- Hjem
- Forum
- Artikkelforum
- Litt om corydoras. (artikkel)
Litt om corydoras. (artikkel)
Postet 21.01.08 kl 15:32
Det står en ganske stor feil helt i innledningen av den artikkelen En ordfeil bare, sikkert en glemsomhet. Men helt feil ord er brukt. Kanskje ikke så bra når man skal forklare litt om arter og familier...?
" i dag finnes det over 2000 arter av maller, som igjen består av over 30 familier, hvorav Callichthyidae er en av dem, som igjen består av 2 underfamilier som til sammen inneholder 7 arter."
7 arter....? Det menes kanskje genus (Corydoras er et genus)?
Artikkelen ble skrevet i 2005, og det har kanskje skjedd litt siden da. Blant annet opplyser Planetcatfish dette i januar 2008 når man søker på Callichthyidae:
324 Species counted across 9 genera.
" i dag finnes det over 2000 arter av maller, som igjen består av over 30 familier, hvorav Callichthyidae er en av dem, som igjen består av 2 underfamilier som til sammen inneholder 7 arter."
7 arter....? Det menes kanskje genus (Corydoras er et genus)?
Artikkelen ble skrevet i 2005, og det har kanskje skjedd litt siden da. Blant annet opplyser Planetcatfish dette i januar 2008 når man søker på Callichthyidae:
324 Species counted across 9 genera.
Postet 27.01.08 kl 19:33
Endret: 27.01.08 kl 19:39
Syntes det var mer i den artikkelen som ikke så helt riktig ut jeg. Blant annet at man ikke kan oppdrette corydroas på bar bakke, er det ikke det mona o gjør?
Mulig jeg er litt dum, men for meg virker det også som det er svært vanskelig og drette corydoras når du holder de i en større flokk(i følge artikkelen).
Men ellers er det en kjempefin artikkel, som sikkert kommer til nytte for mange
Mulig jeg er litt dum, men for meg virker det også som det er svært vanskelig og drette corydoras når du holder de i en større flokk(i følge artikkelen).
Men ellers er det en kjempefin artikkel, som sikkert kommer til nytte for mange
Postet 27.01.08 kl 19:39
Endret: 27.01.08 kl 19:48
Inaktiv bruker
Fin artikkel å lese.
Jeg skal kjøpe meg corydoras å ha i det nye karet mitt, så kjekt med en liten innføring i hvordan arten skal holdes osv.
Her anbefales det rund grus som er 2-3 mm. Hva med sand?
Ble veldig i tvil her om hva som egner seg best, sand eller små rund elvegrus?
Jeg skal kjøpe meg corydoras å ha i det nye karet mitt, så kjekt med en liten innføring i hvordan arten skal holdes osv.
Her anbefales det rund grus som er 2-3 mm. Hva med sand?
Ble veldig i tvil her om hva som egner seg best, sand eller små rund elvegrus?
Postet 29.02.08 kl 20:44
Står det virkelig grus i artikkelen? Jeg synes ærlig talt den artikkelen burde fjernes. Det er mye misvisende som står der.
Selvsagt er sand aller best til Corydoras, det hersker det ingen tvil om.
Innholdet i den artikkelen gir meg en følelse av at noen har lest meget gamle akvariebøker som er trykket for minst 20 år siden, og som har kopiert en del gammel og feil informasjon....
Jeg mener ikke å fornærme noen forfatter med dette, men det er jo mange direkte grunnleggende feil i den.
Selvsagt er sand aller best til Corydoras, det hersker det ingen tvil om.
Innholdet i den artikkelen gir meg en følelse av at noen har lest meget gamle akvariebøker som er trykket for minst 20 år siden, og som har kopiert en del gammel og feil informasjon....
Jeg mener ikke å fornærme noen forfatter med dette, men det er jo mange direkte grunnleggende feil i den.
Postet 29.02.08 kl 20:46
Endret: 29.02.08 kl 20:48
Inaktiv bruker
Nå har jeg lest din artikkel om corydoras Mona. Må si at den var meget bra.
Ser at det er litt forskjell på anbefalingene i de to artiklene. Blandt annet det med sand og grus.
Ser at på alle bildene i artikkelen til mona er det sand og her anbefales det sand mens i denne artikkelen (litt om corydoras) er det grus på bildene og fin elvegrus anbefales her. Må legge til at denne artikkelen er skrevet i 2005 og mye kan ha skjedd siden da.
Ser at det er litt forskjell på anbefalingene i de to artiklene. Blandt annet det med sand og grus.
Ser at på alle bildene i artikkelen til mona er det sand og her anbefales det sand mens i denne artikkelen (litt om corydoras) er det grus på bildene og fin elvegrus anbefales her. Må legge til at denne artikkelen er skrevet i 2005 og mye kan ha skjedd siden da.
Postet 29.02.08 kl 21:54
Inaktiv bruker
coridoras det er en av favoritfiskene mine=
Postet 30.05.08 kl 08:17
Jeg synes også det er en del der som ikke harmonerer med hva som "gjengs" i dag. Blant annet anbefales ikke VF- viltfanget fisk. Jeg er kanskje litt grønn og uerfaren, men på meg virker det som om det er hva folk som er seriøse virkelig ønsker seg. Folk nærmest skryter av å fått tak i VF og VF1, men kanskje det er meg som tyder feil? Mener heller ikke å henge ut tekst forfatter på noen måte. Fine bilder var det også i tillegg til en del nyttig informasjon for oss som er i "startgropa" med coryer
Postet 20.11.08 kl 04:08
Postet 01.08.09 kl 21:11
De at de skal ha sand er jo fordi at de kan ødelegge de små følerene som de har å søke opp maten med. i sanden roter de "følehornene" ned i sanden, å Gjør de det samme på grus så kan de skade disse følsome små bartene.
Mange navn på disse følehorn tingene her nå men dere skjønner vel hva jeg snakker om.. hehe
Mange navn på disse følehorn tingene her nå men dere skjønner vel hva jeg snakker om.. hehe
Postet 01.08.09 kl 21:23
Bente-BentDe at de skal ha sand er jo fordi at de kan ødelegge de små følerene som de har å søke opp maten med. i sanden roter de "følehornene" ned i sanden, å Gjør de det samme på grus så kan de skade disse følsome små bartene. Mange navn på disse følehorn tingene her nå men dere skjønner vel hva jeg snakker om.. hehe
Er med på den, men ikke all grus som er skarp. elvegrus er jo som oftest avrundet etter å ha rullet mot hverandre i mange år.
Akvariegrusen jeg kjøpte vil jeg ikke kalle skarp. Grus som knuses av stein er jeg enig i at har mange skarpekanter, men sikkert ikke mange som bruker dette.
Postet 01.08.09 kl 21:37
Postet 01.08.09 kl 21:40
Kalk og corydoras
Hei.
Det står i artikkelen at en ikke skal ha kalk i vannet? Noen som vet hvofor?
Det står i artikkelen at en ikke skal ha kalk i vannet? Noen som vet hvofor?
Postet 24.10.10 kl 20:38
Postet 26.10.10 kl 17:11
Kalk i vannet
ok.
Det er vel de fleste som driver med akvrium klar over. Slik jeg leste artikkelen virket det som om det var andre årsaker til at man ikke skulle ha kalk. Jeg har kalk i vannet, men justerer ph.
Det er vel de fleste som driver med akvrium klar over. Slik jeg leste artikkelen virket det som om det var andre årsaker til at man ikke skulle ha kalk. Jeg har kalk i vannet, men justerer ph.
Postet 26.10.10 kl 23:25