- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Kalk og eple snegl
Kalk og eple snegl
Postet 20.01.08 kl 20:04
Postet 20.01.08 kl 20:10
Postet 20.01.08 kl 20:14
Endret: 20.01.08 kl 20:16
Postet 20.01.08 kl 20:19
Kalk, Ca som er den kjemiske beteglensen, vil påvirke vannet.
Ca kan bindes opp mot en rekke andre forbindelser, og derfor kan det variere hva som påvirkes.
I akvariesammenheng er det tre forbindelser vi sysler med:
Kalsiumklorid (lite brukt siden det er ett klorid)
Kalsiumsulfat (gips med andre ord. Påvirker Gh)
Kalsiumkarbonat (Påvirker først og fremst Kh, men vil kunne spaltes noe slik at også Gh kan påvirkes)
Skjell, koraller, eggeskall, marmor ++++ er for det meste kalsiumkarbonat, og vil derfor påvirke Kh (og dermed pH).
Hvor mye, varierer ekstremt fra kar til kar.
Ca kan bindes opp mot en rekke andre forbindelser, og derfor kan det variere hva som påvirkes.
I akvariesammenheng er det tre forbindelser vi sysler med:
Kalsiumklorid (lite brukt siden det er ett klorid)
Kalsiumsulfat (gips med andre ord. Påvirker Gh)
Kalsiumkarbonat (Påvirker først og fremst Kh, men vil kunne spaltes noe slik at også Gh kan påvirkes)
Skjell, koraller, eggeskall, marmor ++++ er for det meste kalsiumkarbonat, og vil derfor påvirke Kh (og dermed pH).
Hvor mye, varierer ekstremt fra kar til kar.
Postet 21.01.08 kl 12:47
Postet 24.01.08 kl 23:39
WikdahlKjøpte en delvis porøs hvit kalkstein på Tropehagen. Vil den kunne hjelpe eplesneglen og alle rekene mine med skallet eller er det bare tull?
Sukk, jeg har nå to ganske store i 126 literen min...har ikke hjulpet nevnverdig Når jeg målte verdier etter flere mnd med den første oppi, så var det fortsatt ikke noen forskjell fra tidligere, hadde derfor oppi en til, men ser ikke ut til at det hjelper stort....
Postet 25.01.08 kl 00:57
Jeg lurer også på dette med kalk. Kjøpte en kalkstein som egentlig var beregnet på fugl, men de har ingen interesse av den. Den rosa eplesneglen min har oppsprukket skall, det har den hatt lenge. Trenger mer kalk i vannet har jeg fått beskjed om. Men vil heller ikke at dette skal gå utover fisken.
Er dette en god ide? Og kan tilsvarende kjøpes i en norsk nettbutikk?
Er dette en god ide? Og kan tilsvarende kjøpes i en norsk nettbutikk?
Postet 27.01.08 kl 13:02
Endret: 27.01.08 kl 13:10
Postet 27.01.08 kl 17:08
Frank AngellKalkstein kan være med på å forebygge skader på skallet, men vil aldri kunne reparere de skader som er skjedd. Det er det ikke noe som gjør :)
Nei det har jeg fått med meg. Men jeg vil ikke at det skal bli verre og jeg har jo 4 andre også pluss en haug nye babyer og flere på vei. Ifølge han som solgte meg kalksteinen ville sneglene spise av den for å få i seg kalk, men de gjør ikke det. Jeg kunne ikke se at vannet endret verdier. Det er en veldig lett og porøs plate som ligner mer på en glatt isopor enn kalk.
Postet 27.01.08 kl 17:29
Postet 27.01.08 kl 17:58
Postet 27.01.08 kl 18:03
Mazter[QUOTE=Frank Angell]Har tilgode å se at sneglene eter stein. Det er jo ikke akkurat verken lett å tygge, eller noe som inneholder spesielt mye næring ;) Sørg for at vannet er tilpasset sneglene, så er de berga ;)
Ja, men det jo det jeg prøver å få svar på hvordan jeg skal gjøre da...Om du bruker de minuttene det vil ta meg å skrive ett skikkelig svare på dette, på å søke på øke Gh\ Øke pH her på AF, er du i mål.
Det er ett enormt antall tråder om både hva, hvem, hvordan, hvorfor osv å finne for den som leter
Anbefalte vannverdier finner du i artsprofilen.
Så jeg sender rett å slett stafettpinnen i retur; mål vannverdiene, juster etter rådene det florerer av her på AF
Postet 27.01.08 kl 19:55