Tetratec easycrystal filter 250/300

Har kjøpt et 63 liters kar og da var dette filteret med. Det skal byttes etter 4 uker og det er sikkert for at det inneholder aktivt kull? Kan man modifisere dette fileret med å bruke blåsvamp nedi beholderen eller må jeg kjøpe nytt filter hver måned. Legger ved 3 bilder av hvordan det ser ut. I mellom det hvite og det grønne laget er det små kullbiter.
Dem har også sån pakker som ikke har kull i seg og kan stå lenger en 4 uker
Såsant du ikke har behov for å filtrere vannet med kull (noe de færreste har), er det bare å erstatte slike medier med vanlig svamp først som sist.
Islensk
Dem har også sån pakker som ikke har kull i seg og kan stå lenger en 4 uker
Vet du hvor mye lenger de kan stå da? Eller om det er mulig å bruke blåsvamp istedet for denne posen?
Frank Angell
Såsant du ikke har behov for å filtrere vannet med kull (noe de færreste har), er det bare å erstatte slike medier med vanlig svamp først som sist. Jeg så ikke innlegget ditt Frank. Det er et helt nystartet kar har stått bare ei uke med planter og snegler. Og alle verdier er helt fine. Det jeg stusset på var at da jeg satte opp karet så ble det krystallklart etter bare noen timer. Det pleier et nystartet kar vanligvis ikke å bli . Det har vel noe med dette filteret å gjøre. Anbefaler du grov blåsvamp istedet?
Heidi Ingdal
[QUOTE=Frank Angell]Såsant du ikke har behov for å filtrere vannet med kull (noe de færreste har), er det bare å erstatte slike medier med vanlig svamp først som sist.
Jeg så ikke innlegget ditt Frank. Det er et helt nystartet kar har stått bare ei uke med planter og snegler. Og alle verdier er helt fine. Det jeg stusset på var at da jeg satte opp karet så ble det krystallklart etter bare noen timer. Det pleier et nystartet kar vanligvis ikke å bli . Det har vel noe med dette filteret å gjøre. Anbefaler du grov blåsvamp istedet?

Jeg ville brukt blåsvamp i stedet for kull
At vannet ble klart i en fei, har neppe noe med kullet å gjøre. Kull absorberer en del forbindelser, men ikke partikler, som er grunnen til at ting gjerne er litt grått de første dager
Over til blåsvamt igjen. Jeg har byttet ut filtrene mine i fluval 4+ og 3+ med grov blåsvamp. Filtrene mine syns jeg gikk fort tett og etter å ha lest er inne så gikk jeg ovver til bjarnes modifisering. Jeg beholdt den ene hvite i begge for å bevare noe av bakteriene. Det jeg opplever nå er at vannet i begge kar er blitt uklart. Hva skjer`a ?
Jeg vet ikke hvor hard belastningen i disse karene dine er, men om filtreringen såvidt greide å takle avfallet før du modifiserte, kan det å halvvere mengden filterbakterier ha vært utslagsgivende. Det er i alle fall den mest sannsynlige grunnen
Vil det gå seg til etterhvert hvis jeg er grådig med matingen noen dager. Jeg glemte å si en ting og det var at jeg har endel eplesnegler i karene og de fikk forrige døgn agurk så kanskje de har "prompa" karene mine uklare? Skal si her diskuteres det litt av hvert...he he
Redusert fôring har ofte god effekt på slike problemer.

Det kan være at eplisene har fisi som besatt, vet at disse kan lage mye krøll på den måten.
Men skal ærlig innrømme at jeg har tilgde å se at sneglene lager noen form for krøll her i gården - takk og pris
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Aa
Reklame for plussmedlemskap