Erfaringer med dacty mor? (side 2)

jeg har nettopp kjørt en 1-dagers kur med dette middelet selv og jeg lurer på om jeg gjorde noe feil et sted.
Slørhalen min, som var det sikkreste tegnet på at jeg hadde innvollsorm i karet, fant jeg død imorgest.
Det kan jo ha vært fordi jeg ikke byttet ut 3/4 av vannet ca.6timer etter jeg begynnte kuren. Eller?
Har byttet ut halvparten av vannet nå når jeg sto opp idag og vannet ser nesten litt uklart ut. Er det noen andre som har lik erfaring her eller er det jeg som rett og slett ikke vet hva jeg driver med? :P

Lurer også på om noen vet hvor lenge etter kuren jeg kan ha sandsnegler i? Laget en tråd på dette i skalldyr forumet men har ikke fått svar foreløpig, så jeg tenkte jeg kunne skyte det spørsmålet inn her å.
NorthHawk
Det kan jo ha vært fordi jeg ikke byttet ut 3/4 av vannet ca.6timer etter jeg begynnte kuren. Eller?


Noen spesiell grunn til at du ikke fulgte bruksanvisningen?

Det står der av en grunn, vet du
Vel, ja. En av grunnene er at jeg gjor en Stoor feil og leste bruksanvisningen som lå inni pakken etter jeg hadde kjørt denne kuren. Jada jada, Veldig idiotisk gjort men jeg må få være helt ærlig og si at jeg faktisk ikke oppdaget at det var et pakkningsvedlegg inni før i morrest.

Jeg gjor bare det det sto bak på pakkningen.
Det å bytte ut masse vann så kort tid etter at en har hatt i medisin, gjelder kun i de tilfeller der en dosserer en dose som er på kanten av hva fiskene tåler.
I dette tilfellet, har produsenten underdossert sitt preparat, og det har da for liten effekt i utgangspunktet. Å da fjerne medisinen før fiskene nesten har fått denne på seg, vil være totalt bortkastet medisin, penger, vann og tid.

Det finnes massevis av relevant info om virkestoffet her på AF

Hvorfor fisken daua, er det ikke godt å si. Det kan være at den var så svekket av parasittene, at den ikke tålte kuren. Det kan være at en var døede uansett hva du hadde gjort, og det er sikkert en laaaang rekke med andre potensiele grunner til at den vandra.
det var dette jeg også tenkte på, ang fisken altså.

Hun/den har vært igjennom rimelig mye stress og dårlige forhold, ikke her hos meg, tror jeg ihvertfall, men før jeg fikk hun/den. Pluss at den gikk fra veldig tjukk til veldig tynn (for slørhale og være) ganske kjappt, i tillegg så det ut som øynene hovnet litt opp i slutten før jeg hadde i kuren. Men det kan ha vært et synsbedrag pga den var så tjukk før.
Joakim
Bare skyte inn at jeg plukket opp denne medisinen på Dyrego, Lørenskog nettopp. Regner med at alle Dyrego har, eller kan skaffe denne medisinen. Er også 98% sikker på at jeg så et godt utvalg av Aquarium Munster-medisiner på Tam-Alna sist gang jeg var der. Da burde det også være mulig å få tak i den hos andre Tropehagen/TAM-butikker? Noen som forøvrig har en forklaring/idé om hvorfor det står i bruksanvisningen: "Ungefär 6 timmar efter det behandlingen påbörjats måste minst 3/4 av akvarievattnet bytas ut. Byt ut hälften av akvarievattnet nästa dag." Det virker som om dette er ganske langt unna anbefalingen som gis av dere som har kjennskap til medisinen/virkemiddelet?


Bruker/følger man brukanvisningen til denne medisinen, ja da er man helt sikker på at fiskene ikke blir friske.
Kan ikke ta og bytte 3/4 av alt vannet 6 timmer etter man hadde oppi medisinen, det blir helt på tryne.
De gangene jeg har brukt prazipro/praziquantel, ja da har jeg 5 mg pr. liter vann og kuren skal være like sterk i 14 dager, og da har faktisk alle fiskene blitt bra.

Så produsenten tar kraftig feil vis han mener medisinene gjør nytten sin på 6 timer.
Henter opp igjen denne tråden, da jeg selv har gått på en liten smell med Dactymor idag.

Behandler for tiden 3 Botia med mulig skinny disease. I det karet behandlingen skjer går det også 3 hannguppy, 5 Histrionica og 2 små ancistrus sp. Karet er ca. 100l.
(har kun 1 karantenekar for tiden).

Startet behandlingen på lørdag og valgte doseringen som er oppgitt tidligere i tråden, 12ml. Alt så tilsynelatende fint ut. Byttet 20% vann igår og tilsatte nye 3 ml.
Utpå kvelden ble vannet litt gråaktig, men dette er tidvis et resultat av medisinen. Idag tidlig var situasjonen værre. Den ene Ancistrusen var død, og de andre gispet etter luft som bare pokker. Den ene Botiaen lå oppå det innvendige filteret som stikker opp over vannflaten. (Bruker 2 filtere for ekstra oksygen). Satte igang med stort vannskift (ca 75%) og oppdaget samtidig den antagelige kilden: Begge filtrene (Fluval 3 + Eheim Aquaball) var pottetett! Knapt noe vann kom gjennom. Dette har skjedd iløpet av 1 døgn. De var helt fine igår. Medisinen er åpenbart grunnen, men er dette vanlig med Dactymor(Praziquantel)? Fiskene svømmer rundt som normalt nå, men jeg er veldig usikker på om jeg skal fortsette kuren. Den har jo ikke vart lenge nok, men samtidig er det klart at fiskene har vært gjennom en ganske stor belastning. Noen råd her? Hva har jeg evnt. gjort galt med dosering?

På toppen så trenger disse Botiaene virkelig denne kuren. De er ganske avmagret.

Og PS: Pakistanern som lå over vann oppå filteret greide seg (enn så lenge)

Setter veldig pris på svar
Har kun brukt prazipro og praziquantel pulver jeg som er kjøpt fra USA.
Og nei filtrene går ihvertfall ikke tett med de preparatene.
Har kjørt kurer på ca 14 dager med begge de 2 medisinene, og filtrene har ikke reagert på det i det hele tatt.
...Trodde jeg hadde postet det her også, for jeg prøver alltid advare om det ved bruk av praziquantel: Luftestein! Praziquantel kan gi oppblomstring av bakterier, og jeg antar disse bruker oksygen for alle gangene jeg har hatt dette i mine kar så har jeg hatt alt levende i overflaten dagen etter første behandling...Alt levende for jeg har såpass flaks at ikke noe har strøket med...

...Pump så mye luft du kan inn i karet, rengjør filteret annenhver eller hver dag, etter behov...Du kan kutte ned på fôringen og være ganske agressiv på dette, for det kommer til å bli tett igjen, så om du skyller bakteriefloraen forsiktig hver dag eller om du skivser det skikkelig gir i slutten av uken det samme resultatet med tanke på "befolkningen" i filteret...

Edit:
...Det med å være forsiktig med fôringen; Fiskene dine kan miste litt matlyst under behandlingen, så å kutte ned litt gjør ikke noe...
Takk for svar

Mangler: Så du mener at jeg bør fortsette behandlingen? Høres doseringen jeg har brukt riktig ut? Ang luft, så står begge filtrene og bryter i overflaten, men det avhenger jo selvsagt at de ikke går tett!
...Jeg skal ikke si hva du skal gjøre, men i det hypotetiske tilfellet at det hadde vært meg så hadde jeg kjørt videre...Eneste forskjellen at jeg ville hatt luftestein i, uansett hvor godt det bryter i vannoverflaten...Etter min erfaring så fortrenger praziquantel luft (enkelt sagt) så det jeg har gjort er å proppe inn så mye luft som mulig...

...Egen pumpe med stor keramisk luftestein...Pluss diffusor der jeg har hatt filter med mulighet for dette...Luft er mest farlig når den ikke er der, for mye luft er som regel bare et estetisk problem, men med karet fullt med grå gugge og/eller syk fisk så teller det liksom ikke så mye lenger...

...Doseringen høres fornuftig ut, men så lærte jeg den også i denne tråden her, av Ken Myrseth, så det eneste jeg kan legge til er at jeg senere sett dette fra andre kilder, også da referet tilbake til oppdrettere...

...5mg praziquantel per liter vann...Overdosering skal være vanskelig så jeg kjører volumet på karet ganger 5mg, jeg trekker ikke fra for røtter, steiner og sand...

Edit:
..Har en 54-liter der det gikk guppyf***skap som aldri ble friske, enten så var det det ene, eller så var det det andre...Og det andre var (selvfølgelig) innvollsorm...Runde nummer to med praziquantel på de startet med "standard dosering" (altså ifølge denne tråden) ene kvelden for så å våkne opp til at alt lå i overflaten; guppy, kirsebærreker, eplesnegler, ancistruser, til og med sandsneglene var godt fremme den morgenen...Puttet nedi luftestein uten å gjøre stort mer og i løpet av en halvtime var alt tilbake til normalen...Renset filteret hardt den dagen, og hver andre dag etter...Alt overlevde og guppy'n så ut til å bli friske etter den runden...Første runden var ikke like effektiv da den ble gjort "etter esken", altså altfor lavt innhold av praziquantel....
Som sagt mine filtre har aldri godt tett ved bruk av disse preparatene.
Om det har noen betydning vet jeg ikke, men jeg pumper mengder med luft inn i karrene ved bruk av disse preparatene.
Takk for svar begge to. Jeg tar sjansen og kjører videre.
Men tenker dere på luftpumpe med brusesten, eller kan jeg også bruke oksygentabletter? (Har liksom aldri hatt behov for disse tingene, så jeg er litt grønn på hva som er best)
...Jeg har aldri brukt tablettene, så jeg aner ikke hvordan de fungerer, men husk at du trenger å høyne inneholdet av luft/oksygen i fjorten dager...Da begynner det å bli litt av et budsjett bare i tabletter, vel...? Jeg ville gått for luftpumpe med stor brusestein midt i karet...
Jeg brukte luftpumpe og difusor på en pumpe.
O2 tabletter har jeg aldri vært bort i, så har ikke peilling på de.
Her taes det ingen sjanser!(he-he).
Har satt inn en luftpumpe med 2 brusesteiner (en på hver side av karet), samt oksygentabletter (de er ganske billige). Litt "storm" i karet, men det er ingen problem. Har tilsatt nye 9ml ikveld da jeg byttet 75% av vannet tidligere idag. Håper på det beste...

Tusen takk for hjelpen
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap