Hva er den beste algespiseren?

Hva er den beste algespiseren der ute? Og hvor mange trenger jeg hvis jeg ønsker å renske opp et 120 liter med mye alger på bakveggen og plantene? Har kjøpt et brukt kar og det trenger en algerensing Jeg har en liten pleco som forhåpentligvis vil gnage i seg noe, men tviler på at han er stor nok til å spise så mye..

Om noen har tips til hvilke slag jeg kan bruke og/eller om noen har en eller flere til salgs setter jeg stor pris på tilbakemelding Men har egentlig ingen penger å bruke så om noe gis bort ville det og vært supert
Hvilken type alge er det snakk om? Ulike arter algespisere foretrekker forskjellige type alger. Ancistrusarter og Otocinclus beiter helst grønnalger og brunalger mens Siamesisk algeeter i tillegg kan gi seg i kast med skjeggalger og rødalger. Blågrønne alger skal visstnok Eplesneglen kunne beite på
Ehm.. ja.. Jeg vet ikke hvordan alger det er. De er mørkegrønne, lange og ser omtrent ut som en slags mose. Dekker hele bakgrunnen og legger seg også over sanda.. Du ser det vel sånn noenlunde på bildene jeg har lagt ut her, selv om jeg har prøvd å fjerne det meste fra sanda.

http://akvaforum.no/imagedisplay.cfm?item_id=7929&id=39103&type=aquarium
Det er penselalger. Det er kun en fisk som spiser den slags alge, og det er Siamesisk Alge Eter (SAE). Det er ingen malle (tror jeg da).

Dessverre blir de ofte ganske late etterhvert, og spiser heller fiskemat enn alger (lettere å få det servert, enn å måtte jobbe for føda).
Inaktiv bruker
Hm, mine siamesere er ganske store blitt di spiser alt av alger de kommer over i tilleg til flakfor og tabletter.
har selv digre saeer i karret mitt og de spiser alt, både alger og annen mat, de blir aldri mette.
De største er vel 15-17 cm.
Tilfeldig bekjentskap
© Patrick Berg
Reklame for plussmedlemskap