Strandsand vs blåsesand

jeg har hentet sand fra fjæra og er i utgangspunktet veldig fornøyd med denne. den er pen å se på, men jeg sliter med at plantene ikke trives i den. røttene råtner, da det blir for tett rundt dem. i tillegg er det bitte små partikler som flyter rundt i vannet. de er veldig små da, så man må ganske nærme for å se dem.
jeg lurer altså på om det kan være en fordel å bytte den ut med blåsesanden, siden alle snakker så mye om denne. vil plantene trives i den? vil det være krystallklart vann? vil det virvle mye opp når fiskene svømmer over den? er takknemlig for alle råd om begge typer sand. det er forresten en veldig fin strandsand, og biltemasanden er 0,2-1mm.
tinaj
jeg har hentet sand fra fjæra og er i utgangspunktet veldig fornøyd med denne. den er pen å se på, men jeg sliter med at plantene ikke trives i den. røttene råtner, da det blir for tett rundt dem. i tillegg er det bitte små partikler som flyter rundt i vannet. de er veldig små da, så man må ganske nærme for å se dem. jeg lurer altså på om det kan være en fordel å bytte den ut med blåsesanden, siden alle snakker så mye om denne. vil plantene trives i den? vil det være krystallklart vann? vil det virvle mye opp når fiskene svømmer over den? er takknemlig for alle råd om begge typer sand. det er forresten en veldig fin strandsand, og biltemasanden er 0,2-1mm.


Svaret er nei. Plantene trives ikke i sand grunnet det blir for tett rundt røtter.
Du får har litt gruss rundt røtter eller plante dem i kurver med grus i og graver dem ned i sanden.
Når du bruker fin sand så blir det litt for tett rundt røttene til at plantene trives. Det er to vanlige måter å løse det på. Enten varmekabler under sanden som sørger for at vannet sirkulerer eller sandsnegler som bearbeider sanden på samme måte som meitemarken gjør det i hagen. Å blande sand og grus fører etter en liten stund til at all sanda ligger nederst og all grusen øverst.

Bruker selv sand fra stranda med sandsnegler i og har ingen problem med plantene. Bare se på rekekaret i profilen min
okay. tusen takk for innlegg. men partiklene som flyter rundt da? noen erfaring med det? jeg har vurdert å putte oppi snegler, da dette virker mest lettvint for min del, men jeg har piraya i karet, og er usikker på om de spiser sneglene. har spurt i dyrebutikkene om dette, men det er ingen som vet helt sikkert. formerer de seg fort de sneglene? fint akvarie forresten, tante astrid
hei jeg har hatt piraya i akvarium og snegler sammen og mine snegler ble ike spist men vis di kan putte dem i munnen kan di bli spist vor store er de?.
pirayane er bare bitte små babyer enda... jeg tenkte kanskje de tok de i åpningen av sneglehuset jeg. men hvis det har gått greit for deg, så tror jeg at jeg vil prøve.. jeg merker jo fort om det ikke går
Sandsnegler formerer seg veldig raskt og de holder seg stort sett nedi sanda hvor fiskene ikke får tak i dem. Billige er de også så det er jo bare å prøve.

Når det gjelder partikler i vannet så strever jeg litt med dette selv. Har vel konkludert med at det hos meg skyldes at filteret har for lite kapasitet eller at det er for stor belastning i karet. Leser jo at de med overdimensjonerte filter ikke har slike problem. Til å begynne med så vil jeg prøve å skifte ut noe av filtermaterialet med ehfisubstrat pro og starte med en fôringsfri dag i uka. Blir det ikke bedre så må jeg antagelig skifte ut den pumpa jeg har med ei bedre ei. Bruker litt filtervatt for å ta finpartiklene også, men den går så fort tett så jeg kan ikke ha så mye av den.

Ikke sikkert det er dette som er problemet hos deg da
Takk for skryt av karet mitt, forresten

nå kom jeg jo til å tenke på at jeg rotet rundt oppi der på torsdag, så det har jo egentlig ikke fått sjangs til å legge seg ordentlig. men jeg har et utvendig bøttefilter, eheim 2260. det burde holde! men nå har jeg skiftet all sjøsanden i dag da. skulle ommøblere og forandre litt, og når jeg rotet rundt, luktet det ikke særlig godt av sjøsanden. den luktet liksom litt sammenkvelt sjø... da ble det sandblåsesand, og den var jo egentlig helt lik, bare littebitt rødere, pluss at den ikke luktet da fikk også en haug med sandsnelger fra en av de lokale dyrebutikkene. de er i full gang med å bevege seg, og jeg satser på at det går. akkurat når jeg tøte karet og la i ny sand var det tykk tåke der inne. har allerede lagt seg masse, så om et par dager tenker jeg det hjelper. skal ha et vannbytte også tenkte jeg. så nå har det blitt en ny makover på karet allerede (er nylig startet)
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap