Ancistrus sp. oppdrettsvariant - mor og far i karet ??

Har et lekspar med ancistrus som akkurat har lagt egg. Flyttet faren og eggene med hule over i mitt yngelkar slik at de små kan vokse opp sammen med små malawi isteden for store malawi.

Tanken er at far skal få permanent bolig i dette karet da det er på 147 liter og kun huser 1 uker gamle malawier og ei tyggende hue. Spørsmålet er da om jeg kan sette inn hunnen innimellom når hannen har sluppet yngelen ut av hula og har fått slappet av litt eller om dette er skikkelig dumt. Det er jo hannen som tar seg av yngelen så hunnen trenger jo strengt talt ikke være der... eller ???

Mvh Linka
Tror du tenker i riktige baner. Hannen kan fort bli sliten av for mye yngelpass, så litt hunnbesøk en gang i mellom er nok ikke så dumt. Vi har også yngel på ancistrus. Disse er nå ute av hulen Veldig artig

Forresten har kampfisken vi kjøpte av deg også fått yngel. Disse er nå klare for salg. Se profilen vår for bilder
Stilig. Skal sjekke ut med en gang.
Tror nok det er som du sier. Hunnen blir litt masete å ha rundt seg hele tiden.

Takker for svar
Du gjør lurt i å holde mor og fra hverandre i perioder etter at de har begynt med yngelproduksjon. Når de først har begynt er det lite som stopper dem!
Etter at eggene er lagt, er det hannen som tar seg av eggpleien og i denne perioden spiser han ikke. Selve leken er en hard påkjenning for dem. Hunnen kan risikere å få "bank" innimellom, som kan resultere i enkelte sår.

I tillegg kan det være krevende for eieren å fore opp hundrevis av yngel!
Hannen min er ute og spiser fordi om det er egg i hulen. Ikke like mye som da det ikke er egg, men han spiser.
mulig det har noe med at de går i artskarr ikke vet jeg. men han passer veldig godt på hulen når han er ute og spiser, jager de som "tørr"og nærme seg hule åpningen.
I ett kar med denne størrelsen, vil det neppe være spesielt strategisk å ha mer enn ett kull under oppfôring, så det er vel ikke det mest akktuelle å flytte dama over så alt for tidlig
Eg har nettop laga 3 skiferhuler til mine anicistruser,lurer på hvor lang tid det vil ta før de bruker hulen/yngler i hulen?Hulen er laga av vossa skifer.
de kommer til å ta i bruk hula når de vil det både som jemmeplass og yngleplass.
Tilfeldig bekjentskap
© Torfinn Nesvåg
Reklame for plussmedlemskap