Innkjøring av nytt akvarie, vannkvalitet

Jeg skal starte opp et 450 liters kar om et par uker.
Så lurer jeg på om det er noen kloke hoder der ute som kan gi meg et par tips.
Jeg lurer på om det vil ha en positiv effekt for innkjøringen(og kanskje korte ned prosessen), hvis jeg kjører den utvendige pumpen som skal drive 450-literen i et kar(160L) som er godt innkjørt inntil jeg får satt opp det nye karet?

Og kan det være lurt å tappe deler av vannet fra den veletablerte 160-literom over i den nye 450-literen?

De fiskene som er i 160 skal over i 450 så de vil jo fint tåle det vannet tenler jeg.....

takker for tips!!
Et tips jeg har fått er å bytte noe av filtermassen mellom filterne (ca 25% har jeg sett). F.eks en kurv med filterkuler. Kommer jo an på hva slags filter-pumper du har.
Hvis det er forskjellig typer filtermasse så kan du f.eks klemme ut svampen fra det innkjørte filteret i det nye.
Det er om å gjøre å flytte over bakterier som setter seg i den nye pumpa.
Lurt å la det nye filteret gå i 160-liter`n også.

Det å flytte over noen planter, rot o.l. hjelper også.

Å tømme over "brukt vann" har visst ikke så mye å si, men de lærde strides om dette.

Hvis du søker så ligger det en del info om dette på AF. (Er fersk selv).
Lykke til.
Plussmedlem
Ja, det vil ha positiv effekt å kjøre dette nye filteret i 160 ltr'en. Kanskje også samtidig få litt filterbakterier i filtermassen fra filteret som allerede går i 160 literen når du kjører igang med dette.
Det kan også være fornuftig å overføre vann fra det veletablerte karet til 450-karet. Men det er ikke det viktigste.
Jeg antar at du ikke skal flytte fisken øyeblikkelig etter oppstart, så da får du ikke flyttet så mye vann. Kanskje halvparten av 160 literen, maks. Og 80 liter er jo ikke så mye i 450 liter. Så innvirkningen på vannkvaliteten i det nye karet er derfor liten. Det viktigste er at det nye filteret får en fin start i et allerede innkjørt kar.
Mange gode forslag her. Både trådstarters sin og andres.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap