Eitranes forbanna neontetra (jager guppyene)

Ja da var det denne flotte Neontetraen jeg adopterte med karet. Han har ved noen tilfeller jaget Guppy (hannene) til de grader og napper. Er dette normalt? Jeg vet ikke om det skyldes at han er sulten..men når jeg da forer gir han seg og går løs på maten istedet.

Han er den raskeste raceren jeg har hatt sålangt. Ser bare en rød og blå stripe piler rundt når han er på "jakt", ellers trives han best på bunn og inni bladene.
Hvor mange noentetra har du? Kan være at han er ensom, så kjøp noen flere de er stimfisk så vidt jeg vet...
Tetra er stimfisk og skal helst holdes sammen med artsfrender. De har en litt bøllete oppførsel seg imellom hvor de småkrangler, napper og flyr (eehh . . .svømmer) etterhverandre hver sin gang. Dette er helt normalt for arten og ingen blir skadet. Din lille neontetra derimot har ingen artsfrender å bruke tiden på, ingen kamerater å småkrangle og sosialisere seg med. (Staaaakkars liten) Dermed tyr den til guppyene hvor den normale tetraoppførselen ender med finnenapping og stress for guppyene.

Det beste hadde kanskje vært om du fikk gitt den bort til noen som har neontetra fra før, eller kjøper inn noen flere av arten. De bør egentlig ikke være færre enn 10. Det skal dog sies at når de har lært seg å nappe så er det ikke sikkert de slutter selv om det kommer flere til.

Du får uansett ha lykke til med den blårøde racerbølla
Tilfeldig bekjentskap
© E. Pedersen
Reklame for plussmedlemskap