Hvilke fisk kan en ha med kirsebær reker??

eller hva fisk kan jeg ikke ha sammen med rekene???
Sikre vinnere er i hvert fall Ancistrus og Otocinclus. Det man riktignok må ta i betraktning er at disse fiskene også spiser alger.
Ellers er pansermaller et godt alternativ, etter min mening.
Jeg kan jo fortelle hva jeg har hatt sammen med kirsebærreker, og hva jeg har sett
Generelt virker det som fullvoksne kirsebærreker får være i fred, ettersom de er for store til å være en munnfull for de fiskene jeg har hatt sammen med dem.

Kampfisk; spiser små reker om han får fatt i en.

Smykketetra; spiser de små rekene (ikke voksne reker, de er for store). Har sett dem jakte på smårekene i plantebuskas.

Guppy; gumler reker, både store og små. Napper følehorn og bena av de voksne, så de ikke kan svømme, og spiser så resten ved å nappe biter av dem

Dvergciklider; spiser små reker, så rekene får ikke formert seg og blitt flere i karet, men de voksne rekene får være i fred.

Corydoras og L-maller lar rekene være i fred. Jeg har hundrevis av CRS, Red Bee og Kirsebærreker i akvarier med Corydoras (pansermaller) og det er en perfekt kombinasjon. Rekene formerer seg, og jeg ser reker i alle størrelser, fra nyklekte til "tenåringer" og fullvoksne.
Takk
Takk for alle de gode tipsene.. Da tror jeg at jeg må ha enten ha rekene i yngel karet eller sammen med sommerfugl ciklidene og kampfiskene.. Hmmm, hva synes dere er best?? Yngelakvarie er 50liter og det andre er ca 80liter.. Har 2 kar til men oppi der er det sebra ciklider, apistogramma, sjakkbrett, tigerbarbe og sølvhai + div.maller.. tror nok de fleste av dem spiser reker, eller???
Ehh.. Mona ?? Kan jeg spørre deg et lite spørsmål ??? Spiser endlers guppy også reker ?? Vurderte å sette noen (3-4 endlers) sammen med mine blå reker, men ble litt skeptisk nå..

Mvh Linka
tror endlers holder seg til yngel..
Jeg vet dessverre ikke, for jeg har aldri hatt Endlers, bare vanlige guppy.
Det er hunnene som er så glupske. Har aldri sett guppyhannene forsyne seg av reke-bestanden. Antar hannene er for trege til å klare å få fatt i noen reker, pga den lange, tunge halen sin.
Bare hunnene, som jo er mye kjappere, har jeg sett gomle reker så kjakene buler...

Linka
Ehh.. Mona ?? Kan jeg spørre deg et lite spørsmål ??? Spiser endlers guppy også reker ?? Vurderte å sette noen (3-4 endlers) sammen med mine blå reker, men ble litt skeptisk nå.. Mvh Linka
Hmm.. vel man får bare prøve tenker jeg. Ser fort om rekene ikke formerer seg . Takker for svar Mona O.

Mvh Linka
Jeg opplevde i går at Sverdragere synes små reker er spennende:P
Hei
det går kjempebra å har reker sammen med endlersgyppy1

mvh Glenn
Prøver igjen jeg
Da tror jeg at jeg må ha enten ha rekene i yngel karet eller sammen med sommerfugl ciklidene og kampfiskene.. Hmmm, hva synes dere er best?? Yngelakvarie er 50liter og det andre er ca 80liter.. Har 2 kar til men oppi der er det sebra ciklider, apistogramma, sjakkbrett, tigerbarbe og sølvhai + div.maller.. tror nok de fleste av dem spiser reker, eller???
Yngelkaret, uten tvil...
Hihi, ja jeg har de i yngel akvariet.. Tanten min kjøpte også reker og hun hadde de sammen med en kampfisk og nå tror hun at alle er spist opp.. Glad jeg valgte yngelakvariet ja=)
Hva med neontetra?

Så en nevnte sverddragere, hadde 10 stk kirsebær med tre av den typen. Dagen etter var det ingen igjen, og det var ikke yngel.
Eter disse reke?
Jeg har også bl.a tigerbarbe (4-5 cm) og sølvhai (8-10 cm). De kommer vel til å kose seg? SAE, Praktbotia, norsk flagg- og rødmunn -tetra. Karet er stort, 540 l, men foreløbig med lite planter. Derimot mange huler og gjømmesteder i steinene og røttene. Iallefall dumt å starte med de dyreste rekene hvis jeg bare må prøve meg fram...
kjøp asiatisk brun reke dette går bra hos meg (ingen interesse hos fiskene, reka er 5-8 cm)
har kjøpt min i molde.
Amfi
Trur det var en brunreke de hadde på Zoo'n på Amfi på Moa da jeg var innom der sist uke. Skal lese om den... Tomrefjording?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap