Hus med vannhjul

Har kjøpt meg et lite hus med vannhjul og elv keramikk, har et Fluval 1 Plus filter. Er nybegynner på dette området så noen som har erfaring med hvordan jeg får hjulet i gang? Skjønt såpass som at det må være en slange mellom hus og filter, men usikker på hvilken str. og er det noe mer som må til?
Blir kjempeglad for svar
Kjenner ikke til akkurat denne dekorasjonen, men antar at det er luftbobler som skal drive hjulet.
Du trenger da en luftepumpe, og en slange som passer til dette (normalt størrelse 4/6).
Gjør det enkelt; mål slangen\nippelen som er på huset, er denne ca 4mm, er dette rett slange.
Har du en bit slange liggende, kan du forsøke å blåse i denne, for å se om hjulet starter å gå.
Takk for kjapt svar Frank.
Så den skal ikke kobles inn på utløpet på filteret men ei luftpumpe? Altså en sånn HER.
Ut i fra hvordan slike ting gjerne funker, og bildet, er det ganske sikkert luftdrevet (er ikke så alt for mye effekt av vann under vann )

Produktet du linker til er perfekt til formålet. Stillegående, driftssikker og justerbar. Hva mer kan en forvente ?
Da bestiller jeg meg ei slik pumpe så blir det sikkert fart på hjulet Skal ha huset i et kar på 25-30 liter.

Mens jeg er inne på luftpumper, i 240 L karet sliter jeg med for lite oksygen i følge tetra testen.Ligger på fattige 2 mg/l, og lest at anbefalt er 8 mg/l. Har Fluval 405 utvendig filter hvor jeg har justert utblåsnings delen slik at det blir litt mer bevegelse i vannet uten at det skaper noe mer oksygen. Kan ei slik luftpumpe være løsningen her?
Normalt sett skal det være tilstrekkelig med normal vannbevegelse i overflata, for å få nok O2 i vannet.
Så lenge ikke fiskene ser ut som de har vært på fest, og henger kvalme i overflata, ville jeg ikke gjort noe med dette selv.
Testen trenger ikke å være rett

Om fiskene har hang-over, kan en luftepumpe være tingen. Selv foretrekker jeg økt overflatebevegelse uten bruk av bobler - rett å slett da jeg ikke er bobloman
Hehe, skal følge med om de får hang-over etter verdt. Har ikke skaffa fisker ennå pga at vannverdiene ikke er tilfredstillende enda. Men skulle de få en "dagen-derpå" får jeg skaffe ei luftpumpe til de
Takk for kjapt svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap