Er dette dimidiochromis compressiceps ob?

Kjøpte idag et par av en vakker type malawi (tror vi), som vi fikk vite skulle være Dimidiochromis compressiceps OB variant. I utgangspunktet en rovfisk, men en rolig i akvariumet. Innehaver av butikken, som forøvrig går for å være en person med god greie på malawi var kun tilgjengelig på tlf, men vi fikk informasjonen vi trengte om fiskene via tlf.
Meeen, når vi kom hjem, nyssgjerrige på å vite mer slo vi opp i bøker og på nettet, og syns hannen vår ikke likner på de utgavene vi kan finne bilde av. Der alle hanner ser ut til å være blå. Har vi fått med feil fisk? Er disse en han og en hun av samme art, eller har det rett og slett blitt en missforståelse her? Hannen likner til forveksling på en Altolamprologus compressiceps, som jo er en Tanganyikaciklide :O Eller er det rett og slett sånn at hannen ikke farger ut før senere..?
Kan noen hjelpe oss med dette...?
Takknemlig for alle svar!

Mvh.Frøydis
Se linken her om du syns bilder stemmer med fiskene deres.
Hei!
Tusen takk for kjapt svar, men som du ser av bildene av vår fisk syns jeg ikke det stemmer videre med bildene i kunnskapsbasen. (har allerede sjekket den ) Men siden vi har kjøpt det som skal være en OB-variant lurte jeg på om noen visste om disse kunne ha andre farger enn blå som grunnfarge..?
Fasongen kan jo forsvidt stemme..
Frøya
Kjøpte idag et par av en vakker type malawi (tror vi), som vi fikk vite skulle være Dimidiochromis compressiceps OB variant. I utgangspunktet en rovfisk, men en rolig i akvariumet. Innehaver av butikken, som forøvrig går for å være en person med god greie på malawi var kun tilgjengelig på tlf, men vi fikk informasjonen vi trengte om fiskene via tlf. Meeen, når vi kom hjem, nyssgjerrige på å vite mer slo vi opp i bøker og på nettet, og syns hannen vår ikke likner på de utgavene vi kan finne bilde av. Der alle hanner ser ut til å være blå. Har vi fått med feil fisk? Er disse en han og en hun av samme art, eller har det rett og slett blitt en missforståelse her? Hannen likner til forveksling på en Altolamprologus compressiceps, som jo er en Tanganyikaciklide :O Eller er det rett og slett sånn at hannen ikke farger ut før senere..? Kan noen hjelpe oss med dette...? Takknemlig for alle svar! Mvh.Frøydis

Hejsan Frøydis

Ja du vad kan man säga om denna...
Det är inte en Dimidiochromis compressiceps för det finns inte någon ob variant(vad jag känner till idag)
De är som ungfiskar grå/silvriga i färgen och honan förblir så..men det finns en gula aktig variant vid Chizumulu ön men bara där någon ob variant har jag aldrig hört.Se på huvudet på bilderna som jag sänt med ocg där ser du att det är nästan en tredje del av fisken.

Har tittat en stund på bilderna och jag klara inte och se vad det är....skall ta och tänka lite mera..lägger ved 2 st bilder på mina D.comp
Tycker att dina fiskar på bilden ser utsom 2 olika sorter.

Och så tänk på det med Dimidiochromis compressiceps är allt annat än en "rolig" fisk i akvariumet det är en utpräglad rovfisk.
Och äter annan fisk.allt som rör sig kan vara mat...
Klicka på linken och titta på min rovfisktråd
Har skrivit lite om olika sorters Rovfiskar.

mvh Kjell
Hei Kjell!
Tusen takk for svar, og har iløpet av natten og idag lest meg litt klokere.. -ikke på hva jeg har kjøpt, men på hva Dimidiochromis compressiceps egentlig er forslags fisk Og igjen lært en lekse om at man ikke alltid skal stole på de som prøver å selge en noe. ALLTID gjøre undersøkelsene FØR man går i butikken og ALDRI kjøpe annet enn det man hadde tenkt til, hvis man ikke er 100% sikker på hva det er selv. Innehaveren er av denne butikken er som sagt kjent for å vite endel om malawi, men tror nok også han briljerer litt med latinske navnt uten helt å ha holdepunkter alltid. Har noen ganger "tatt han" i å ta feil når det gjelder Aulonocara, men tenkt at han jo ikke kan vite alt heller og jeg er jo selv spessielt interessert i disse vakre fiskene. Syns nemlig det jeg fikk kjøpt som en hue igår (den mørkeste av våre fisker på bildet) likner på en Aulonocara, det var derfor fiskene først fikk vår oppmerksomhet.
Jeg liker aldri å bytte fisk, sende de tilbake til karene i butikken, men spørs om ikke jeg blir nødt til det denne gangen..
For hvis det ER en ( eller to, det tviler jeg vel heller på) dimidiochromis compressiceps, så vil de jo bli svære og slemme
Foreløbig er de av de roligste fiskene i karet. "hua" blir litt jaget, og hannen bare svømmer rolig frem og tilbake uten å vise interesse for noen av de andre fiskene. Ikke de minste heller......
Mysteriet løst?
Mysteriet ser ut til å være løst.. Sånn delvis iallefall.
Ringte opp til zoobutikken, og traff på en ung gutt som jobber der, som er veldig flink og som også er veldig glad i Aulonocaraer. Dessuten er han svært interessert i hobbyen sin, og ærlig. Har handlet med han mange ganger og er alltid fornøyd.
Når jeg fortalte han hvilket kar vi kjøpte fisk fra igår sa han at vi antagelig har fått med en Aulonocara OB (som jeg hadde misstanke om), en hanne, og en compressiceps av noe slag. Det er iallefall det de har fått fra leverandør. Det var kun en compressiceps igjen i det karet når vi kom igår. Det var nok derfor det ble en misforståelse. Innehaveren var nok ikke klar over at det kun var en igjen.
Så nå er det da bare å gå på fisketur i karet, fiske opp det som antagelig er en compressiceps, og bytte den i en Aulonocara OB hue. Så blir det nok fryd og gammen i karet, og a "mor" blir fornøyd Nok et vakkert Aulonocarapar i hus
Ps. Kjell; har sporet opp på nett at det finnes en OB variant av dimidiochromis compressiceps, men den er blå
Vakker fisk, men som du sier, passer nok ikke mitt kar
Tusen takk for hjelpen!
Frøya
Mysteriet ser ut til å være løst.. Sånn delvis iallefall. Ringte opp til zoobutikken, og traff på en ung gutt som jobber der, som er veldig flink og som også er veldig glad i Aulonocaraer. Dessuten er han svært interessert i hobbyen sin, og ærlig. Har handlet med han mange ganger og er alltid fornøyd. Når jeg fortalte han hvilket kar vi kjøpte fisk fra igår sa han at vi antagelig har fått med en Aulonocara OB (som jeg hadde misstanke om), en hanne, og en compressiceps av noe slag. Det er iallefall det de har fått fra leverandør. Det var kun en compressiceps igjen i det karet når vi kom igår. Det var nok derfor det ble en misforståelse. Innehaveren var nok ikke klar over at det kun var en igjen. Så nå er det da bare å gå på fisketur i karet, fiske opp det som antagelig er en compressiceps, og bytte den i en Aulonocara OB hue. Så blir det nok fryd og gammen i karet, og a "mor" blir fornøyd :) Nok et vakkert Aulonocarapar i hus :) Ps. Kjell; har sporet opp på nett at det finnes en [URLBLOCK1] Vakker fisk, men som du sier, passer nok ikke mitt kar ;) Tusen takk for hjelpen! :)

Hej tack för linken

Som du kunde läsa av artikel så var det där en framavlad fiskHybrid

Så det finns ingen naturligt ob färgad i sjön utan den är franmtagen av oss människor.

Det står så här:
This variant of the Malawi Eye Biter is the result of a hybrid cross with an OB mbuna. As a result, it is shorter than its "pure" haplochromine forebearers

Skall skriva lite kort om din andra fisk.

Aulonocara Ob är oxå en människo framställd fisk .
En korsning någon menar att en Mbuna är inblandad men det vet jag inte helt säkert .
jag har skrivit en liten artikel på Fredrikstad akvarieklubb s hemsida om Aulonocara OB klicka på linken nedan.

mvh Kjell
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap