Spørsmål om kobbertetra

Jeg har 5 kobbertetra som ble kjøpt i romjula.
Disse er alle fra samme stim, og har sett like ut hele tiden.

Men idag merket jeg at den ene kobbertetran blir jaget av de andre.

De fire som jager er blitt litt større en den femte, og på de fire er den svarte stripa og de gule merkene på analfinna veldig tydelig, mens på den femte er det nesten ikke noe svart strek idet hele tatt, samt at den ikke har de gule merkene bak..

Er den syk?

Er det 4 hunner og en hann, og det er hannen som blir jaget?

Vannveriene er som følger:
GH: 7 -8 grader
KH: 2 grader
PH: 7,2
NH^3: 0 mg/l
NO^2: 0 mg/l
NO^3: vet jeg ikke for testen jeg har viser ikke dette...
Temp: 26 grader

Den ene av de fire kobbertetraene jager også de andre fiskene, både neontetraene og SAE'ne..
Den jager ikke andre fisker hele tiden, bare hvis de akkurat har fått mat eller de kommer for nærme henne i ene hjørne av akvariet..

Er den kanskje gravid?

Søkte litt i fiskebasen, men ble ikke helt klok på det som sto der..
Derfor ønsker jeg svar fra noen som har erfart dette selv..
Det er en kjent sak at når man har for lite av noen tetratyper så blir de plagsomme mot andre fisker, og mye av jagingen vil bli dårlig fordelt og da ramme noen få fisker i deres egen stim også. Du burde få noen flere i stimen vil jeg tro. Har selv ca. 20 av disse, og de jager hverandre frem og tilbake uten at det har noen negative konsekvenser da.

Men den kan være syk også, eller eventuelt bli syk.
Du har for liten stim av kobbertetraen-skaffer du flere så vil "mobbingen"gå ut over flere inndivider og da fungerer stimen bedre-og du slipper å oppleve at enkelt inndivider blir "mobbet"til døde.
hadde selv en stim av kobbertetraen(som jeg skulle ha ut av en 660 L), de gikk i en tank med en diger black ghost så den spiste de opp en etter en. men jeg la merke til at jo færre de ble jo mere aggresive ble de og "mobbingen" gikk utover enkelt inndivider i stimen.

Så setter du inn flere så vil det bli bedre. Det er tross alt en stimfisk, så 5 stk er altfor lite.
Kobbertetra er forøvrig en forbausende aggressiv tetra. De jager gjerne andre fisk, like gjerne som sine egne.
Ok.

Takk for tips.

Ble fortalt at jeg skulle begynne med fem, så bygge videre på dette.
(Ble fortalt dette i butikken)

Derfor er det også "bare" 6 neontetra.
De skulle være fem, med det ble med en for mye som jeg fikk.

Skal kjøpe fler på neste lønnig.

Hva er anbefalt minste antall i en stim?

Er tre SAE for lite også, eller holder dette for at de skal trives?
De ser gankse lykkelige ut..
Bare rot med to forskjellige tetraarter forøvrig. Men jeg vil si 10 er minimum. Og som Dyrehagen sier så er kobbertetra nokså ville. Men hos meg har det ikke gått utover andre fisker, men så har jeg også 20 av dem.
biXen
Bare rot med to forskjellige tetraarter forøvrig. Men jeg vil si 10 er minimum. Og som Dyrehagen sier så er kobbertetra nokså ville. Men hos meg har det ikke gått utover andre fisker, men så har jeg også 20 av dem.

Mener du at de ikke går sammen?
Trives ikke disse to artene sammen?
Er det "usunt" for fiskene å ha disse to artene sammen?

(kobber- og neon- tetra)
Neida, tenker mer på at det er rot å se på, rot visuelt. Fordi de kan opptre litt mer rotete enn hvis du bare har en stor stim med en type fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap