si at den gjør en kjempe jobb så ble jeg også kvitt det juwel filteret plus enklere rengjøring uten og tulle og tøyse nedi karet så det blir grumsete
Nå trenger man ikke en pumpe til 3000 heller da, en Eheim 2028 vil funke bra i dette akvariet. Jo mere elektronikk det er i pumpene jo mere kan gå i stykker hehe.

Men i et 300l kar så tror jeg de fleste her inne vil anbefale et utvendig filter, inkludert meg selv. Innvendig filter funker i akvarier opp til 100l etter min mening.



Beklager, sendte deg feil link, DETTE er riktig link til den pumpen vi har,- pumpen har innebygd UV-filter, men denne varer ikke i alle evighet. Likevel er pumpen i seg selv veldig god.
Men som sagt; valg av pumpe er en smaksak; og det finnes både utvendige og innvendige pumper som er gode. Men dette er iallefall et billig og bra alternativ hvis du vil ha mer sirkulajon og filtrering i vannet.
Tom Kristiansen
Nå trenger man ikke en pumpe til 3000 heller da, en Eheim 2028 vil funke bra i dette akvariet. Jo mere elektronikk det er i pumpene jo mere kan gå i stykker hehe. Men i et 300l kar så tror jeg de fleste her inne vil anbefale et utvendig filter, inkludert meg selv. Innvendig filter funker i akvarier opp til 100l etter min mening.


Jo, men nå er det snakk om en pumpe I TILLEGG til den pumpen som er i Juwelkaret fra før,- og på den ser jeg ingen forskjell på innvendig og utvendig bortsett fra slangene. Når det gjelder slanger til utvendig pumpe har jeg alltid vært mer glad i Fluval, både koblingene og bevegeligheten på slangene. De er laget av et helt annet materiale.

Jeg ville heller ikke anbefalt et innvendig filter som eneste filter i et 300 liters kar. Det blir for lite.
Derfor så kvitter man seg med den innvendige juwel pumpa som etter min mening er noe drit. Fjerna den med enn gang i mitt Juwel rio 240, og monterte Eheim 2028. I tillegg så frigjører dette mye plass i juwel karrene da den originale filterboksen tar mye plass.

Enn annen ting er at et utvendig filter har mye bedre filtreringsevne enn hva et innvendig filter kommer til å ha, og jeg snakker ikke om pumpeytelse, men filtrerings ytelse.
stakarn har tenkt og spøre i butikken og sikkert bli lurt til og kjøpe et overpriset pumpe filter håper han ikke gjør det
Lønner seg nok å kjøpe eheim filter over nett ja, min lokale butikk i Larvik har jo skyhøye priser på utvendige filter hehe
Ok. Nå har jeg ikke brukt den innvendige Juwelpumpa så lenge, men foreløbig ser den ut til å gjøre en god jobb. Hvorfor er den noe drit? Suger den dårlig? Eller er det fordi den bruker plass? Hvis du fjernet den med en gang, hvilken erfaringer har du med den?
Den er stygg for det første hehe, og tar mye plass samt at innvendig filter ikke hører hjemme i et så stort akvarie, om det ikke skal fungere som et ekstra filter sammen med et større utvendig filter.
Filterkapasiteten er dårligere etter mine tidliggere erfaringer( har hatt mindre Juwel kar før), ift Eheim sine utvendige filter. Nå basere jeg mine meninger på mine egne erfaringer og sier ikke at bare jeg har rett.

Eheim filtrene går heller ikke så ofte tett som innvendige filtere ofte gjør, også er det mye enklere rengjøring

Men hvis du synes disse filtrene fungerer bra så gjør jo ikke det noe, men jeg vil iallefall ikke ha de.
min erfaring er at det blir kjempe grisete i vannet vis du skal vaske den litt

for møkk og greier mens med det utvendige så slipper jeg dette for da switcher jeg kun slangene på av så tar jeg og skylder filtrene godt i akva vannet så settes de inn igjen så bare og starte og kjøre igjen. men med den invendige så detter det mye grums mens du drar opp dette fra det filtret osv
Oj, her var det mange gode forslag over natta!

Super-Hyper: Skulle gjerne hatt ei slik pumpe, men det blir litt over mitt budsjett for pumper og filtre.
Tom: Jeg tror du har et godt poeng ang. filtreringsevnen til utvendige filtre, men av det jeg har sett, så er de fleste filtre for dyre for meg.
Frøya: Jeg skal høre med forhandleren min om det er mulighet for å få tak i den pumpa. Den er billig, og hvis den tar så liten plass også, tror jeg det blir perfekt!

Takk alle tre for forslag og tips!
Med såpass hard belastning som trådstarter tenker å utsette karet for, er det bare en ting å gjøre; ta på seg spanderbuksene, slik at en kan skaffe noe som evner å håndtere denne belastningen.
Minste filter jeg hadde vurdert, er 2028. Som deltaker i NM i overdimensjonering av filtre, ville jeg nok strengt tatt krangla med VISA`n til en 2080 var finansiert
Frank Angell
Med såpass hard belastning som trådstarter tenker å utsette karet for, er det bare en ting å gjøre; ta på seg spanderbuksene, slik at en kan skaffe noe som evner å håndtere denne belastningen. Minste filter jeg hadde vurdert, er 2028. Som deltaker i NM i overdimensjonering av filtre, ville jeg nok strengt tatt krangla med VISA`n til en 2080 var finansiert ;)


God det var flere som var enig at innvendig filter ikke var løsningen;P
Mutuz
Oj, her var det mange gode forslag over natta!:-D Super-Hyper: Skulle gjerne hatt ei slik pumpe, men det blir litt over mitt budsjett for pumper og filtre. Tom: Jeg tror du har et godt poeng ang. filtreringsevnen til utvendige filtre, men av det jeg har sett, så er de fleste filtre for dyre for meg. Frøya: Jeg skal høre med forhandleren min om det er mulighet for å få tak i den pumpa. Den er billig, og hvis den tar så liten plass også, tror jeg det blir perfekt! Takk alle tre for forslag og tips!:-)


Prøv å få tak i et brukt eheim utvendigfilter evt fluval eller en annen leverandør. Kan jo hende du får tak i et i din prisklasse. Selv betalte jeg 1200 for et helt nytt Eheim 2028, med filter materieale innsug og utsug pakke for noen år tilbake, fra en som måtte kvitte seg med masse utstyr. Var nok heldig for dette var billig hehe.
Se på følgende:




Jeg har ingen erfaring med disse, men kanskje frank kan si noe om den. Bedre enn innvendig filter iallefall.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap